Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Af: Simon Hallenslev / d. 3. august 2020
I dag beskriver Mercedes selv deres 500 E som én af sine mest eftertragtede ’unge klassikere’. Derfor har denne uges fund potentiale som en god investering: Et investeringspotentiale der tilmed er praktisk og hurtigt efter selv moderne standarder.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Sjælden svensk charmør sælges til turbo-entusiaster
Vi kigger nærmere på denne uges voluminøse fund, som har stjerne på fronten men er bygget i Stuttgart og derfor proppet med vaskeægte Porsche-DNA.
Hvis ikke den er solgt til en hurtig samler, kan du se den til salg her hos forhandleren EZ-Biler i Them.
Motor: V8 benzin, 4.973 ccm
Ydelse: 326 hk / 480 Nm
0-100 km/t: 6,0 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 7,4 km/l
Startpris (’91): 1.662.089 kr.
Du ved, det ikke er for sjov, når Mercedes selv kalder 500 E for en af sine mest eftertragtede modeller. Og det er ikke helt ved siden af, for Mercedes-Benz 500 E er et sjældent stykke bilhistorie.
Den er kun produceret i 10.479 stk. og af dem røg 2.257 til Asien og Nordamerika. Det efterlader 8.222 tilbage i Europa, da bilen blev lanceret, og så er spørgsmålet, hvor mange der i årenes løb er blevet afskrevet til vejtræer og autoværn.
Nyprisen med udstyr herhjemme løb sig op i omkring 1,7 millioner kroner tilbage 1991 ved lanceringen. Medregner du inflation svarer dét til over 2,7 millioner kroner i dag! Men som du vil se, er der en mening med galskaben; Mercedes 500 E er et stykke ingeniørkunst uden lige.
I 1989 kommer Mercedes i tanke om, at udløbsdatoen på den populære W124-generation E-Klasse nærmer sig med hastige skridt. Produktionen af W124 skal derfor sluttes af med en ekstra kraftfuld og luksuriøs variant, som skal have motor fra sportsvognen 500 SL og ALT i udstyr.
Problemet er bare, at udviklingsafdelingen hos Mercedes melder pas. De har travlt med at udvikle en ny S-Klasse og har ikke kapacitet til at regne ud, hvilket skohorn de skal bruge, for at få 500 SL-motoren ned i en E-Klasse. Derudover er AMG i 1989 stadig ’bare’ et eksternt tuningsfirma, som ikke har ressourcer til at overtage en hel produktion.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Heftig Mitsubishi Lancer Evo med 600 hk
Så hvem ringer man til, når man skal bruge noget hurtigt, hurtigt? Porsche, selvfølgelig! Porsche var i økonomiske vanskeligheder i starten af 90’erne, og udnyttede ikke hele sin produktionskapacitet til fulde. De havde derfor både tid og evner til opfylde Mercedes’ ønsker om en hurtig variant af W124.
I al sin enkelthed fungerede aftalen således: Mercedes sender W124-chassis og 500 SL-motor til Porsches fabrik i Stuttgart-Zuffenhausen med beskeden om at få det til at lykkedes. Og det gjorde Porsche naturligvis!
Det eneste der afslører, at 500 E ikke bare er en almindelig W124, er dens mere voluminøse former. Mercedes 500 E er godt 4 cm bredere og 1 cm lavere end en almindelig W124 E-Klasse, men det er absolut ikke for syns skyld, at den er det.
Med V8-motoren på 5 liter under hjelmen, skulle tyngdepunktet trykkes nedad for at holde de 326 hk på jorden. Under tests fandt Mercedes og Porsche hurtigt ud af, at tyngdepunktet ikke var nok. Derfor måtte de udstyre bilen med udvidet antispin-system, der specifikt skal holde bilen på vejen under acceleration. Den slags sikkerhedssystemer var absolut ikke normalt i 1991.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens mest eftertragtede BMW?
Igen fik de det dog til at virke: For Mercedes 500 E stryger fra 0 til 100 km/t på bare seks sekunder, fortsætter til 160 km/t på 14 sekunder og stopper først ved den elektroniske begrænsning på 250 km/t.
Selvom accelerationen i sig selv er imponerende nok, var det ikke dét, motorjournalisterne dånede over i 1991. Det var undervognen, byggekvaliteten og den kompromisløshed, 500 E udviste, når man kørte den, som man ellers kun ville køre en sportsvogn: Altid hurtigt, altid komfortabelt.
Denne uges fund står til salg hos EZ-Biler i Them for 269.900 kr., og det er absolut ingen garage-dronning. For selvom standen er god ifølge forhandleren selv, har den trillet 309.000 km.
Bilen er dansk fra ny: Først solgt i 1991 fra en Mercedes-forhandler i Brande til en privat ejer, som havde den længe. Dernæst røg den til Silkeborg og siden til to ejere i København, fra hvem EZ-biler altså købte samlerbilen og nu udbyder til salg på Bilbasen.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sidste Lamborghini Diablo
De mest velholdte og allerdyreste eksemplarer af Mercedes 500 E i Tyskland står til salg for omkring 450.000 kr. uden afgift – men så får du selvfølgelig også færre kilometer på tælleren.
Med dét og Mercedes’ egne ord omkring modellens popularitet, er der med al sandsynlighed tale om et vaskeægte samlerobjekt. Slår du til nu, har du med andre ord mulighed for at købe en hurtig og praktisk familiebil, der kan blive mere værd med tiden.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.