3XBrugtbilDrømmebiler

Drømmebiler med 12 cylindre: Tre tørstige maskiner til salg

Af i 3X, Brugtbil, Drømmebiler
Det kan godt være, at brændstofforbruget er lidt ud over det sædvanlige. Og at værkstedsregningerne sjældent ligger under gennemsnittet. Men når du hører de 12-cylindrede banditter starte op, er du solgt.

Af: Esben Skrumsager  / d. 3. august 2018

Alt under 4 er pinligt. 6 kan gå an. 8 er fedt. 10 er ekstraordinært. Og 12 er en vidunderlig kombination af at være alt for meget og lige tilpas. Nej, det er ikke en ny karakterskala, vi snakker om. Det er antallet af cylindre under hjelmen.

På Bilbasen er der lige nu mere end 20 biler med 12 cylindre til salg (du kan se dem her). Og det behøver ikke være dyrt. Den billigste er en Jaguar XJS Coupé til under 100.000 kroner. Men hvis du har brug for at brænde lidt friværdi af, kan du snuppe denne Lamborghini Diablo.

Det er dog ikke nogen af dem, vi har udvalgt på redaktionen i denne omgang. Vi har nemlig forelsket os i tre andre biler, der har de 12 cylindre og et latterligt højt brændstofforbrug til fælles, men som ellers har vidt forskellige ting at byde på…

BMW 850i: Et klassisk ikon

Vi lægger hårdt ud med en smuk tysker i form af BMW 850i Coupé. Den mørkerøde sag (calypsorot) er fra 1991, men trods sin alder er den særdeles veludrustet. Der er blandt andet elektrisk justerbare sæder med varme, fartpilot, kørecomputer, soltag, bluetooth, xenonlygter og 2-zonet klimaanlæg. Du kan se bilen og hele udstyrslisten på Bilbasen.

Bilen har kørt 134.000 kilometer –  heraf 23.000 i Danmark siden import i 2007. Den har ifølge forhandleren kun kørt som sommerbil, mens den resten af tiden har stået i opvarmet garage.

LÆS OGSÅ: Vurdering på 76 mio: Nu skal sjælden Le Mans-racer på auktion

Den enorme V12-motor yder moderate 300 hestekræfter, som overføres til baghjulene gennem en automatisk gearkasse med blot fire trin. På trods af et forbrug på den dyre side af 8 km/l behøver du ikke stoppe på hver eneste tankstation. Bilens tank rummer nemlig hele 90 liter af de dyre dråber.

BMW 850i V12 Coupé

Ydelse: 299 hk/450 Nm
0-100 km/t: 7,4 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Km/l: 7,8

Se bilen på Bilbasen

Aston Martin DB11: Spritny og gudesmuk sportsvogn

Du kan ikke blive meget mere elegant kørende, end du ville være i en Aston Martin DB11 som den her (se den her på Bilbasen, hvis den ikke er solgt i mellemtiden).

Siden DB11 blev lanceret i 2016 – som afløser for Aston Martin DB9 – har den taget verden med storm. Allerede inden produktionen blev sat i gang, var der lagt billet ind på et eksemplar fra hele 1.400 kunder.

LÆS OGSÅ: Henrik Fisker sviner ny Rolls-Royce: Den ligner en taxa uden stil

Også blandt motorjournalister bliver bilen rost til skyerne. Blandt dem finder vi den tidligere Top Gear-vært, Jeremy Clarkson, der i 2016 skrev således i en anmeldelse til The Sunday Times:

– Hvis du nogensinde er til fest i Paris, og du klokken 3 om natten pludselig kommer i tanker om, at du skal deltage i en tennis-turnering i Monte Carlo den efterfølgende eftermiddag, så er det her bilen, du gerne vil køre i. Du vil ankomme og føle, du lige er trådt ud af badet. Den er ikke bare køn udenpå. Det er en ekstremt god bil. Fænomenalt god!

Bilen her er fra 2018 og har ikke kørt så meget som én kilometer. Det er altså en automobil mødom i verdensklasse, der holder og venter på Østerbro i København.

Ifølge annoncen på Bilbasen er bilen spækket med udstyr. Fuldautomatisk klimaanlæg, ratgearskifte, fartpilot, varme i forruden, regnsensor, navigation, bluetooth, højdejusterbart forsæde og 20″ store alufælge er blot en lille del af listen.

LÆS OGSÅ: Køb eller leasing? Se hvad der bedst kan betale sig

Hvis din bankrådgiver hårdnakket påstår, at et overtræk på 1,5 millioner kroner (plus afgift) er lige i overkanten, er der heldigvis andre løsninger. Du kan nemlig lease bilen i 12 måneder, og så skal du kun lægge 400.000 på bordet i første omgang. Plus moms, naturligvis. Og så slipper du efterfølgende med en månedlig ydelse på 38.000 kroner. Plus moms, naturligvis.

Og så får du endda 5 års serviceaftale med i prisen. Hvad venter du på? Hmm, måske skulle du lige læse om de fire fælder ved flexleasing først.

Aston Martin DB11 V12

Ydelse: 600 hk/700 Nm
0-100 km/t: 3,9 sek.
Tophastighed: 322 km/t
Km/l: 10,5

Se bilen på Bilbasen

VW Phaeton: Overvældende og overset luksusvogn

Den ser fuldstændig anonym ud, når den kommer trillende i trafikken. Kun de store afgangsrør indikerer, at der måske gemmer sig noget lidt ud over det sædvanlige under hjelmen.

Men tag ikke fejl. VW Phaeton er et bæst af et udstyrsstykke. Og med en motor, der er sat sammen af to potente V6-maskiner, er den i stand til at hive de knap 2,5 tons afsted i en fandens fart. De første 100 på speedometeret er overstået på omkring seks sekunder. Og den monstrøse W12-motor fortsætter med at trække, indtil den rammer den begrænsede tophastighed på 250 km/t.

SE OGSÅ: VW Phaeton er total V8-über-luksus til ingen penge

Men det mest imponerende er kabinen. Den er uhyre gennemført med alskens udstyr, som billederne i galleriet herunder ikke på nogen måde retfærdiggør. Så derfor får du i stedet en video-introduktion af bilen, som vi tidligere har lavet:

Den aktuelle bil, der er til salg på Bilbasen, har kun tilbagelagt 69.000 kilometer, siden den kom på gaden i 2007. Du kan se billeder af bilen herunder.

På trods af de uskarpe billeder er det vist tydeligt, at der her er tale om en 4-personers luksusbil med ALT i udstyr.

LÆS OGSÅ: Tre brugte luksusbiler som ingen tænker på

Listen omfatter eksempelvis 4 eljusterbare sæder med massage, køl og varme, nøglefri adgang, Dynaudio Surround System, siderudevarmer, indbygget gardin i bagruderne, 4-zoners klimaanlæg, el-bagklap og en ultrakomfortabel luftundervogn. Du kan se hele udstyrslisten her.

VW Phaeton W12

Ydelse: 450 hk/560 Nm
0-100 km/t: 6,1 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Km/l: 6,9

Se bilen på Bilbasen

Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er redaktøren på trods af sine knap 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.

[gs-fb-comments]