Test: Mercedes-AMG C 63 S er svær at holde af
Der er ikke solgt mange eksemplarer af den nye Mercedes-AMG C 63 S – og det forstår vi godt. Læs med og find ud af hvorfor.
Voyah er endnu et ungt bilmærke fra Kina, og Danmark bliver i efteråret et af de første europæiske lande, hvor man kan købe den store elbil Free.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Danmark er et hot spot for elbiler, og med relativt stort salg af elbiler giver det sig selv, at interessen for at være med på markedet er stor for bilproducenterne. Nye bilproducenter strømmer til, og de kommer især fra Kina, hvor udbuddet af mærker og modeller er så stort, at det er meget svært at overskue.
Et af de nyeste kinesiske elbilsmærker er Voyah, som ligger under den store Dongfeng-koncern. Dongfeng har produceret biler i 54 år, men Voyah er først etableret som et luksusmærke i 2020.
Voyah er allerede kommet til Europa og findes i Norge og Schweiz, og nu vil det kinesiske mærke have en bid af de danske marked. Allerede i efteråret kommer den første elbil fra Voyah til Danmark. Det er den store SUV med navnet Free, der skal introducere os til endnu et kinesisk mærke.
High-end, luksus og premium. Den danske bilimportør K.W. Bruun, som i forvejen har alt fra Citroën til Hongqi på programmet, bruger svulmende ord til at beskrive, hvad danskerne kan forvente af Voyah og af SUV’en Free.
Free ser umiddelbart meget luksuriøs ud (den fås blandt andet, som også den kinesiske BYD Han med lydanlæg fra danske Dynaudio), og med et karrosseri på 491 cm er den nogle centimeter længere end den nye Mercedes EQE SUV. Rent teknologisk vil Free også være godt med: Ydelse på 489 hk, firehjulstræk, 0-100 km/t på 4,4 sekunder og en WLTP-rækkevidde på cirka 500 kilometer. Hvis man skal trække noget tungt, er Free også med på den. Trækkapaciteten er 2.000 kilo.
LÆS OGSÅ | Første tur i den store elbil fra Hongqi
Free kommer ikke til at stå ret længe som eneste Voyah-model hos de danske forhandlere. I løbet af det importøren kalder den “kommende fremtid”, introduceres også sedanen Passion og den store Dream, der er en elektrisk MPV til syv personer.
Og apropos forhandlere, så skulle der snart være styr på, hvor man kan købe en Voyah. K.W. Bruun har et omfattende dansk forhandler- og servicenetværk med mange mærker, og det er hos en del af de forhandlere, Voyah vil kunne købes. Om Voyah skal sælge biler ved siden af Citroën, Opel eller helt andre mærker, vides endnu ikke. I Norge, hvor Voyah Free allerede sælges, starter den store elbil ved cirka 495.000 kr., men hvor den lander i Danmark, er et åbent spørgsmål.
Lige nu flokkes nye bilmærker til Danmark som teenagere efter gratis energidrikke, men det er spørgsmålet, hvor mange mærker der egentlig er plads til i et land med et forholdsvis lille marked for nye biler. Nytilkomne kinesiske mærker som BYD og NIO har måtte sande, at tilstedeværelse og nyhedens interesse alene ikke skaber en god forretning.
For K.W. Bruun er det en stor fordel at have rigtig mange bilmærker i porteføljen og rigtig mange forhandlere i hele Danmark. Det er et bevidst valg, at K.W. Bruun indgår samarbejde med blandt andet Hongqi, som lige nu kun har den meget store elbil E-HS9, og en koncern som Dongfeng. Det er regnet ind i planerne, at E-HS9 ikke bliver solgt i mange eksemplarer, og at en stor SUV som Voyah Free heller ikke vil komme i top 5 over de mest solgte elbiler.
Det vigtige for importøren er, at Hongqi senere introducerer mindre modeller, som vil passe meget bedre i pris og størrelse til Danmark. På samme måde har Dongfeng en række andre bilmærker under sig, som har elbiler, der er relevante i Danmark. Det er allerede planen, at nogle af disse mærker og modeller skal komme til Danmark.
Brugte elbiler til salg på Bilbasen
Se flere brugte elbiler til salg på Bilbasen lige her
Der er ikke solgt mange eksemplarer af den nye Mercedes-AMG C 63 S – og det forstår vi godt. Læs med og find ud af hvorfor.
Vi hylder tre tyske baghjulstrækkere med V8-motor, der tager dig tilbage i tiden, hvor køreglæde handlede om dækrøg og dramatik frem for assistentsystemer og acceleration.
Den nye Mini Cooper SE på el kan køre meget længere på en opladning end den gamle. Det gør den meget tungere, men ikke alt er tabt.
Indregistreringstallene for nye elbiler slog igen i oktober rekord: 61,3 procent af de nye biler var elektriske. I top 10 er det Volkswagens MEB-platform, der styrer showet.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.