Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Af: Esben Skrumsager / d. 8. august 2018
Det må simpelthen være den ultimative samlerbil. En Ferrari 250 GTO fra 1962 – én ud af blot 36 eksemplarer – med hvad vi måske kan betegne som det smukkeste Ferrari-design nogensinde?
Og så kan den køre stærkt. Rigtig stærkt. Ifølge auktionshuset RM Sotheby’s, der står for Monterey-auktionen i Californien, har de 36 GTO-modeller tilsammen opnået næsten 300 sejre i racerløb verden over.
LÆS OGSÅ: Drømmebiler med 12 cylindre: Tre tørstige maskiner til salg i Danmark
Men sådan en bil får du naturligvis ikke bare smidt i nakken, selvom du sælger din sjæl til samtlige kviklånsudbydere…
Du har måske hørt udtrykket “det koster spidsen af en jetjager”? Men vi kan godt afsløre, at du kommer ikke langt med sådan en spids, hvis du vil have fingrene i en af verdens dyreste biler.
Spidsen af en jetjager koster ifølge magasinet “Flyvevåbnet” lidt over 16.000 kroner. Så du kan faktisk købe rundt regnet 18.000 jetjager-spidser for den pris, som den aktuelle Ferrari 250 GTO er vurderet til…
45 millioner dollars. Eller hvad der svarer til 290 millioner danske kroner. Det er den forventede pris, på hvad der i så fald vil blive verdens dyreste bil. Den nuværende rekord haves af en af søsterbilerne, som for fire år siden blev solgt på samme auktion. 38 millioner dollars lød hammerslaget på.
Og med sådan et prisskilt er der ikke noget at sige til, at auktionshuset denne gang har kastet en ordentlig spandfuld penge efter en lækker videoproduktion med den røde stjerne i fokus:
Auktionen finder sted i slutningen af august, og hos auktionshuset RM Sotheby’s er man naturligvis henrykte over at få så prominent en bil med i programmet:
– GTO må betegnes som en af de sidste sande roadracere. Den markerer slutningen af en æra, hvor førerne virkelig fik snavs på hænderne. Det var altså en af de sidste biler, du kunne parkere i din garage, køre til banen, vinde løbet og derefter køre hjem igen, fortæller Shelby Myers, der er bilspecialist hos RM Sotheby’s.
Du kan se salgsannoncen her.
Den aktuelle Ferrari 250 GTO har chassis-nummer 3413 og er den tredje af de 36 eksemplarer, der blev bygget. Med Ferrari-fabrikken som første ejer blev den brugt som testbil og blandt andet kørt af Phil Hill til Targa Florio Road Race i 1962.
TIL SALG: Søg efter Ferrari-modeller på Bilbasen
Bilen blev efterfølgende solgt til sin første private ejer, Edoardo Lualdi-Gabardi, der brugte den i 10 løb i 1962. Han vandt hele skidtet bortset fra et enkelt løb, hvor hvor han sluttede på andenpladsen. Det sikrede ham naturligvis det italienske GT-mesterskab.
Lualdi-Gabardis succes med lige netop denne bil var altså med til at cementere den legende-status, som Ferrari 250 GTO lever højt på i dag.
Lualdi-Gabardi købte en anden GTO i 1963 og solgte nr. 3413 til smykkedesigneren Gianni Bulgari, der – som navnet antyder – er en del af den italienske juvel-familie, Bulgari.
LÆS OGSÅ: Ikon til salg: Nu kan du købe en af Danmarks billigste Ferrari-modeller
Under både Bulgari og den efterfølgende ejer, Corrado Ferlaino, deltog bilen i yderligere 20 racerløb. Men på trods af den omfattende aktivitet i motorsport har bilen aldrig været involveret i en ulykke. Og efter sigende er der ikke ét af sine mange løb, den ikke har gennemført.
Ferrari 250 GTO nr. 3413 har stadig sin originale motor, gearkasse og bagaksel samt karosseriet fra løbene i Serie 2, som den kørte i 1964.
Antallet af GTO-modeller til salg i Danmark kan desværre tælles på cirka 0 fingre. Men der er i øjeblikket mere end 100 andre Ferrari-modeller til salg på Bilbasen. Hvis budgettet er skrabet, kan du lige nu finde den billigste til 325.000 kroner (uden afgift). Det er denne Ferrari 348. I den anden ende af skalaen finder vi denne Ferrari FF, som har et noget mere eksotisk prisskilt.
Ferrari 250 GTO har med årene opnået status som bilsamlerens “hellige gral”. De få ejere i verden, som er så heldige at have et eksemplar holdene i garagen, er automatisk en del af en eksklusiv klub, der har eksisteret i snart 40 år.
Gruppen blev startet af en håndfuld franske samlere, der organiserede det første arrangement for GTO-ejere i 1982. Siden da har ejerne mødtes hvert femte år, hvor programmet lyder på kørsel og og spisning i verdensklasse.
Og ja, den eneste adgang til denne eksklusive klub er altså nøglerne til en Ferrari 250 GTO.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.