Ugens fund er en ret speciel Tesla Model Y Perforamance. Den er ikke bare signeret og personligt leveret af Elon Musk – den er også en af de allerførste, der kørte af samlebåndet i Tyskland.
Tekst: Simon Hallenslev Foto: Salgsbilleder
Hvor god en historie kan der lige være i en Tesla Model Y fra 2022?
Når jeg skriver Ugens fund-artikler, er det som oftest om biler, der vilde, sjældne eller gamle nok til at have opbygget en interessant historie: Som Kronprinsens Fisker Karma eller den gamle Fiat 500 fra Politiet i Bologna.
Denne Ugens fund er en Tesla Model Y Performance som alle andre – eller er den? Selvom specifikationerne er fuldstændig som på en almindelig Y Performance, har denne Ugens fund en god historie i ærmet, selvom den nærmest lige er kørt af produktionsbåndet.
Læs hvilken eller se bilen her hos forhandleren OJA-Biler i Vojens til 699.900 kr.

Tesla Model Y Performance
Motor: To elmotorer Ydelse: 562 hk / 660 Nm 0-100 km/t: 3,7 sekunder Tophastighed: 250 km/t Batterikapacitet: 82 kWhRækkevidde: 514 kilometer Opladningshastighed: 250 kW Mål (L/B/H): 475/192/162 cmKøreklar vægt: 2.072 kiloBagagerumsvolumen: 854-2.158 liter
Signeret af Musk
Den gode historie ligger i, at denne Tesla Model Y Performance er blandt de allerførste biler til at trille ud af Teslas nye, tyske fabrik. Helt specifikt er den bil nummer 28 til at komme ud af Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg, der ligger blot seks timers kørsel fra København.
De første 30 biler rullede af samlebåndet med røg, musik og spektakel i en kæmpe fejring den 22. marts, der var iværksat af selveste Elon Musk. Festen var sat i verden ikke kun for at fejre de første, tyske Model Y, men også åbningen af det gigantiske fabriksanlæg som helhed.
SE OGSÅ | Video: Frisk, tysk Tesla Model Y Performance
Foruden de mange medarbejdere og pressen, var også de 30 første kunder inviteret. Det lå nemlig Elon Musk meget på sinde at levere de første biler personligt. Han gik også en runde med den tyske kontrolinstans for at sikre, at bilerne var, som de skulle være.
Efter at have fået overleveret nøglekort til bilerne, kunne kunderne køre deres egen Tesla ud af fabrikken.
Og hvordan markerer man så dét, når ikke man gør det i limiterede specialversioner? Det gør man i bedste Elon Musk-stil ved at signere nøglekortholderen, der naturligvis medfølger denne Ugens fund. Dertil kommer også en tysk ‘Giga28’-nummerplade, der fortæller, at bilen er nummer 28 ud af de første 30 modeller.

Forhandler fortæller
Det er Peter fra forhandleren OJA-biler, jeg får fat i, da jeg ringer på bilen. Udover den gode historie, der er beskrevet ovenfor, kan han tilføje, at denne Ugens fund er en bil, de selv har hentet hjem fra Tyskland. Den er nærmere bestemt handlet fra en privatmand, der er forholdsvist højt på strå ved Tesla i Tyskland.
Peter understreger, at det altså hovedsageligt var ganske almindelige private personer, der fik lov til at løbe med de første 30 eksemplarer af de tyske Tesla Model Y. Præcist hvordan udvælgelsesprocessen af de første kunder er foregået, melder historien dog intet om.
Foruden den gode historie, det signerede nøglekort og Giga28-nummerpladen, rullede de første 30 biler også fra fabrikken pakket med Tesla-merchandise, som også medfølger, hvis du køber denne Ugens fund til 699.900 kr.
Selv ved Peter godt, at bilen er i den høje ende sammenlignet med andre Tesla Model Y Performance. Alligevel kan man ikke sætte pris på historien og den kæmpe nørd-effekt, som denne Ugens fund har. OJA-biler er også blevet kontaktet af flere interesserede, så det kan være, at du skal skynde dig, hvis du skal komme en anden Tesla-nørd i forkøbet.





Ny elektrisk darling
Da Tesla Model 3 første gang satte hjulene på dansk grund i begyndelsen af 2019, blev den hurtigt døbt som den første rigtige folke-elbil. Den kompakte og ambitiøse pakke af teknologi gik rent ind hos Familien Danmark og har solgt i over 13.000 eksemplarer siden den danske introduktion.
Nok har Model 3 slået hul på den elektriske byld i Danmark, men det ser ud til, at den må overlade titlen som darling og folke-elbil. Ser man på bilsalget i indeværende år, fra den 1. januar til den 30. september, har Tesla Model Y udsolgt lillebror Model 3 med en pæn margen.
Tesla Model Y har indtil videre solgt i 1.620 eksemplarer herhjemme, hvilket faktisk gør den til den næstbedst sælgende elbil efter Skoda Enyaq. Tesla Model 3 har til sammenligning solgt i 543 eksemplarer. Selvom Tesla Model Y først nåede Danmark i slutningen af 2021, nåede den at sælge i 1.524 eksemplarer og kom derfor tæt på de 1.901 eksemplarer, Model 3 blev solgt i på tværs af året.
En vild tendens
Tesla Model 3 og Tesla Model Y er hovedbiler i en vild tendens på brugtmarkedet i øjeblikket. Der er lige over 6.000 elbiler til salg på Bilbasen lige nu, og her er 1.226 af dem Tesla Model 3 og 404 af dem Tesla Model Y.
Det vil sige, at det er to forholdsvist nylancrede elektriske modeller fra samme mærke, der står for hele 27 procent af markedet for brugte elbiler. For at sætte tingene i perspektiv, så er der i skrivende stund flere brugte Model Y og Model 3 til salg i Danmark, end der er i Tyskland: Et land med over 80 mio. indbyggere!
SE OGSÅ | Video: Elbilen – giver den stadig mening?
Det absurd høje antal Model 3 og Model Y til salg kommer sig af, at brugtmarkedet netop har været inde i en periode med stor bilmangel. Derfor har forhandlere naturligt importeret de mest populære biler til landet i hobetal, hvorfor de to amerikanske søskende er overrepræsenteret. Forhandlerne kunne købe billigt i Tyskland og sælge dyrere i Danmark.

For Gud ved hvilken gang i år er tendensen på brugtmarkedet dog igen skiftet. Elpriserne suser op gennem taget, og derfor er de danske bilkøbere blevet forbeholdne over for at købe elbiler. De mange Model 3 og Model Y oplever derfor i øjeblikket stigende liggetider – og faldende priser.
SE OGSÅ | Video: Årets Brugtbil 2022 – vælg den rigtige udgave
Derfor kan du nu gafle en Model 3 eller en Model Y til færre penge, end du kunne for bare et par måneder siden. Denne Ugens fund hører til i den dyrere ende, men kommer også med alt hvad remmer og tøj kan holde i forhold til udstyr, foruden selvfølgelig den gode historie. Se den her, hvis ikke den er solgt.