3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Citroën 2CV kan vel nærmest kaldes ikonisk. Faktisk er det underligt, at den ikke er blevet genfortolket i en moderne udgave.
Originalen er alt andet end moderne, selvom den blev produceret helt ind til 1990. Motoren er en luftkølet sag med helt op til 29 hk på den vildeste version, der stadig kun kan trække skindet af en budding, når den har medvind.
Ugens fund er da også en af de seneste årgange – nemlig fra 1986. Det er ikke de mest kostbare årgange, men du er klassisk kørende for få kroner.
Første model rullede ud på vejene i 1948, og den var helt efter André Citroëns ide – en billig bil til de franske bønder.
Den tanke gjorde 2CV til en kæmpe succes – i alt er der bygget lige over 8,8 mio. eksemplarer, hvis man medregner varebiler og andre der er bygget på samme platform. 2CV er tallet 3,8 mio..
Nu sagde jeg at 2CV ikke er moderne, men det er faktisk ikke helt rigtigt, for den var avanceret for sin tid med uafhængig affjedring og tandstangsstyring – dengang kørte de fleste med en noget mere upræcis snekke og fast aksel på bagakslen. Men en 2CV var som skabt til dårlige og ujævne veje.
Navnet hentyder til deux cheveax-vapeur – altså to heste. Nogle siger, at det var fordi bilen kunne erstatte en hestevogn med to heste, men den rigtige forklaring er at franske biler blev beskattet efter ydelse, og 2CV var altså i skatteklasse ”to heste”. Hvis ret skal være ret, så betyder cheveaux-vapeur dampheste, og dem er der lidt mere krudt i – for selv den tammeste 2CV havde 9 hk. Okay, nu stopper vi med julelegene – én CV er en helt almindelig hestekraft også i dag. Så det rigtige svar er at 2CV er en skatteklasse, men at den er opgjort efter ydelse på motoren.
Men faktum er at den rent faktisk erstattede mange hestevogne, da den blev udbredt.
Læs mere
Ren nostalgi: Sjælden Citroën 2CV til salg
Citroen Cactus vandt i år, men hvilken historisk favorit tager du?
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.