Hyundai Ioniq 9 byder på store elektriske forhold til hele familien
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
TEKST Morten Bek FOTO PR
På den ene side står den smarte Hyundai Kona med det skæve design og lidt forkrampet interiør. Altså, den første generation og ikke den store nye. På den anden side står den praktiske, fornuftige Hyundai Bayon. Når valget har stået mellem de to crossover-modeller, så har danskerne valgt Kona.
Bayon har ellers det basale i orden, så den rummer en lille familie, kører langt på literen og bare er nem. Priserne er på et et lavere niveau end når man kigger på andre biler i samme klasse. Måske Bayon er for fornuftig?
Det er noget, der kan klares med en lysstribe i fronten og et friskere interiør kan klare. Måske. Der bliver ikke brudt grænser med faceliftet af Bayon, men den ser da ud af lidt mere end før.
Det er først og fremmest frontdesignet på en bil, der skal trække folk helt ind i bilen og overbevise dem om, at det skal være lige præcis den. Til at hjælpe den undervurderede Bayon har den fået den meget tidstypiske LED-stribe på tværs af fronten; den løber mellem forlygterne, hvis nogen skulle være i tvivl.
Der er ommøbleret godt og grundigt på bilens forende. Grillen, kofangerne og luftindtagene er vendt og drejet. Bayon ser mindre sur ud, mere spændende.
LÆS OGSÅ | Hyundai Tucson åbner op for et nyt interiør
Bagfra ligner Bayon mere sit gamle jeg, men nye kofangere er det da blevet til. Nye fælge og fire nye farvemuligheder – Lucid Lime Metallic! – har Hyundai også fundet på til Bayon.
Bayon har aldrig haft det, man kan kalde et festligt interiør. Det deler rigtig meget med interiøret i i20, og det er sort-i-sort og klart mere funktionelt end lækkert. Men funktionelt, det er det, og her er ikke kastet knapper ud af vinduet for at belemre ejerne med touch-knapper.
Digital instrumentering med 10,25″ skærm var allerede standard (i Danmark) før faceliftet. Det samme var infotainment med 8″ touchscreen, men den er droppet til fordel for en model i bredere format i størrelsen 10,25″. Derudover er der ikke sket meget. Med mindre man tillægger udskiftningen af glødepærer til LED i loftslamperne og solskærmene stor værdi.
LÆS OGSÅ | Faceliftet Hyundai i20 fra 169.995 kr.
Der er ikke den mindste information omkring motorerne i den faceliftede Bayon fra Hyundais side. Det bliver et overskueligt modelprogram, som det er i dag. Basismotoren, en 1,2-liters firecylindret med 84 hk, fortsætter sandsynligvis, og det samme gør 1-liters turbomotoren med tre cylindre, der laves med 100 og 120 hk.
Den udgående Bayon kan man købe til priser fra 209.995 kr. Den billigste har varme i rattet og forsæderne, trådløs Apple CarPlay, bakkamera, læderrat – udstyr som en dyrere bil. Men altså ikke nok til det store gennembrud for Bayon.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.