Kategorier
Ugens fund

Ugens fund: Denne Fiat Uno Turbo er til dig, der virkelig mener det

Fiat Uno Turbo står i skyggen af tyske og franske hot hatches. Det gør den dog ikke mindre genial, og denne Ugens fund er et sjældent set og gennemrestaureret eksemplar – som selvfølgelig ikke er gratis.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

Når man snakker hot hatches, er der en håndfuld legender, man ikke kommer udenom. Der er VW Golf I GTI, der åbnede ballet for sjove og kompakte biler, mens franske Peugeot 205 GTI er bredt anerkendt som en af de mest underholdende biler fra sin tid.

Begge er sjove biler, der fortjener deres hæder – men der er også hot hatches, der er blevet uretmæssigt glemt. Sådan gik det for Fiat Uno Turbo, der er denne Ugens fund.

Jeg har fat i en gennemrestaureret Fiat Uno Turbo, der står til salg hos forhandleren Dansk Bilimport. Den står, som da den kørte ud af fabrikken i Torino i 1987, og det betyder også, at den ikke er gratis. Få hele restaureringsprocessen samt historien bag Uno Turbo her.


Fiat Uno Turbo i.e.

Motor: R4, benzin 1.301 ccm
Ydelse: 105 hk / 147 Nm
0-100 km/t: 8,3 sek.
Tophastighed: 205 km/t
Forbrug: 13,5 km/l
Vægt: 845 kg
Mål (L/B/H): 364/156/137 cm
Bagagerumsvolumen: 
130 liter


Forhandler fortæller

Det er Frank fra Dansk Bilimport i Stenstrup, jeg får fat i, og han er ganske glad for, at det lige er deres bil, jeg er faldet over. Det er nemlig dem selv, der har stået for den omfattende restaurering, hvorfor han godt tør lægge hovedet på blokken for, at bilen står, som da den rullede fra fabrikken i Torino.

Dansk Bilimport købte en ladefuld Fiat Uno i håbet om at kunne redde og restaurere et par. Bilerne var plumrådne, og mængden af pladearbejde var mere omfattende end forventet. Dansk Bilimport gik i gang med to biler samtidigt: En almindelig Fiat Uno med 13.500 km på klokken originalt og denne Ugens fund.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Abarth 695 er den eneste minibil fra Ferrari

Efter pladearbejde, galvanisering og lakering af karosserierne, begyndte indkøbet af originale reservedele fra hele verden. Motorer og gearkasser blev adskilt og sendt til virksomheden Westspeed, hvor de blev planet, slebet, udmålt og klargjort. Herefter fik de nye lejer, plejllejer, udmåling af krumtap og honing af cylindre, mens denne Ugens fund også fik ny turbo foruden nye slanger og filtre.

I undervognen er for og bagbro sandblæst, epoxyprimet og pulverlakeret i sort og der er så monteret nye bærearme, styrekugler, calibre, skiver, klodser, fjedre, støddæmpere, tank og udstødning.

Kabinen er den originale kabine, der har været en tur til sadelmager for en opfriskning. Hattehylde og dørbeklædninger krævede udskiftning, og det var, ifølge Frank selv, meget svært at finde originalt. De originale Cromodora-fælge fik også den store tur til den nette sum af 2.500 kr. pr. fælg.

Frank medgiver, at der nok havde været mere forretning i at give sådan en tur til en klassisk Porsche 911. Men han ejede selv en Fiat Uno Turbo magen til denne Ugens fund, hvorfor det store flid og de mange penge kunne retfærdiggøres med affekt. Nu står den som fabriksny, og den kan blive din for 229.000 kr.

Den store satsning

I starten af 80’erne skulle Fiat til at finde en arvtager til den überpopulære og økonomiske minibil Fiat 127. Med sin strategisk stærke lancering i 1971, havde den økonomiske Fiat 127 båret det italienske bilmærke gennem oliekrisen.

Da Fiat 127 udgik af produktion havde den solgt i næsten 4 millioner eksemplarer, mens spanske Seat også havde solgt 1,2 millioner eksemplarer af 127’eren på kontrakt. Der hvilede med andre ord et massivt pres på Fiats skuldre for at bygge en værdig efterfølger.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Toyota MR2 er en lille håndfuld

Fiat tog opgaven seriøst, hvilket modelnavnet på arvtageren, og denne Ugens fund, illustrerer. Fiat Uno, nummer ét, blev præsenteret første gang på bilmessen i Geneve i 1983, og da de var helt færdige med udviklingen, havde de smidt flere penge efter Uno, end de havde gjort efter nogen anden model før.

Fiats flid og store investering betalte sig heldigvis i sidste ende. Fiat Uno blev svimlende populær, og i løbet af de første år af produktionen, var hver tredje bil, der blev solgt i Italien, en Fiat Uno. I alt endte den med at sælge i over 8,8 millioner eksemplarer, hvilket gør det til en af de bedst sælgende modeller på samme platform i verdenshistorien.

Salget blev hjulpet kraftigt på vej af både en kåring som Årets Bil i Europa 1984 samt et stærkt forretningsfremstød i udviklingslande. I Brasilien var Fiat Uno uhyre populær og blev solgt på samme platform helt frem til 2014.

Gennem årene blev rettighederne til produktion af Fiat Uno opkøbt af alverdens producenter. Fiat Uno er således blevet produceret på kontrakt i lande som Brasilien, Indien, Marokko, Tyrkiet, Sydafrika, Filippinerne, Polen og Pakistan.

Aerodynamisk kasse

Denne Ugens fund er kantet af Volvoske dimensioner, men faktisk var den, for sin tid, ganske aerodynamisk, hvilket bidrog til at holde benzinøkonomien lav. For det kan Fiat takke den ikoniske, italienske designer, Giorgetto Giugiaro.

Giugiaro har lagt blyantstreg til adskillige underskønne biler som BMW M1, Alfa Romeo Giulia Sprint GT, Lancia Delta og Maserati Coupé. Og selvom den kompakte Fiat Uno måske ikke er hans smukkeste værk, er det innovative design et bærende element i modellens utvetydige succes.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Rallylegenden Lancia Delta Integrale

Foruden at holde en konkurrencedygtig luftmodstand på 0,34 Cd, var designet innovativt i forhold til at få mest mulig kabineplads i en lille bil. Dette blev gjort med Giugiaros såkaldte ‘tall body’-design, hvor bilen er smal med højt tag.

Kabinen var luftig og rummelig som ingen anden minibil i samme periode. Bagsæderne var fleksible, og kunne justeres til to positioner for enten at skabe mere bagagerumsplads eller en mere komfortabel siddeposition. Derudover kunne bagsæderne foldes helt sammen uden besvær. Begge dele var ganske uhørt og smart for klassen.

Turbodrønet

Selvom salget gik strygende og rosende gloser væltede ind af brevsprækken i Torino, havde konkurrenterne noget, som Fiat ikke havde. En kvik sportsversion, en såkaldt hot hatch, hvilket var et fænomen, der virkelig fik fart på i løbet af 80’erne. Folk elskede de kompakte og kvikke biler.

Fiat, der i 80’erne ejede 50 procent af Ferrari, kunne ikke have siddende på sig, at de havde en kompakt bil, der ikke var kvik: En hatchback, der ikke var hot. I april 1985 lancerede de derfor denne Ugens fund, som sagtens kunne bide skeer med markedets hot hatches.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Bilbasens billigste Ferrari koster det samme som en Skoda

Motoren tog de fra Fiat Ritmo, hvortil de tilføjede Bosch benzinindsprøjtning og en vandkølet turbolader med intercooler fra japanske IHI. Enkelte dele fandt vej til Uno Turbo fra Ferrari-fabrikken som eksempelvis oliekøleren. Det gav den italienske lommeraket 105 hk og 147 Nm. Til en kampvægt på sølle 845 kg gav det en acceleration fra 0 til 100 km/t på 8,3 sekunder og en topfart på 205 km/t.

Til sammenligning kørte VW Golf I GTI med 110 hk fra 0 til 100 km/t på 9,1 sekunder med en topfart på 182 km/t, mens Peugeot 205 GTI med 115 hk tog turen på samme 9,1 sekunder og havde en topfart på 196 km/t.

Den kvikke Turbo-version fik også en visuel overhaling af Fiat. Den fik sorte skærmforøgere, en bagklap af fiberglas med hækspoiler, anden forkofanger med tågelygter og luftindtag til intercooler. 

Undervognen blev sænket og strammet op, og Uno Turbo blev udstyret med 13-tommer alufælge, som gemte på opgraderede bremser. Indvendigt fik kabinen sportslige sæder og røde gulvtæpper.

Én af få

Denne Ugens fund restaureret og bragt tilbage til sin fordums glans. Det er, som nævnt, Dansk Bilimport, der selv har stået for det omfattende arbejde, og den slags koster. Derfor må du af med 229.000 kr., hvilket til gengæld køber dig en fabriksny og overset hot hatch.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Dodge Viper er uspoleret vanvid

Der er ifølge mine oplysninger ingen Fiat Uno Turbo på plader i Danmark på nuværende tidspunkt og ikke mere end en håndfuld, der er afmeldt. Selv på det tyske marked, er der langt imellem eksemplarerne – og ikke én er restaureret som denne Ugens fund. Skal en sjælden, overset og sjov italiener blive din, kan du se den her, hvis ikke den er solgt.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.