Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder
Hold fast! Der er en Nissan Skyline GT-R til salg på Bilbasen, og selvom det plejer at være nok til at hæve pulsen hos særligt de unge læsere, er her tale om et unikt eksemplar, der bør give enhver bilglad svedige håndflader.
Denne Ugens fund er en Nissan Skyline R32 GT-R, der i sig selv er en sjælden fugl i Europa. De få, der er tilbage, har typisk levet et hårdt liv i hænderne på fem eller seks drifting- og tuningsglade ejere – men ikke denne Ugens fund!
Denne Ugens fund er en Nissan Skyline R32 GT-R fra 1994 med sølle 7.800 km på klokken. Den sælges af Birkerød Autoforum for 804.180 kr. og du kan læse meget mere om bilen, modellen og legenden lige her.
Motor: R6 benzin, 2.568 cm3
Ydelse: 280 hk / 368 Nm
0-100 km/t: 4,7 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: –
Mål (L/B/H): 454/175/134 cm
Køreklar vægt: 1.430 kg
Bagagerumsvolumen: 180 liter
Det er Jesper fra forhandleren Birkerød Bilforum, jeg får fat i, da jeg ringer på bilen. Han er hurtig til at understrege, at vi her har at gøre med et investeringsobjekt: En alternativ pensionsopsparing, som han vittigt foreslår.
Faktisk har de haft den hvide Nissan Skyline R32 GT-R stående ganske længe for sælger. Her er ikke tale om en ivrig samler med en stor privatgarage og 10 andre sjældenheder. Sælger, som Jesper holder anonym, købte bilen på en japansk bilauktion og hev den til Danmark i 2014.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Toyota Supra med 400 hk, dobbelt turbo og manuelt gear
Danske plader har den aldrig haft på, og Jesper anslår, at der er kørt max 400 km på danske landeveje. I stedet er den blevet puttet et lunt sted og senest flyttet til Birkerød Bilforums showroom, hvor bilglade sjæle har kunne savle.
I al den tid, som denne Ugens fund har været på dansk grund, er det Birkerød Bilforum, der har sørget for vedligeholdelse. Selvom den ikke rigtig har kørt, er den blevet plejet efter alle kunstens regler, så den ikke er blevet stiv i betrækket.
Nu er det på tide for sælger at prøve noget andet – måske noget der tåler lidt flere søndagsture. Derfor sælges den for 804.180 kr. af Birkerød Bilforum, og du kan se den her, hvis ikke den er blevet solgt i mellemtiden.
Hvis du synes, at 800.000 kr. er meget for en 28 år gammel Nissan, kan jeg sagtens følge din tankegang – også selvom den er på afveje. På papiret er der ikke tale om en sjælden bil, da den er produceret i næsten 44.000 eksemplarer.
Her skal man dog huske på, at det er 44.000 eksemplarer produceret alene til det japanske marked. Nissan Skyline R32 GT-R blev aldrig eksporteret til den vestlige verden, hvorfor den er yderst sjælden på vores kanter.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Honda Integra Type-R – den bedste forhjulstrækker nogensinde?
I skrivende stund er der ikke mere end fem Nissan Skyline R32 GT-R til salg på tyske Mobile, og ikke én af dem står i originalstand. En Skyline R32 i originalstand er generelt svær at opstøve på globalt plan, fordi de historisk har været yndet som banejern og driftmissiler – men det vender jeg tilbage til.
Selv når man orienterer sig mod de store auktionshuse, er der langt imellem de sammenlignelige snaps. I 2017 havde auktionshuset Bonhams en R32 under hammeren med bare 6.700 km på tælleren, og den gik for 700.000 kr.
Taget i betragtning at der kun bliver færre af dem, er 800.000 kr. for denne Ugens fund egentlig ikke så skæv, her fem år efter.
Nissan genopliver navnet GT-R i 1989 efter 16 år ufrivillig pause. Sidst navnet var i spil, blev det lagt i graven af en oliekrise. I slutningen af 80’erne er Nissan dog igen i topform og stærkt motiverede. De vil pensionere Skyline GTS-R og erstatte den med en ny og mere konkurrencedygtig bil til Gruppe A-løb.
Ingeniørerne går all-in og giver Skyline R32 GT-R både firehjulstræk og firehjulsstyring: En ganske uhørt feature i slutningen af 80’erne. Den største genistreg er dog motoren, hvor Nissan er tvunget til at være kreative. I mellem Japans bilproducenter hersker nemlig en såkaldt gentleman aftale, hvor produktionsbiler ikke må yde mere end 280 hk.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens mest eftertragtede Toyota Corolla
280 hk rimer ikke på godt på ‘konkurrencedygtig racer’. Derfor arbejder Nissan sig baglæns, og udvikler deres rækkesekser til at kunne bære mindst 500 hk med to turboer og kæmpe intercooler, men skruer den ned til gadebrug. Hurtigt finder man dog ud af, at Skyline GT-R i virkeligheden yder 320 hk i standardtrim.
På racerbanen kan Nissan til gengæld skrue den legendariske RB26DETT helt op til 650 hk uden de store krumspring. Sammen med firehjulstræk- og styring bliver det en kombi, der kører Skyline R32 GT-R til over 200 individuelle sejre i diverse løb.
Skyline R32 GT-R dominerer Gruppe A Touringcar-race i både Japan og Australien. I Australien døber en forenet motorpresse bilen Godzilla, fordi den er et japansk skabt monster, der smadrer alt og alle på sin vej.
Navnet Godzilla har siden hængt ved GT-R-modellerne og bruges den dag i dag om Nissan GT-R.
Og så det, jeg lovede at vende tilbage til. Fordi med succes på racerbanen, et fængende kaldenavn og et vedholdende rygte om, at motoren kan tåle tæsk udover alle grænser, spreder sig naturligt til kunderne.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Tunet japansk klassiker med turbo og brede skærme
Drifting, gaderace, amatørløb – Nissan Skyline R32 GT-R bliver det foretrukne valg over hele linjen. Det er naturligvis godt for salgstallene, fordi alle vil have en smag af Godzilla og det store tuningspotentiale. Det er også godt for et investeringssynspunkt i dag.
Det betyder nemlig, at der virkelig ikke er mange tilbage på vejen i dag. Mange er sat i hegnet og afskrevet, og størstedelen af dem, der er overlevet, er skamtunet og sammensat af alverdens finurlige dele. Det efterlader ubeskriveligt få Nissan Skyline R32 GT-R som denne Ugens fund på verdensplan.
Det er ikke kun kaldenavnet og motorsportssuccessen, der giver Skyline R32 GT-R, og Skyline generelt, den massive legendestatus. Fordi alt imens Skyline R32 GT-R kører på sidste vers i midten af 90’erne, og Nissan har en R33 i støbeskeen, lancerer japanske Sony en vis spilkonsol kaldet PlayStation.
Det mest populære spil til den første PlayStation bliver, ganske uden sammenligning, bilspillet Gran Turismo, som Sony selv lancerer til konsollen. Det sælger i næsten 11 millioner eksemplarer. I et japansk spil på en japansk konsol kan du nok gætte, hvilke bilmærker der er overrepræsenteret.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den eneste Honda, du vil vælge over en Ferrari
Det er selvfølgelig japanske Toyota, Nissan, Honda, Subaru, Mazda og Mitsubishi, der fylder mest. Blandt de 140 biler er selvfølgelig Godzilla i blåt racetrim med ‘Calsonic”-reklamer, samt en almindelig Skyline R32 GT-R i gadetrim, der kunne tunes til skyerne i tråd med virkelighedens verden.
Så det er dét, du køber med denne Ugens fund: En legende fra enden til anden. Nissan Skyline R32 GT-R er kendt fra motorsport, kendt fra PlayStation og er i dag kendt som bilnørdernes yndling. At denne Ugens fund så tilmed er et oplagt investeringsobjekt med 7.800 km, gør den til en ren og skær enhjørning.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.