Ugens fund

Ugens fund: Sjælden Ferrari er lidt af en legende

Af i Ugens fund
Italiensk mekanik fra slutningen af 1970’erne er risky business. Ikke desto mindre er det noget af det mest charmerende, du kan købe på fire hjul. Se bare denne Ferrari 400.

Af: Simon Hallenslev / d. 3. december 2020

De fleste forbinder Ferrari med skrigende Formel 1-biler og knaldrøde sportsvogne. Det er klart, fordi det italienske mærke i dag meget slår sig på denne slags ultradyre biler, som man ofte skal inviteres til at købe. Men sådan har det ikke altid været.

Ferrari har også lavet store, bløde Grand Tourers, der ganske vidst stadig var både potente og dyre men fokuserede mere på luksus og komfort end på omgangstider og aerodynamik.

Denne Ferrari 400 er én af de sidste bløde Grand Tourers fra Ferrari, inden der blev skruet op for kræfterne og undervognene blev strammere. Herudover er den lidt af en legende, der har stor historisk betydning for Ferrari.

Ferrari 400 Automatic

Motor: V12 benzin, 4.823 ccm

Ydelse: 340 hk / 422 Nm

0-100 km/t: 8,0 sek.

Tophastighed: 240 km/t

Forbrug: >5 km/l

Nypris i DK: ca. 2.000.00 kr.
(i 1977)

Sjælden bil med sjældent tilbehør

De fleste Ugens fund, vi skriver om, er forhandlerbiler. I denne ombæring er det dog Nils, som sælger denne Ferrari 400 privat på Bilbasen. Bilen er oprindeligt solgt til en tysk forretningsmand, og blev sidenhen solgt til en hollandsk privatejer, som Nils købte den af.

Nils medgiver, at det ikke er meget, han har fået kørt i bilen, ligesom den heller aldrig har fået danske plader på. Derfor står den til salg uden afgift til 549.000 kr. med sølle 42.000 km på tælleren.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den eneste Honda, du vil vælge over en Ferrari

At bilen har brugt mere tid i en lun garage end på landevejen, kommer naturligvis kun dig til gode, hvis du overvejer at købe den. Det højner nemlig dens værdi som samlerbil – og en samlerbil, dét er den. Ferrari 400 er nemlig kun produceret i 353 eksemplarer, som den står her med 12-cylindret karburatormotor og automatgear.

Derudover understreger Nils, at bilen kommer med en masse tilbehør, der netop gør den en samler værdig. Bilen kommer med original servicebog, håndbog, instruktionsbog, reservehjul og det vigtigste; et originalt værktøjssæt.

Et komplet værktøjssæt er i høj kurs blandt samlere, fordi det understreger, at bilen er passet godt på af sine ejere gennem tiden. Sættet inkluderer ting som Ferrari-skruenøgle og donkraft.

Historisk betydning

400-modellen har historisk betydning for Ferrari af flere årsager. For det første er det den første produktions-Ferrari nogensinde med automatgear. Det er en helt gammeldaws’ 3-trins én af slagsen, der blev lanceret, fordi Ferrari ville slå igennem på det amerikanske marked med Ferrari 400.

Ingen Ferrari 400 blev dog nogensinde importeret til USA, da bilen var færdigudviklet. Den excentriske grundlægger og bil-boss Enzo Ferrari nægtede nemlig at tilpasse bilen de reglementer, som de amerikanske myndigheder havde i forhold til både udledning og sikkerhed.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Filmlegenden ‘Eleanor’ er til salg på Bilbasen

Den anden årsag til at Ferrari 400 har historisk betydning for mærket, er fordi den blev enden på en æra. Det er nemlig den sidste 12-cylindrede Ferrari, der er udstyret med karburator frem for de mere pålidelige benzinindsprøjtningssystemer, man benytter i dag.

Ferrari 400 blev produceret fra 1976 til 1979, hvorefter man introducerede den med benzinindsprøjtning under navnet Ferrari 400i. I alt 502 eksemplarer af Ferrari 400 med karburatormotor blev produceret, heraf var 147 med manuelt gear (400 GT) og 355 med automatgear (400 Automatic).

Ferrari 400

En mesterlig motor

Motoren i Ferrari 400 er intet mindre end et mesterværk. Den er nemlig bygget med udgangspunkt i ingeniøren Gioacchino Colombos motordesign, hvorfor motoren populært kaldes Colombo V12.

Motoren blev udviklet til Ferraris motorsportsafdeling i 1947 og var den første motor, der blev udviklet og bygget af Ferrari selv. Gioacchino Colombos motor kom på et kærkomment tidspunkt, for Ferrari blødte penge og motorsportsafdelingen synede som et økonomisk sort hul, der aldrig rigtig genererede resultater.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sidste Lamborghini Diablo

Enzo Ferrari gav dog Gioacchino Colombo en sidste chance til at sparke liv i motorsportsafdelingen. Samme år som motoren blev bygget færdig, hjalp den Ferrari til 14 sejre i forskellige motorløb. Året efter blev motoren lagt i Ferraris Formel 1-racer, og i 1949 hjalp den teamet til fem Gran Prix-sejre.

Colombo V12’eren er blevet brugt i mange produktionsbiler og har i årenes løb fået mange modificeringer og opdateringer. Motoren var i Ferraris arsenal fra 1947 til 1988, og er blandt andet brugt i Ferrari 250 GTO, der er kendt for at være verdens dyreste bil. I 2018 blev en Ferrari 250 GTO solgt på auktion for lige under 300 millioner kr.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.