Hyundai Ioniq 9 byder på store elektriske forhold til hele familien
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder
Inden Tesla-klubben fylder min indbakke med hademails, vil jeg sige, at jeg er fuldt bevidst om, at Tesla Model X Plaid eksisterer. De første kunder har fået deres 1.020 hk stærke Model X, der accelererer fra 0 til 100 km/t på 2,6 sek. og som dermed er verdens hurtigste SUV.
Faktisk har vi både en Aston Martin DBX707 og en Jeep Grand Cherokee Trackhawk til salg på Bilbasen, der er hurtigere end denne Ugens fund – altså, hvis de accelererer i en lige linje.
Kast en svingkombination ind i ligningen, og så er ingen af disse tre hurtigst. Det er denne Ugens fund, en Porsche Cayenne Turbo GT, som udbydes til leasing af forhandleren Solid Leasing på Bilbasen lige nu.
Motor: V8, 3.996 cm3, benzin
Ydelse: 640 hk / 850 hk
0-100 km/t: 3,3 sekunder
0-200 km/t: 12,2 sekunder
Tophastighed: 300 km/t
Forbrug: 7,1 km/l
Mål (L/B/H): 494/199/163 cm
Køreklar vægt: 2.220 kilo
Bagagerumsvolumen: 549-1.464 liter
Startpris: 4.029.900 kr.
Porsche Cayenne Turbo GT slog sidste sommer et smut forbi den berømte og berygtede Nürburgring Nordschleife. Den verdenskendte bane er med sine 154 udfordrende sving blevet til stedet, hvor bilproducenter pisser territorium af.
Hurtigste gadebil, hurtigste forhjulstrækker, hurtigste firedørs… Alle vil være hurtigst, og efterhånden som SUV’erne er blevet vildere, dyrere og hurtigere, vil de nu også slå deres navn fast på racerbanen kendt som det grønne helvede.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Abarth 695 er den eneste minibil fra Ferrari
Porsche Cayenne Turbo GT satte den 94. hurtigste tid blandt gadebiler med tiden 7:33.95. Dét lyder først imponerende, når man sammenligner lidt. Det er hurtigere end biler som Ferrari 458 Italia, Mercedes-AMG GT S, Nissan GT-R og BMW M5 Competition – til trods for at den vejer svimlende 2.220 kg.
Sammenligner man med andre ekstreme SUV’er, er det Audi RS Q8, der kommer tættest på med en tid, der er næsten 10 sekunder langsommere end denne Ugens fund. Lamborghini Urus er 14 sekunder langsommere og Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 18 sekunder.
Ikke at det giver mening. Overhovedet. De dynamiske kraftanstrengelser der skal til for, at en tung SUV sætter en bare nogenlunde respektabel tid på Nordschleife ligger så umådelig langt fra det, de skal bruges til af kunderne.
Meningsløsheden gør det dog ikke mindre sjovt, og med Cayenne Turbo GT er Porsche gået all-in for sjov mere end for salg. Der er nemlig lagt et betragteligt stykke arbejde i at få den tonstunge luksusbil til at køre som en sportsvogn.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Audi R8 RWS er rendyrket ondskab
Den 4-liter store biturbo V8’er yder ikke uvæsentlige 90 hk mere end Porsche Cayenne Turbo. Dét gør motoren til den mest kraftfulde V8’er i Porsches historie. Turbo, stempler, krumtap, indsprøjtning, indsugning, intercooler… Alt er genbesøgt, så motoren yder mere og tåler flere tæsk i længere tid.
De kloge ingeniører fra Stuttgart har også genbesøgt de vitale komponenter i undervognen, som er 17 mm lavere ind i Cayenne Turbo. PDK-gearkassen samt alle elektroniske systemer er rekalibreret og optimeret for at få bulderbassen til at opføre sig så meget som en banebil som muligt.
Selv udstødningen er unik for Cayenne Turbo GT i fuld titanium. Det lyder hardcore, og det er det. Alligevel er luksusudstyr som soft close døre, klimaanlæg i fire zoner, Burmester-lydanlæg, head-up display og adaptiv fartpilot stadig at finde om bord.
Lige netop Porsche har for vane at bygge vanvittige biler ‘bare fordi’. Med Porsche Cayenne Turbo GT er historien dog en lidt anden. Den er nemlig tiltænkt som en homage til Cayenne-modellen, der har haft massiv betydning for mærkets overlevelse.
Porsche bøvlede med salget af den ikoniske 911 omkring årtusindskiftet. Ikke alene havde Porsche for første gang lanceret sportsvognen med en vandkølet motor – de havde lanceret en 911, der på udseende såvel som køreegenskaber lugtede lidt af spareøvelse.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Vanvittig Audi er hurtigere end Bugatti Chiron
Porsche 911 i 996-generationen delte forlygter, interiørdele samt frontophæng med den billigere Porsche Boxster for at spare 30% på udviklingsomkostningerne i de økonomisk trange tider. Men spareøvelsen gjorde ondt værre, og salget haltede.
Porsche manglede en sællert til at vende bøtten. Derfor trådte de i 2002 ud af sportsvognstraditionen og lancerede Cayenne i tråd med en spirende SUV-tendens. Selvom Cayenne fik en blandet modtagelse, udsolgte den hurtigt de to sportsvogne og reddede Porsche fra konkurs.
Hvilken bedre hyldest til redningsmodellen end en psykopat-udgave, der i et snuptag napper en iøjnefaldende rekord på Nordschleife? Det er svært at forestille sig! Jeg er i hvert fald håbløst forelsket i denne Ugens fund, der kan leases hos Global Leasing for 33.637 kr./md. Se den her.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.