Vejen til udstillingsvinduet har ikke været helt så lige til, som Volvo nok havde håbet for flagskibsmodellen EX90. Softwareproblemer gav så seriøse forsinkelser, at EX90 kun akkurat nåede at sætte hjulene på asfalten, før Volvo var klar til at lancere endnu et elektrisk flagskib: ES90.
At to modeller lander tæt på hinanden, ville normalt ikke være et problem – men i den elektriske æra findes ingen normale omstændigheder. På præsentationen af ES90 stod det klart, at den ville blive bygget på 800V-arkitektur, mens den nylancerede EX90 på samme platform måtte nøjes med 400V.
Det er svært at forklare (højt)betalende kunder. Derfor åbner Volvo til oktober for ordrebøgerne på en 2026-variant af EX90, der får samme 800V-teknologi som sin strømlinede søster samt forbedrede assistentsystemer.

Opladning, glastag og computerkraft
Det var ikke fordi, at Volvo EX90 var decideret tabt bag en vogn på opladningsfronten ved lanceringen. Med en ladekapacitet på 250 kW kunne det 111 kWh store batteri fyldes fra 10 til 80 procent på omkring 30 minutter, hvilket er et pænt niveau for en bil på 400V-arkitektur.
Med den nye arkitektur får EX90 en opladningskapacitet på 350 kW. De ekstra 100 kW trækker næsten 10 minutter af opladningstiden, da man under de rette omstændigheder kan gå fra 10 til 80 procent på 22 minutter. Ifølge Volvo kan der hentes op til 250 kilometers rækkevidde på bare 10 minutters lynopladning i 2026-versionen.
Tal fra Volvos svenske hjemmeside vidner om, at den opdaterede arkitektur giver mere end bare hurtigere opladning til EX90. I varianten Twin Performance falder forbruget fra 20,6 til 19,3 kWh, mens elmotorerne får hele 163 ekstra hestekræfter. Det giver i alt 680 hestekræfter og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 4,2 sekunder.

Derudover vil den opdaterede EX90 blive leveret med et elektrokromatisk panoramaglastag, der blev introduceret på Volvo ES90. Et glastag, der giver mulighed for at justere glassets gennemsigtighed, så lysgennemstrømningen til kabinen kan reduceres. En kærkommen tilføjelse, da EX90 ikke fås med gardin til panoramaglastaget.
Det sidste led i opdateringen er mere computerkraft, som i EX90 får ved hjælp af en hurtigere core-computer. Den opgraderede enhed skal sikre bedre sikkerheds- og førerassistentsystemer samt løbende forbedringer af infotainment- og batteristyring gennem brug af data, software og kunstig intelligens.
De knap 200 danske kunder, der ifølge Bilstatistik allerede har fået leveret en EX90 med 400V, efterlades ikke helt i mørket. Ejere af den nuværende model vil nemlig få opgraderingen af computeren via et værkstedsbesøg i løbet af det nye år.