Gammel Hyundai lærer nye tricks
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Volkswagens MEB-platform er blandt de mest udbredte til elektriske biler i verden. Den skalerbare platform bruges ikke bare i VW-modellerne ID.3, ID.4, ID. 5 og ID Buzz, men også hos Audi, Cupra og Skoda.
MEB-platformen giver på nuværende tidspunkt mulighed for opladning med op til cirka 170 kW, og elbilerne på MEB med den længste rækkevidde ligger i bedste fald på omkring 550 kilometer (det gælder bl.a. Cupra Born med 82 kWh-batteri).
LÆS OGSÅ | VW ID. Buzz er Årets Bil i Danmark 2023
Med 2023-premieren på sedanen ID.7 skulle rækkevidden, mest af alt takket være sedanens overlegne aerodynamik, komme op på et stykke over 600 kilometer. Men MEB-platformen skal kunne byde på endnu mere, og Volkswagen arbejder derfor på en forbedret version.
Nyheden om MEB-platformen, som med forbedringerne kommer til at hedde MEB+, følger i kølvandet på rygter om, at Volkswagens helt nye platform til elbiler, Scalable Systems Platform (SSP), som skulle være introduceret i 2026, er udsat til 2030.
Det giver derfor god mening at give MEB-platformen en overhaling. Koncernens elbiler vil være mere konkurrencedygtige – i kraft af længere rækkevidde, højere energieffektivitet og højere ladehastighed.
LÆS OGSÅ | ID.7 – den første elektriske sedan fra VW
Med MEB+ kommer helt nye batterier. Batteristørrelsen fortæller tyskerne endnu ikke om, men ladehastigheden ved lynladere vil stige til mindst 175 kW og toppe ved 200 kW. Rækkevidden vil, i bedste fald, kunne ramme 700 kilometer på en opladning.
Hvornår vi ser MEB+ og forbedringerne i en bil, kan vi kun gætte på. En mulighed er, at ID.7 bliver første bil på MEB+. Men dens forventede rækkevidde på 600-700 kilometer kan muligvis også skyldes lav vindmodstand og mulighed for et batteri med større kapacitet end 82 kWh – og altså ikke, at ID.7 kører på den forbedrede platform. Sedanen har verdenspremiere i foråret.
Volkswagen har mere at kaste i nyhedsstrømmen. Den forbedrede MEB-platform skal understøtte en række nye elbiler frem mod 2030 (også hos samarbejdspartner Ford, som snart introducerer en MEB-baseret elbil), og en elektrisk SUV som supplement til ID.4 og ID.5 ligger til introduktion omkring 2025. Der kan meget vel være tale om en SUV i Tiguan-størrelse.
For mange vil introduktionen af en elbil, der er mindre og billigere end ID.3, være rigtig interessant. Med offentliggørelsen af MEB+ understreger Volkswagen, at der kommer mindst en mindre elbil inden 2026.
LÆS OGSÅ | VW ID.3-facelift klar til forårspremiere
Der er mulighed for, at den lille elbil bliver til flere. En mini på størrelse med Polo og en mini-crossover i stil med T-Cross, som allerede fik luft under vingerne med ID. Life-konceptbilen i 2021. Volkswagen lover, at den billigste elbil vil ligge omkring 25.000 euro – svarende til cirka 190.000 kr.
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Efter sidste uges premiere på Q6 E-Tron åbner Audi nu for konfiguratoren og bestilling. Der er samtidig offentliggjort flere priser – blandt andet på SQ6 E-Tron.
Den elektriske Ford Explorer med 170-340 hk og rækkevidde på op til 602 kilometer fås med god udstyrspakke til priser fra 299.990 kr. Den nye Explorer kan bestilles nu.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.