3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Det er nærmest religion baseret på ingeniørkunst. Hver motorkonstruktion har deres egne tilhængere, og det er ofte lyden, der fænger og fascinerer. Faktisk har hver motortype en frekvens de svinger med afhængig af antallet af cylindre, deres placering og tændingsrækkefølge. Men lad os bare nyde lyden. Hvilken er din favorit?
Som du ved kan vi godt lide V8 ….. og V10, og V12.
Wankel
I modern tide r det kun Mazda, der har brugt wankelmotoren. Som konstruktion er den tæt på vibrationsfri og den har en ekstrem ydelse på trods af størrelsen. Lyden er temmelig speciel på den fede måde.
R3
En trecylindret motor lyder faktisk ret fedt. Den døjer normalt med vibrationer, men lyden har bestemt karakter.
R4
Det er den mest udbredte motor i vores del af verden. Lidt kedelig og med behov for balanceaksler, hvis ikke den skal vibrere. Men den kan også lyde sprødt:
R5
Rækkefemmeren er en underlig størrelse, men den har en forbløffende interessant lyd i forhold til en rækkefirer. Volvo og Audi er blandt de mærker, er har stort erfaring, og via Volvo har også Ford leget med fem cylindre.
R6
For BMW-fanatikere er der ingen tvivl en rækkersekser lyder bedst. Det samme synes tilhængere af Nissan Skyline og Toyota Supra. Balancen er tæt på perfekt og højt oppe i omdrejninger bliver lyden turbineagtig.
B6
Her regerer Porsche 911. Subaru har også et par stykker, men generelt er bokseren med seks cylindre en sjældenhed.
V8
For amerikanerne er den eneste rigtige motor en V8. Faktisk er den smule ubalance, der er i motoren med til at give den karakteristiske lyd.
V10
Hvis ikke lyden fra en Lexus LFA eller en Porsche Carrera GT kan give dig gåsehud, så er du enten ikke bilinteresseret eller også er du døv. Der er næppe nogen mere raceragtig lyd end den, der kommer fra en V10.
V12
V12 er i princippet den perfekte motor, da antændingerne ligger så symmetrisk at motoren er stort set i balance. Da det er en temmelig dyr konstruktion at bygge og holde kørende findes den stort set kun i absolutte superbiler fra Ferrari, Aston Martin, TVR, Lamborghini og superlimousiner fra BMW, Bentley og Mercedes-Benz.
V16
På trods af det enorme antal cylindre er V16 ikke så sjælden endda. Bugatti Veyron har den, Cizeta Moroder havde en og Auto Union havde en. Og så er der BRM V16 på blot 1,5 liter – den er hidsig:
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.