Hvad får man, når man tager velfungerende ting fra forskellige BMW’er? Denne BMW 1M har svaret.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Denne Ugens fund er, hvad man kan kalde en kreation magen til Frankenstein. BMW har taget alt det gode fra deres M-program og sammensat i denne orange coupé. Det er der kommet et interessant produkt ud af, der af kendere betragtes som noget af det fedeste, BMW har lagt navn til.
Læs også: Ugens fund: Den originale camper bus
Med en 6-benet motor ude foran, manuelt gear og baghjulstræk er der lagt op til sjov. Det kræver en del af føreren, men har man færdighederne, får man med denne Ugens fund ufortyndet lykke på fire hjul.
Har du færdighederne? Så kan du læse mere om BMW 1M, der er denne Ugens fund.




Frankenstein på hjul
Hvad mener jeg egentlig, når jeg kalder BMW 1M for Frankenstein på hjul? Jo, nu skal du høre! Ser man nærmere på den kvikke M-bil, vil man som BMW-tilhænger måske kunne genkende nogle elementer fra andre biler.
Tag for eksempel sidespejlene, der unægteligt ligner nogen, der også er brugt på en vis anden BMW. De er nemlig taget direkte fra BMW M3 af samme årgang. Faktisk er hele bilens bagtøj tyvstjålet fra BMW E92 M3 inklusiv differentiale, bremser og hele molevitten.
Læs også: Ugens Fund: Når Audi RS Q8 ikke er nok
Det stopper dog ikke her. Åbner man op og kigger på motoren, vil man hurtigt kunne tælle til seks og måske genkende motoren fra en anden model.
Nogle vil nok ærgre sig over motoren. Den er nemlig turbodrevet og ikke en sugemotor, som puristerne helst vil have dem. Motoren kommer fra en BMW Z4, der ikke engang er fra M-divisionen! Den er fra en Z4 35iS, og det fik for alvor BMW-entusiasternes pis i kog ved lanceringen i 2011.
Som ordsproget siger: Alt godt, kommer til den der venter. Havde de bare vidst, hvad denne orange BMW var i stand til, kunne de havde sparet energien spildt på piskogning. 1M skulle nemlig vise sig at være en genistreg, som nogle betegner som en af de bedste BMW’er nogensinde.




BMW 1M Coupé
Motor: R6 benzin 2.979 ccm Ydelse: 340 hk / 500 Nm 0-100 km/t: 4,9 sek. Tophastighed: 250 km/t Forbrug: 10,4 km/l Vægt: 1.495 kg Mål (L/B/H): 438/180/142 cmBagagerumsvolumen: 370 liter
Den notoriske Orange
BMW 1M kom i tre forskellige farver ‘Alpine White’, ‘Sapphire Black’ og ‘Valencia Orange’, hvor den sidste er den, man ser på denne Ugens fund.
Spørger du mig, er det denne orange farve, der klæder bilen bedst. Det giver noget kant til den hidsige coupé. Tilbage i 2011 var det også den orange farve, der prydede BMW 1M i TV-reklamerne.
Af de i alt 6.309 eksemplarer, der blev produceret, var 2.316 vovede nok til at vælge Valencia Orange.
De 6.309 eksemplarer skulle vise sig at være blandt de bedste BMW-modeller nogensinde. Sådan stod det i hvert fald til, hvis du spurgte den forenede motorpresse og BMW’s egne folk.
Skeptikerne tabte kæben ved omtalen og så skulle man pludseligt skynde sig med at få fingrene i et eksemplar. Faktisk fik den gode modtagelse efterspørgslen til at skyde i vejret. BMW planlagde ellers kun at producere 2.700, men det tal hævede de til 6.309 på baggrund af den voldsomme efterspørgsel.
En efterspørgsel, der bør understrege det faktum: BMW 1M er en unik genistreg fra BMW.



BMW 1M og ikke M1
Det driller øjet en smule, og som BMW-kender vil man hurtigt kalde det skiltetuning, når M’et ikke står før serie-angivelsen, ligesom det gør på M5 og M3. Der er dog mening med galskaben.
BMW M1 er en legendarisk superbil fra BMW og den første af sin slags fra mærket. For ikke at udvande navnet valgte BMW at bringe 1-tallet frem og bibeholde æraen omkring deres historiske superbil. Selvom BMW 1M har sat et aftryk i bilhistorien, er der alligevel et stykke vej op til den mytiske Bimmer fra 1978.
Det skal dog ikke tage noget fra Coupeen fra 2011, som i manges øjne er en af de bedste BMW’er nogensinde. Præcist hvorfor opskriften er ramt til perfektion er svært at sige, men mon ikke at den optimale vægtfordeling og BMW’s famøse baghjulstræk har noget med det at gøre? Med træk på baghjulene og motoren foran får man automatisk en bil, der gerne byder en op til dans.
Dertil kommer, at den kun kunne fås med manuelt gear, hvilket for alvor understreger at det er en ægte drivers car.
Læs også: Ugens fund: Første Rivian på dansk jord
Infotainmentskærm var ekstraudstyr i 2011, og det er ikke krydset af i denne Ugens fund, men hvad skal man også bruge sådan en til, når man har 340 hk og baghjulstræk? Sætter man den i ‘M-mode’ får man ikke tid til Apps. Her skal man i stedet spænde kørehandskerne og finde sin indre Schumacher frem!
Det er Car Hunter, der har den fine BMW til salg, og du kan se mere til den lige her.