Test: Velbygget MG Cyberster er ikke den sportsvogn, man håber
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen
Der har aldrig været så mange elbiler til salg på Bilbasen, som der er lige nu. Det er en rekord, der er blevet slået et par gange i løbet af efteråret. I oktober blev der solgt over 10.000 elbiler på Bilbasen, hvilket var det højeste antal nogensinde – altså, lige indtil november, hvor der blev solgt 11.000. Brugerne søger efter elbiler på Bilbasen som aldrig før, og priserne er også på det laveste niveau nogensinde.
Året 2024 ser med andre ord ud til at blive et vaskeægte rekordår for brugtmarkedet. Og mens de sidste data fra december tikker ind, kan vi passende tage de mere fremadskuende briller på og servere en prognose for 2025. Det bliver kort sagt vildt, spår Bilbasens markedsanalytiker, Jan Lang.
De europæiske bilproducenter holdes i kort snor af EU, og selvom bilkøberne generelt viser lav parathed over for elbiler, er det slået fast, at der ikke lempes på vilkårene. Der vanker således stadig eksorbitante bøder, hvis bilproducenterne overstiger de strikse emissionsstandarder.
Er der for mange fossilbiler på programmet, skal bilproducenterne betale bøder i milliardklassen. Spørger man Jan Lang, er det et sandsynligt scenarie for 2025, at bilproducenterne hæver produktionen af plug-in hybridbiler for at sænke udledningen og begrænser salget af benzinbiler ved at hæver priserne. Hvad vigtigere er dog, at den nuværende produktion af elbiler med al sandsynlighed fastholdes, selvom de grundlæggende er svære at komme af med udenfor Danmarks grænser.
Det giver et omfattende overudbud af elbiler i Europa. Med udgangspunkt i tal fra ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) anslås et overudbud på 2,4 millioner elektriske biler i Europa i 2025. Det er helt vilde tal, understreger Jan Lang, og tegner en direkte streg til det danske brugtmarked, der kan udnytte den massive overproduktion.
Overproduktion giver overflødige elbiler hos de europæiske bilforhandlere, mens efterspørgslen i Danmark er høj. Mange biler vil derfor ende i Danmark, hvor de kan afsættes til et hidtil uset lavt prisniveau. Og da danskernes parathed i høj grad drives af faldende priser, vil de ganske enkelt blive afsat. Hurtigt.
For som Jan Lang udtaler: “Når elbilerne bliver så billige, som de gør, så køber danskerne dem. Særligt fordi benzinbilerne samtidigt bliver dyrere.”
Mens nye benzinbiler bliver dyrere fra bilproducenternes hånd, og elbilerne samtidigt afvises af de europæiske bilkøbere, stiger den europæiske efterspørgsel på nyere brugte benzinbiler. Danske forhandlere vil derfor finde incitament til at eksportere særligt benzinbiler, men også diesel- og PHEV-biler, ud af landet. Dermed falder udbuddet af disse i Danmark, så priserne stiger.
Det korte af det lange er, at der kommer mange elbiler til Danmark, der er billige. Sådan siger den foreløbige prognose i hvert fald. Men man behøver ikke at vente, mener Jan Lang. Der er allerede gode handler at gøre med nyere brugte elbiler, der er hentet hjem fra desperate europæiske bilforhandlere.
LÆS OGSÅ | Brugte elbiler sætter rekord på Bilbasen
Selv større modeller fra mere prestigefyldte mærker ligger nu i det prisleje, som danskerne normalt køber brugte biler for. Sammenligner man med brugte benzinbiler illustreres det tydeligt, hvor meget elbil man får for sine penge på brugtmarkedet i dag.
Der er langt imellem snapsene, hvis man vil have en mikrobil. Det er slut med modeller som VW Up, Seat Mii, Skoda Citigo, Peugeot 108 og Citroën C1. De produceres ikke længere, og det presser priserne op. Vil man have en VW Up med maksimalt 50.000 kilometer på tælleren, skal man derfor af med omkring 130.000 kr.
I omtrent samme leje hvad angår pris, kilometer og årgang, finder man en elbil som Opel Corsa-e. En større bil med flere kræfter og markant mere udstyr. Her fås alt fra infotainmentskærm og bakkamera til automatisk klimaanlæg, som de fleste hedengangne mikrobiler ikke har.
Skal bilen være lidt større og helst lidt høj i undervognen, som tidens tendens foreskriver, er VW T-Cross en benzindrevet darling. Sammen med modeller som VW T-Roc, Skoda Kamiq og Peugeot 2008 har VW T-Cross ligget pænt til i salgsstatistikkerne, og vil man have et nyere brugt eksemplar med maksimalt 50.000 kilometer på tælleren, skal man af med omkring 220.000 kr.
LÆS OGSÅ | Test: Kampklar og komplet Audi Q4 E-Tron 45
I omtrent samme leje i forhold til pris, kilometer og årgang, kan man også få en Audi Q4 e-tron. Her får man, igen, markant flere kræfter samt mere udstyr for ikke at nævne eksklusivitet. Nok er Q4 e-tron ikke den dyreste Audi på programmet, men i oplevet kvalitet, digitale skærme og sikkerhedssystemer er den de førnævnte benzindrevne crossovers svært overlegen.
Skal bilen være større, og måske også lidt lækrere, kan man blandt benzinbilerne se i retning mod en veludstyret Skoda Octavia. Få biler er mere alsidige og gennemtænkte end en Octavia, som i dag koster mellem 380.000 og 450.000 kr., med et år på bagen og maksimalt 10.000 kørte kilometer.
For den slags penge kan man på brugtmarkedet i dag gafle en elbil fra klassen over Octavia. Den nye BMW i5 har nemlig et markant prishug og kan nu købes for omkring 450.000 kr. med maksimalt 10.000 kilometer på tælleren. Igen får man mere plads, komfort, udstyr, luksus og kræfter, når man sammenligner med en Skoda i samme prisleje.
Sådan er der adskillige eksempler på, at man allerede får meget for pengene, hvis man køber elbil. Med prognosen for 2025 ser det ud til kun at blive endnu bedre for de danske bilkøbere. Elbilernes andel af brugtbilsalget forventes derfor at stige til 35-40% mod de hidtidige 24% i 2024.
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
I et evigt prisfokuseret marked tager Cupra konsekvensen og lancerer en ny basisvariant af Tavascan – og sænker priserne generelt. Den spansk fætter til VW ID.5 kan nu fås fra 299.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.