Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Simon Hallenslev / d. 22. marts 2021
Der findes millionærer og milliardærer, for hvem en Bentley, en Lamborghini og sågar en Bugatti er lidt for blød hat og almindelig til, at de gider have noget med dem at gøre. Det er noget af et handikap at have, når man gerne vil køre dyrt, lækkert og luksuriøst.
Til at hjælpe disse stakkels stinkende rige mennesker eksisterer tyske Mansory, der bedst kan beskrives som en form for ’Pimp My Ride’-virksomhed for milliardærer. De tager dyre og flamboyante biler ind og gør dem endnu dyrere og endnu mere flamboyante – typisk med en masse kulfiber.
De biler, der får en tur hos Mansory, ender typisk i den olierige ørkenstat De Forenede Arabiske Emirater. Denne Ugens fund er dog havnet på Bilbasen og er en Mansory-Bentley, som de er bedst.
Motor: W12, 5.950 ccm
Ydelse: 635 hk / 900 Nm
0-100 km/t: 3,7 sek.
Tophastighed: 333 km/t
Forbrug: 8,2 km/l
Leasingpris: 27.156 kr. pr. md.
Selvom denne Bentley Continental GT ser betragteligt mere hård ud end den ’gængse’ Continental GT, så er det faktisk efter Mansory-standard en ret mild og beskeden overhaling, den har fået. Under hjelmen er der ikke pillet ved noget, og overhalingen begrænser sig dermed til et bodykit.
Men hvilket bodykit! Det første, der springer i øjnene, er kølerhjelmen af kulfiber. Det er naturligvis ikke almindeligt vævet kulfiber, men såkaldt ’smedet’ kulfiber, hvor fibermaterialet støbes. Det giver denne marmor-lignende effekt. På Ugens fund går det igen på kølerhjelm, sidespejle, hækvinge og alle de andre steder, hvor Mansory har fundet plads til kulfiber.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Fabelagtigt flagskib er den sidste BMW med 12 cylindre
Herudover er bilen blevet udstyret med et sæt 22-tommer Mansory alufælge, der er en tomme større, end hvad du finder på en almindelig Continental GT. For at få det forsagte vidunder af en W12-motor til at brøle lidt, har Mansory også velsignet bilen med en sportsudstødning.
Mere Mansory-udstyr er der ikke at finde i bilen. Men bilen manglede nu heller ikke udstyr fra fabrikken. Den er nemlig udstyret med den store sædepakke for uovertruffen komfort, med varme, ventilation og massage, samt den store læderpakke og lydpakke fra B&O. Ingen grund til at lave om på dét!
Hvis det lyder som noget for dig, kan du se bilen her, hvis ikke den er solgt. Sælges af forhandleren CARCLUB.
At Mansory kun har tilføjet et udstødningssystem til denne Ugens fund, skal du ikke være ked af. Den 6-liters W12-motor, den er udstyret med fra fabrikken, har rigeligt til både gården og gaden – også selvom du er multimillionær og vant til dyre biler.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Køb Mærsk Mc-Kinney Møllers gamle Buick
Motoren har tidligere også været brugt i Audi A8 og VW Phaeton, men i dag er det kun Bentley, der har glæde af det 12-cylindrede kraftværk i Continental GT og Flying Spur. Motoren yder 635 hk og 900 Nm, hvilket er nok til at skubbe de 2,1 tons fra 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder. Den render først tør for juice ved 333 km/t.
At jeg tillader mig at kalde denne kulfiber-indsvøbte Bentley Continental GT for beskeden i Mansory-regi, er fordi, de plejer at give bilerne betydeligt mere banjo. Når oliesheikerne ringer, og beder Mansory om at gå balalaika på deres Bugatti, så gør de det. Og de gør det uden skam i livet for, hvordan Bugatti oprindeligt havde tiltænkt, bilen skulle se ud.
Det er ikke unormalt, at Mansory deler vandene og tilmed skaber forargelse i visse bilglade kredse, når de præsenterer en nyligt opdateret superbil. Men så længe der er en kredsen og velbetalende kunde i den anden ende, vil Mansory fortsætte med at bygge kulfiberbeklædte overflødighedshorn.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Filmlegenden ‘Eleanor’ er til salg på Bilbasen
Deres Bugatti Chiron Centuria, der ses på billedet herover, var én af de modeller, der rigtigt delte vandene. De mange kulfiberdetaljer forvandlede en ellers elegant Bugatti til en… Hvad skal vi kalde det? Mere ’in-your-face’-agtig milliardærbil. Den store diffuser bagtil og de firdelte afgangsrør er ikke et syn, man lige glemmer.
Det er Mansorys mantra at bygge biler, der skiller sig ud. Om man kan lide det eller ej, er de dygtige til, og notorisk kendte for, deres arbejde med kulfiber og spraglede læderkabiner. I 2007 opkøbte Mansory tuningsvirksomheden Rinspeed, således de rige kunder kan få deres kulfiberindsvøbte Lamborghini Aventador til at gå fra 0 til 100 km/t på 2,7 sekunder i stedet for 3 sekunder.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.