Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Af: Simon Hallenslev / d. 22. juni 2020
De fleste forbinder naturligt James Bond med Aston Martin. Men der er andre bilmærker og -modeller, der undtagelsesvis sniger sig med i det populære agent-univers. Én af de mest ikoniske er BMW Z8. I Bond-filmen ’The World Is Not Enough’ leger Pierce Brosnan med de indbyggede jord-til-luft missiler, før bilen bliver skåret over på langs af en helikopter med en kæmpe savklinge…
Eksemplaret af BMW Z8, der udgør denne uges fund, kommer hverken med indbyggede missiler eller skudsikre vinduer. Til gengæld kommer den med fuld ejerhistorik siden den kørte fra fabrikken samt et kilometertal på bare 17.000! Vi kigger nærmere på den vanvittigt specielle og eftertragtede BMW Z8.
Vi danskere er generelt ikke blege for at fejre alt, der er succesfuldt og dufter bare en lille smule af Danmark. Med BMW Z8 er vi dog lovligt undskyldt! Mange af de fantastiske blyantsstreger til Z8 er nemlig sat af danske Henrik Fisker.
Faktisk er BMW Z8 den første produktionsbil, som Henrik Fisker fik lov til at sætte sit præg på. Det var danske Fisker, der fik lov til at realisere designet af Z8, og hermed forvandle BMW-designeren Chris Bangles konceptbil Z07 til en køreklar sportsvogn.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Sjælden BMW 320 med racerblod i årene
Samarbejdet mellem designlegenden Chris Bangle, der er ansvarlig for BMW’s designudtryk fra midten af 90’erne og frem til 2009, og danske Henrik Fisker, er absolut ikke gået ubemærket hen.
På en stor pressekonference i forbindelse med BMW’s 100-års jubilæum, udtaler den forhenværende BMW-direktør Harald Krüger , at BMW Z8 er hans absolutte favorit-BMW sammen med den gamle BMW 507, som Bangle og Fisker har ladet sig inspirere af, da Z8-designet bliver til.
Ved første øjekast ligner BMW Z8 en halvtung Grand Tourer: Perfekt til lange, bløde køreture under sydens sol. Med en køreklar vægt på 1.585 kg er det da også delvist sandt. Men trykker du den på maven, vil du finde ud af, at den buttede bagdel i sandhed snyder øjet.
BMW Z8 deler nemlig motor med BMW M5 (e39). Det betyder, at der under hjelmen ligger en sand herlighed af en V8-motor på 4,9 liter, som yder 395 hk. Uden turbo, kompressor eller andet gøgl.
Selv påstår BMW, at Z8 i sin storhedstid gik fra 0 til 100 km/t på respektable 4,7 sekunder. Det er flere dog uenige i. Adskillige gange bliver BMW Z8 målt til at tage turen til 100 km/t på bare 4,2 sekunder. Dét er hurtigere end pendanten Ferrari 360 Modena, som Z8 ifølge flere også sætter til vægs, når det kommer til sving- og banekundskaber.
Når man har med en så speciel (og dyr) en bil at gøre, vil den fremtidige køber efter alt at dømme være en samler, der vil have papirerne i orden. Dét har forhandleren Nordic Drive fra København heldigvis.
Bilens første registrering skete i september 2000, efter et frugt-importfirma fra Köln købte bilen direkte af en autoriseret BMW-forhandler i Hamburg. Frugtfirmaet har bilen i sin varetægt i syv år, uden at putte nævneværdigt med kilometer på tælleren.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sidste Lamborghini Diablo
Dernæst bliver bilen solgt til en svensk kvinde fra Stockholm, der absolut heller ikke bruger bilen som pendler-vogn. Hun kan derfor sælge bilen til en dansk køber i 2017, efter at have smidt kun 10.000 km i bilen i løbet af 10 års ejerskab.
Det er den danske super- og luksusbilforhandler Formula Automobile, der klarer handlen mellem svensk sælger og dansk køber. Siden Z8’eren fik danske plader på, er den blevet serviceret to gange herhjemme. Det er til trods for, at den danske ejer ikke har kørt mere end rundt regnet 500 km i herligheden. Og nu kan den altså blive din, med kun lige over 17.000 kørte kilometer.
Hvis man medregner inflation fra lanceringen i 2000 til i dag, så er denne BMW Z8 allerede en halv million kroner dyrere som brugt, end den var som splinterny. Prisen er med andre ord opadgående, og det vil den med al sandsynlighed fortsætte med.
I den begrænsede produktionsperiode fra 2000 til 2003, blev der kun produceret 5.703 BMW Z8 – og 2.543 af disse blev solgt i USA. Det efterlader 3.160 eksemplarer til resten af verden, og én af dem står altså til salg netop nu på Bilbasen.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: VW Passat med 2 motorer
Og hvis ikke det lave produktionstal, filmstjernestatussen fra James Bond og M5-motoren under hjelmen ikke gør bilen eftertragtet nok i sig selv, så er farve- og interiørkombinationen prikken over i’et.
Denne BMW Z8 er nemlig leveret med den helt rigtige kombination af ’Titansilber Metallic’-lakering og ’Sportsrot’ kabine med aluminiumdetaljer. Der er simpelthen ikke et øje tørt! Og hvis vi havde de 1.815.000 kr. som den – med rette – er udbudt til uden afgift, så havde vi købt den selv.
Se den her, hvis ikke en bilsamler er kommet dig i forkøbet.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.