Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Den er god nok. Du har ikke læst forkert. Denne Ugens fund er en Renault Clio med 6-cylindre og centermotor. Altså, den lille minibil fra Renault, der i starten af 90’erne blev valgt som årets bil i Europa.
Man ville tænke Renault var vanvittige, hvis man hørte om projektet, men ikke desto mindre var det noget Renault tilbage i 00’erne introducerede til bilverden.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Ekstravagance fra øverste hylde
Denne Ugens fund er en unik bil, der desværre er en øjesten for mange samlere, der hverken giver dem omdrejninger eller kilometer på tælleren, hvilket jeg synes, er en skam. Nu har du mulighed for at erhverve dig en sjælden fugl, der bestemt ikke er hverdagskost på Bilbasen.
Jeg får fat i Kristian, fra CC-Cars, der har den sjældne Renault til salg. Han fortæller, at bilen faktisk er købt af en dansk forhandler fra ny i 2002. Derefter blev den solgt til en specialbilforhandler, hvorefter den røg videre til en samler og nu er den så endt ved CC-Cars, der har bilen til salg.
Bilen har kun kørt 1.800 km, hvilket betyder, at den nærmest er en ny bil, der har prydet både en samling og et forhandlervindue. Kristian fortæller, at de har den fulde historik på bilen, samt at den meget vel kan være en af de bedst bevarede af de i alt 1.555 producerede.
Det var faktisk ikke planlagt at denne Ugens fund skulle være sat i produktion. Alligevel valgte Renault at tage en konceptbil med til Motorshowet i Paris i 1998 for at spille lidt med musklerne.
Det skulle vise sig at være en god ide, da opmærksomheden omkring den hårdkogte minibil var vanvittig stor. Faktisk var der så meget opmærksomhed, at Renault i sidste ende besluttede, at producere Clio V6 i et begrænset antal.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: En ikonisk racerbil genfødt
Det var dog også noget af et indgreb, der skulle til for at få en 3.0-liters V6-motor implementeret i en minibil som Clio’en. Det har kostet bagsæderne, men med motoren placeret nærmest lige bagved føreren, får man virkelig lov til at høre motoren arbejde og så glemmer man hurtigt alt om den manglende plads.
Det var nu alligevel en smule vanvittigt at smide en stor 6-cylindret motor i en lille uskyldig Clio, men også lidt af en genistreg. Det er også noget Renault tidligere har erfaring med, altså det at smide forholdsvis store motorer i mindre biler, i form af Renault 5 Turbo og Renault Clio Williams, hvilket understreger, at folkene i Renault nok har en skrue løs.
Motor: V6, 2.946 cm3, benzin
Ydelse: 230 hk / 300 nm
0-100 km/t: 6,2 sekunder
Tophastighed: 234 km/t
Forbrug: 8,3 km/l
Mål (L/B/H): 380/181/136 cm
Køreklar vægt: 1.355 kg
Renault Clio går under kategorien minibil og med en længde på 3,8 meter og en bredde på 1,8 meter er der bestemt ikke plads til de store armbevægelser.
Det er dog kun fysisk, at der ikke er plads til de store armbevægelser, for når man først får startet minibilen med V6’eren, er den ikke til at stoppe. 230 hk og en vægt på 1.355 kg gør den til en lille tætpakket hidsigprop. Accelerationen til 100 km/t klares på 6,2 sekunder og topfarten ligger på 235 km/t, hvilket må virke en smule skræmmende i sådan en lille bil.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Første Rivian på dansk jord
Bagagerummet er nærmest ikke eksisterende og bagsæderne er fjernet til fordel for motoren og udover det, er bilen også blottet for nymodens udstyr. Airbags, aircondition og radio er, hvad man får. Mere behøver man heller ikke for at have det sjovt, hvilket er det, man har i denne Ugens fund.
Det er ikke en praktisk hverdagsbil, men i langt højere grad en kvik energibombe, der giver dig adrenalin i lange baner, når du smider den hurtigt gennem svinget.
Man skal være heldig at se denne Ugens fund på vejene, ikke bare i Danmark, men i verden. Det er en favorit blandt samlere og en kollektion er ikke fuldendt, medmindre man har en af disse holdene. 1.800 km på tælleren indikerer også, at tidligere ejere har haft glæde af den i garagen mere end på vejene.
Det er også noget koryfæen Jeremy Clarkson kan skrive under på. I hans ultimative drømmegarage med 10 biler finder man nemlig en Clio V6. Og det siger ikke så lidt. Det er ikke bare en genistreg, men helt bestemt også en unik bil, man nok ikke ser noget lignende af fremover.
Nu har du en enestående mulighed for enten at fuldende din samling eller blot eje noget yderst unikt. En minibil med en V6-motor må være ganske tiltrækkende, mens prisskiltet også afspejler, at det er noget ganske særligt, vi har med at gøre.
599.900 kr. koster den lille titaniums sølv Clio V6 og du kan se den lige her.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.