Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Man skulle tro at en ‘normal’ RS Q8 ville være rigeligt til at tilfredsstille behovet for fart og adrenalin, men hvis det var det, ville ABT ikke eksistere. De er i verden for at lave biler til dem, der liiige skal have lidt ekstra. Lidt flere hestekræfter. Lidt mere kulfiber. Lidt mere unikke biler.
Der er kun lavet 96 eksemplarer af denne Ugens fund, og man skulle tro, at de 96 biler samlet ville opbruge jordens beholdning af kulfiber. Letvægtsmaterialet er i al fald rundhåndet brugt på bilerne.
Denne Ugens fund er en Audi ABT RS Q8 ‘Signature Edition’, der tilmed er en ganske vild en af slagsen. Med sine 2.290 kg trækker den fra superbiler, som var det barnemad. Lyder det som noget for dig? Så kan du læse mere om den store tysker lige her.
Hvis man har hang til hurtige modeller fra Audi, bør ABT stå øverst på ønskelisten til hver juleaften. De tre bogstaver stammer fra efternavnet på familien Abt, der siden 1896 har drevet firma i selv samme navn. I dag repræsenterer de to sønner, Hans-Jürgen og Christian Abt, det tyske tuningsfirma ‘ABT-Sportsline’, der blev grundlagt i 1991, som en viderebringelse af Abt-æraen.
‘ABT Sportsline’ er altså et tysk tuningsfirma, der primært beskæftiger sig med tuning af Audi. De tuner også andre bilmærker i Volkswagen Group, men primært Audi. Udover tuning leder ABT også flere af Volkswagen Groups motorsportshold, heriblandt Formula E-holdet ‘ABT Cupra Formula E’.
Det primære foretagende er dog tuning og performance optimering af Audi. Det har ledt til nogle vanvittige biler gennem tiden. Blandt andet har de lavet en 1.000 hestes Audi RS7 og en 800 hestes RS6 med plads til familien. Det går altså ikke mildt for sig, når ABT kaster sig over en ny Audi.
Motor: V8, 3.996 cm3, benzin
Ydelse: 800 hk / 1000 nm
0-100 km/t: 3,2 sekunder
Tophastighed: 315 km/t
Forbrug: 9,2 km/l
Mål (L/B/H): 501/200/172 cm
Køreklar vægt: 2.290 kg
Der er noget spændende ved at lave nummererede biler. Det nytter selvfølgelig ikke noget, hvis man nummererer hver eneste masseproducerede Golf, der kører ud af fabrikken. Det skal være en unik bil.
Man kan ikke ligefrem sige, at denne Ugens fund bliver produceret i massevis. Faktisk er den produceret i et yderst begrænset antal, der selvsagt gør den mere unik end den almindelige Audi RS Q8. Tuningsfirmaet har bygget i alt 96 eksemplarer, og nu kan man altså få fingrene i nummer 71.
ABT har ry for at lave få, men gennemførte biler og denne ‘Signature Edition’ er bestemt også finjusteret til perfektion. Med skørter af kulfiber, luftindtag og bedre aerodynamik bevæger den store Audi sig fra 0 til 100 km/t på 3,2 sekunder. Dermed 0,6 sekunder hurtigere end en standard RS Q8.
ABT kalder deres monster for en ‘Racing Utility Vehicle‘, og de betegner den som den eneste af sin slags i verden. Hvorvidt en 2.290 kg tung RUV er god på en racerbane, skal jeg ikke kunne sige, men på langsiden er der garanti for fart. En standard Audi RS Q8 er den anden hurtigste SUV rundt om Nordsløjfen, så mon ikke denne ABT-udgave kan slå Porsche Cayenne Turbo GT, der har 1. pladsen.
ABT har efterhånden mange årtiers erfaring med at tune biler. Brugen af kulfiber er blevet et særligt kendetegn for de tyske tunere. Kulfiberen er heller ikke en mangelvare på denne Ugens fund.
Det er dog en af del af det særpræg, som disse tunede biler har, nemlig den overdrevne brug af kulfiber. ABT kalder selv det synlige letvægtsmateriale for ‘Signature Carbon Bold’ og det er at finde overalt på bilen blandt andet på hækspoileren, kølergrillen og i dørlisterne.
Det kan godt virke en smule Brian-agtigt, men når man skærer 0,6 sekunder af accelerationstiden må man gøre noget rigtigt. Topfarten lyder på 315 km/t og så der er god grund til at runde Autobahn, når man skal bryde naturlove og flytte 2,3 ton med 87 meter i sekundet (315 km/t).
Det er MotorPower, der er autoriseret ABT-forhandler og har dette monster til salg. Som det er med unikke biler i begrænset antal, så har værdien det med at stige. Det er også tilfældet med særudgaver fra ABT. Man har dog en unik mulighed for at erhverve sig denne ‘Signature Edition’ til udbudsprisen, der altså lyder på 1.919.900 kr. uden afgift.
For den pris får man altså en hårdtpumpet kulfiber RUV, der smækker afsted mod 100 km/t hurtigere end man kan sige Audi RS Q8 ABT. Du kan se mere til den tunge tysker lige her.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.