juli 22, 2024

Ugens fund: Renault 5 Turbo 2 er symbolet på rallysportens vildeste æra

Der er kommet mange vilde skabninger ud af 80’ernes nærmest mytiske Gruppe B-rallyklasse, og denne Ugens fund er én af dem. Renault 5 Turbo 2 er et ikon fra rallyverdenen, som nu kan blive dit.

TEKST Rasmus Christiansen FOTO Salgsbilleder

Renault 5 blev lanceret i 1972 og blev hurtigt en af Frankrigs mest populære biler. Denne kompakte og praktiske hatchback blev produceret i to generationer helt frem til 1990. Renault 5 var kendt for sin alsidighed og blev hurtigt en favorit blandt særligt de europæiske bilkøbere. I hjemlandet Frankrig var det den bedst sælgende bil fra 1972 til 1986 med over 5,5 millioner solgte eksemplarer.

En udfordret fransk selvforståelse gjorde dog, at den folkelige succes ikke var helt nok. Renault havde nemlig svært ved at håndtere italienske Lancias rallysucces i en tid, hvor Renault havde stor success i andre motorsportsklasser som Le Mans og Formel 1.

Som svar på Lancias rally succes, fik Renaults vicepræsident for produktion, Jean Terramorsi, ideen om at skabe en ny version af Renault 5. En version, der skulle bruges i rallysportens absolutte top.

Fra projektets start var det tydeligt, at Renault ikke var kommet for at danse. Selvom bunden af rallybilen skulle tage udgangspunkt i en helt almindelig Renault 5, som 5,5 millioner franskmænd hentede deres baguettes i, var der ikke meget, der blev genbrugt fra husmandsversionen.

Fokus på vægtbesparelser, større turboer og omfattende motoroptimering var hovedoverskrifter på projektet, der fik kodenavnet ‘Projekt 822’ internt hos Renault.

Succes i debuten

Da Projekt 822 blev til virkelighed under navnet Renault 5 Turbo, viste det hårde arbejde sig indledningsvist at bære frugt. Renault 5 Turbo debuterede i 1980 i Gruppe 4, i dag svarende til WRC, hvor den hurtigt markerede sig ved at vinde Rallye Monte Carlo med Jean Ragnotti bag rattet.

Denne Ugens fund er en anden generation, kaldet Renault 5 Turbo 2, som er baseret på den lette Renault 5 Turbo 1, der brugte materialer som aluminium og magnesium i karrosser og undervogn. Dette holdt vægten nede og gjorde bilen velegnet til rally med dens brede sporvidde og store bremser.

I 1984 præsenterede Renault en billigere Turbo 2-version, hvor en række dyre komponenter i aluminium og magnesium blev erstattet med standard dele i stål.

Udfordringer på grusveje

En række tekniske ændringer, heriblandt en motor med større slagvolumen, betød, at Renault 5 Turbo 2 nu kunne rykke op i ligaen og deltage i Gruppe B-klassen, der i dag nærmest er blevet mytisk. Og her var succesen ikke lige så stor, som den havde været i til at begynde med. Ikke alene var Renault 5 Turbo 2 en håndfuld at kontrollere, konkurrenterne i Gruppe B kørte også med firehjulstræk, hvilket var svært at hamle op med.

Den korte akselafstand, baghjulstræk og vægtfordelingen gjorde, at Renault 5 Turbo 2 var ekstremt udfordrende at håndtere på løst underlag. Mange kørere kæmpede med at holde bilen på vejen, hvilket utallige videoer på YouTube fra forskellige rallyløb tydeligt viser.

Gruppe B – Rallysportens vildeste æra

Gruppe B var et sæt nye regler for GT biler, der blev introduceret i 1982. Gruppe B-reglerne førte til udviklingen af nogle af de hurtigste og mest kraftfulde rallybiler nogensinde, hvilket gør denne periode kendt som rallysportens måske vildeste æra nogensinde. 

Gruppe B regelsættet gjorde det svært for Renault at følge med, især på grusvejene, da konkurrenterne kørte fra dem i deres firehjulstrukne Audi Quattro eller Lancia Delta.

Den nærmest uregulerede periode førte desværre en række alvorlige ulykker med sig, herunder nogle fatale, hvilket fik FIA til i 1986 at beslutte at forbyde Gruppe B i WRC efter dødsfaldene af Henri Toivonen og hans co-driver Sergio Cresto i Tour de Corse. Herefter blev Gruppe A den førende klasse, hvor motorerne blev begrænset til 300 hk.

Bilen er, meget passende, til salg hos forhandleren Roaring Eighties. For den nette sum af 945.000 kr. kan du blive ejer af et af symbolerne på en af de mest ekstreme perioder i motorsportshistorien, langt fra den regulerede verden vi kender i dag. Og selv hvis den gode historie ikke er nok for dig, kan du trøste dig med, at den høje pris også køber en meget sjælden og eftertragtet bil med kun 3.167 producerede.

Du kan se bilen lige her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Rasmus Tønder Christiansen

Rasmus er en bilnørd med stor kærlighed til både nye og brugte biler.

Passionen for biler blev vakt gennem motorsport, som har været en stor interesse i mange år. Tidligere har Rasmus skrevet artikler om netop motorsport, med fokus på Formel 1.

Med en baggrund i international virksomhedskommunikation, som Rasmus i øjeblikket studerer på SDU, kombineres akademisk viden med en stor interesse for biler.

Rasmus vil bidrage med ugentlige artikler som "Ugens Fund" og "3x," hvor der skrives om nogle af de spændende biler, der er til salg på Bilbasen.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS