Den klassiske VW Golf får nyt liv i 9. generation som fuldelektrisk udgave – som ID. Golf. Den elektriske Golf køres ind et trin lavere end ID.3 i modelprogrammet.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Nogle modelnavne på biler er så kendte og har eksisteret så længe, at de opnår en særlig status. Som Volkswagen Golf. Golf har lagt navn til en hel klasse af biler – Golf-klassen – og når nogen siger, at de ejer en Golf, ved de fleste præcis, hvad man har med at gøre.
Klassiske modelnavne som Golf risikerer at forsvinde hos mange bilmærker. Med nye elbilsmodeller kan et mærke vælge at trække en streg i sandet, starte en ny æra med friske navne.
Læs også: 2023-udgaven af VW ID.3 fra 329.995 kr.
Golf er, som Polo og Passat i farezonen. Men de er ikke uden nostalgi og sans for historik hos Volkswagen, og den nye boss, Thomas Schäfer, har ikke tænkt sig at lade det legendariske Golf-navn forsvinde.


ID.3 giver plads nok til ID. Golf
Da ID.3 i 2019 blev introduceret, var det universelt forstået, at den nye elbil skulle være fremtidens Golf. Det giver egentlig god mening, fordi ID.3 er i samme klasse som og på størrelse med Golf.
Men det giver også god mening, at Golf får lov at fortsætte, når den 8. generation om 4-5 år skal pensioneres (et facelift med forbedret funktionalitet i kabinen når den heldigvis at få inden). ID.3, i hvert fald i den nuværende form, har en stærk antydning af MPV i designet, og den rager da også mere end 11 centimeter op over Golf 8. En ny generation af ID.3 vil sandsynligvis også blive længere end den nuværende.
Det giver plads til at udvikle Golf til den fuldelektriske ID. Golf og give den et sportsligt præg og mere traditionelt, elegant hatchback-design. En ID. Golf-model lavere end ID.3 vil også være oplagt til at videreføre GTI– og R-varianterne.

Vi får knapperne tilbage
Det mest skuffende ved de nyeste Volkswagen-modeller på markedet er det, der omgiver førerpladsen: Materialekvaliteten og funktionaliteten. Rettere sagt manglen på begge dele.
Golf, ID.3, ID.4, ID.5 og ID. Buzz er alle indrettet med materialer, som er mere praktiske og fornuftige, end de er lækre. For et mærke, som i 1990’erne blev kendt og respekteret for virkelig lækker indretning, er det en fejl at spare så meget.
Funktionaliteten er det andet sted, det er gået galt. At erstatte rigtige knapper, den fysiske slags man kan trykke på eller dreje på, med touch-paneler er giver en god besparelse for Volkswagen, men det giver hovedpine for brugeren. Et klimaanlæg skal ikke betjenes via en skærm eller et panel uden lys i.
Volkswagen har lovet, at det vil ændre sig. De rigtige knapper vender tilbage, og allerede i foråret debuterer den faceliftede ID.3 med nye og, forhåbentlig, bedre materialer.