marts 22, 2024

Ugens fund: Lancia Delta Integrale er den mest vindende i rallyhistorien

Denne ugens fund har opnået legendestatus inden for rally, og nu kan den blive din til søndagskørsel på kringlede grusveje.

Går du og drømmer om at have noget til fælles med Juha Kankkunen og Miki Biasion? Sikke et held! Nu kan du blive lige så godt kørende som rallylegenderne med denne Lancia Delta Integrale.

Du har med andre ord mulighed for at eje et vaskeægte rallyikon. En model, der har ledt rallykørere til triumfer ved verdensmesterskaber fire gange og vundet utallige rallyløb. 

Denne Ugens fund er en sjælden sag, og er man til rally, er det et samleobjekt uden lige. Det er en af de bedste rallybiler gennem tiden, men der følger ikke køreegenskaber med i købet. Dem skal man selv afstøve på lukkede landeveje. 

Motor: R4, 1.995 cm3, benzin
Ydelse: 177 hk / 290 nm
0-100 km/t: 6,9 sek
Tophastighed: 212 km/t
Forbrug: 10 km/l
Vægt: 1.300 kg
Mål (L/B/H): 390/170/138 cm


Rallyikonet 

Gennem tiden har den lille hatchback sejret 46 gange ved diverse rallygrandprix’er. Endnu mere imponerende er den stime af konstruktørmesterskaber, som Lancia præsterede tilbage i 1980’erne og 1990’erne. 

Det startede i 1987, da den famøse Gruppe B blev nedlagt grundet et fatalt uheld og ulykker med tilskuere. Lancia kørte med deres rallybil Lancia 037, der inden nedlukningen af gruppe B sejrede ved 6 rallyløb og vandt konstruktørmesterskabet i ´83.

Nedlægningen medførte, at Lancia flyttede fokus fra Gruppe B til Gruppe A, hvor restriktionerne var en del strammere. Der var blandt andet begrænsninger på hestekræfter og vægt, der gjorde Lancia 037 ude af stand til at deltage i denne gruppe. 

Det ledte dog til starten på rallykarrieren for denne Ugens funds. Modellen Delta havde i 1987 kørt som rallyvarianten S4 i gruppe B, men uden den store succes. 

Omlægningen af fokuset skulle vise sig at være starten for Delta HF Integrale 8v. Delta HF Integrale var med sin 2-liters turbo-benzinmotor og firehjulstræk, som skabt til Gruppe A. 

Seks år senere, seks konstruktørmesterskaber i træk og samtidigt fire verdensmesterskaber til Juha Kankkunen og Miki Biasion er hvad Lancia Delta Integrale præsterede. Det er netop det, der gør denne Ugens fund til et kørende rallyikon og en af de bedste rallybiler nogensinde. 

Den hellige InteGRALe

Det hele startede tilbage i 1979, da den kendte bildesigner Giorgetto Giugiaro, som nok er mest kendt for sit arbejde med VW Golf I og BMW M1, udformede Lancias redningskrans. Lancia Delta. En mindre hatchback, der skulle støtte modelprogrammet og få nogle penge i kassen. For dem var der ikke mange af. 

I 1980 blev den årets bil i Europa, og produktionen fik for alvor fart. Over 40.000 af de tre Delta varianter var blevet solgt og Lancia kunne igen se grønne tal. 

Det gav det italienske bilmærke blod på tanden, og nu skulle der produceres en mere kraftfuld variant. Inden da skulle Delta lige have lidt tid på markedet, så forbrugerne kunne se, hvor genial en bil det er. 

Syv år og et facelift senere løfter Lancia sløret for den firehjulstrukne og mere kraftfulde Delta-variant, der er denne ugens fund: Lancia Delta HF Integrale. 

Det er på mange punkter en helt ny bil. Den har fået ny turbo, kobling, undervogn og intercooler. Den lidt vildere Delta Integrale producerer med sin 2-liters benzinmotor 177 hk, hvilket er tæt på 100 hk mere end en standard Delta. Det er med andre ord en ond storebror til den uundværlige Delta. 

Shaken not stirred …

… er ordene James Bond siger, når han gerne vil have en Martini-cocktail og netop Martini, havde i 1980’erne og 1990’erne for alvor satset stort på italienske Lancia. 

Samarbejdet startede i 1982 og sluttede først ti år senere i 1992. Det ti år lange samarbejde er det længste samarbejde i Martini-racings historie og gæt hvilken bil, der i sidste ende er den mest vindende for Martini-racing: Denne Ugens fund. Lancia Delta HF Integrale. 

Det må altså kunne konkluderes at Lancia Delta HF Integrale er en vinder på mange punkter. I Rally er den en stor vinder og nu kan du blive vinderen af en Lancia Delta HF Integrale. 

Den skal koste 269.900 kr. og for den pris får du et kørende rallyikon, der bestemt har potentiale til at blive et samlerobjekt. Det er Veteran-garagen, som har den yderst fine Lancia til salg og endda i Martini-versionen, så man for alvor kan leve sig ind i Kankkunen-ånden. Du kan se den lige her. 

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS