december 12, 2022

MEB-platformen fra VW på vej mod 700 kilometer

Den forbedrede platform, MEB+, giver hurtigere opladning og længere rækkevidde. Ny elbil til under 200.000 kr. er også på vej.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Volkswagens MEB-platform er blandt de mest udbredte til elektriske biler i verden. Den skalerbare platform bruges ikke bare i VW-modellerne ID.3, ID.4, ID. 5 og ID Buzz, men også hos Audi, Cupra og Skoda.

MEB-platformen giver på nuværende tidspunkt mulighed for opladning med op til cirka 170 kW, og elbilerne på MEB med den længste rækkevidde ligger i bedste fald på omkring 550 kilometer (det gælder bl.a. Cupra Born med 82 kWh-batteri).

LÆS OGSÅ | VW ID. Buzz er Årets Bil i Danmark 2023

Med 2023-premieren på sedanen ID.7 skulle rækkevidden, mest af alt takket være sedanens overlegne aerodynamik, komme op på et stykke over 600 kilometer. Men MEB-platformen skal kunne byde på endnu mere, og Volkswagen arbejder derfor på en forbedret version.

MEB-platformen, her set på VW ID.3, debuterede i 2019. Plus-udgaven med blandt andet forbedret rækkevidde og hurtigere opladning rulles formentlig ud i 2024

MEB+ giver op til 200 kW ved en lynlader

Nyheden om MEB-platformen, som med forbedringerne kommer til at hedde MEB+, følger i kølvandet på rygter om, at Volkswagens helt nye platform til elbiler, Scalable Systems Platform (SSP), som skulle være introduceret i 2026, er udsat til 2030.

Det giver derfor god mening at give MEB-platformen en overhaling. Koncernens elbiler vil være mere konkurrencedygtige – i kraft af længere rækkevidde, højere energieffektivitet og højere ladehastighed.

LÆS OGSÅ | ID.7 – den første elektriske sedan fra VW

Med MEB+ kommer helt nye batterier. Batteristørrelsen fortæller tyskerne endnu ikke om, men ladehastigheden ved lynladere vil stige til mindst 175 kW og toppe ved 200 kW. Rækkevidden vil, i bedste fald, kunne ramme 700 kilometer på en opladning.

Hvornår vi ser MEB+ og forbedringerne i en bil, kan vi kun gætte på. En mulighed er, at ID.7 bliver første bil på MEB+. Men dens forventede rækkevidde på 600-700 kilometer kan muligvis også skyldes lav vindmodstand og mulighed for et batteri med større kapacitet end 82 kWh – og altså ikke, at ID.7 kører på den forbedrede platform. Sedanen har verdenspremiere i foråret.

ID.3 får i foråret et facelift, hvor især forbedrede materialer i kabinen er i fokus. Den vil stadig køre på den kendte udgave af MEB-platformen

Ny elektrisk SUV og lille elbil til under 200.000 kr.

Volkswagen har mere at kaste i nyhedsstrømmen. Den forbedrede MEB-platform skal understøtte en række nye elbiler frem mod 2030 (også hos samarbejdspartner Ford, som snart introducerer en MEB-baseret elbil), og en elektrisk SUV som supplement til ID.4 og ID.5 ligger til introduktion omkring 2025. Der kan meget vel være tale om en SUV i Tiguan-størrelse.

For mange vil introduktionen af en elbil, der er mindre og billigere end ID.3, være rigtig interessant. Med offentliggørelsen af MEB+ understreger Volkswagen, at der kommer mindst en mindre elbil inden 2026.

LÆS OGSÅ | VW ID.3-facelift klar til forårspremiere

Der er mulighed for, at den lille elbil bliver til flere. En mini på størrelse med Polo og en mini-crossover i stil med T-Cross, som allerede fik luft under vingerne med ID. Life-konceptbilen i 2021. Volkswagen lover, at den billigste elbil vil ligge omkring 25.000 euro – svarende til cirka 190.000 kr.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS