Kategorier
Elektrisk Nyheder

2023-udgaven af VW ID.3 fra 329.995 kr.

Allerede før vi ved, hvordan den faceliftede VW ID.3 ser ud, har den danske importør priser på elbilen. Den fås i fire udgaver med DC-opladning op til 170 kW.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Volkswagen lukkede tidligere i år for bestillinger af elbilen ID.3. Fabrikken har så travlt, at nye kunder ikke ville kunne nå at få deres bil, før produktionen skal omlægges til den faceliftede udgave.

Faceliftet er på vej, og Volkswagen har for et par uger siden vist de første tegninger af ID.3 med ændret design og (angiveligt) mere lækkert interiør. Der går endnu noget tid, før vi ser ændringerne – verdenspremieren på faceliftet er sat til marts.

LÆS OGSÅ | VW ID.3-facelift klar til forårspremiere

Hvis man venter på 2023-udgaven af ID.3, er der nu flere nyheder. Den danske importør har nemlig allerede fastlagt priser og modelprogram på den fornyede elbil. Allerede inden vi ved, hvordan ID.3 årgang 2023 ser ud, kan man vælge batteri og udstyrsniveau.

For 329.995 kr. kommer den faceliftede ID.3 i Life-udgaven med 58 kWh-batteri, en rækkevidde på 424 kilometer og udstyr som ratvarme, aut. klimaanlæg med to zoner og infotainmentsystem med 12″ touchscreen

Hurtigere opladning med det store batteri

Volkswagen holder et overskueligt modelprogram med ID.3-faceliftet. I Danmark er det muligt at vælge mellem fire versioner (den ventede GTX-model kommer først til senere). Tre Performance-varianter med Pro-batteri på 58 kWh og en variant med Pro S 77 kWh-batteri. Alle udgaver har baghjulstræk og en elmotor med en ydelse på 204 hk.

Med batteriet på 58 kWh kører ID.3 mellem 417-424 kilometer på en opladning (rækkevidde afhænger af udstyrsniveau), og DC-opladning ved lynladere topper ved 120 kW. Opladning fra 10-80 procent kapacitet kan dermed komme ned på 35 minutter.

LÆS OGSÅ | MEB-platformen fra VW på vej mod 700 kilometer

Med det store batteri med anvendelig kapacitet på 77 kWh er rækkevidden 120 kilometer længere end i basismodellen med 58 kWh: 544 kilometer på en opladning. En vigtig nyhed er DC-ladekapaciteten, som stiger til 170 kW, som svarer til kapaciteten i den nye ID. Buzz. Det gør det muligt at lade ID.3 med Pro S-batteri fra 10-80 procent kapacitet på 30 minutter.

Hvordan interiøret virkelig ser ud, afsløres ved verdenspremieren i marts. Men der skulle være langt flere genbrugte materialer i kabinen – og så er der en større infotainmentskærm

Fra Life til Tour – fra 329.995 kr. til 419.995 kr.

Med den fornyede ID.3 starter prislisten ved 329.995 kr. for ID.3 Life med 58 kWh-batteri og en rækkevidde på 424 kilometer. Life-versionen kommer med 18″ alufælge, LED-lygter, varmepumpe, 12″ touchscreen, navigation, aut. klimaanlæg med to zoner, varme i rattet, sædevarme foran, adaptiv fartpilot og trådløs opladning af smartphones.

ID.3 Business med 58 kWh-batteri og rækkevidde på 423 kilometer koster 349.995 kr., og for de ekstra 20.000 kr. i forhold til Life-udgaven, får man rigtig meget, som gør Business til det oplagte udstyrsniveau: Bakkamera, ekstra tonede ruder bagtil, nøglefri betjening, adaptive matrix-LED-forlygter (IQ. Light), dynamiske blinklys bagtil, crash-forberedelse af kabinen, tyverialarm, p-sensorer for og bag og semi-automatisk parkering.

LÆS OGSÅ | Duel: MG4 og Renault Megane E-Tech er ikke så tætte som ventet

På øverste udstyrsniveau for batteriet på 58 kWh stiger prisen til 379.995 kr. Style-udstyrsniveau kommer med en rækkevidde på 417 kilometer – og ID.3 Style kommer som standard med panoramaglastag, el-justerbare ErgoActive-forsæder, adaptiv undervogn og stort head-up-display.

Med det store batteri på 77 kWh og Tour-udstyrsniveau koster den dyreste ID.3 419.995 kr. I forhold til Style-versionen har den hverken panoramaglastaget eller adaptiv undervogn, men til gengæld har Tour-udgaven 20″ alufælge, udvidede aktive sikkerhedsystemer (Travel Assist med videre), 360 graders kamera – og den markant længere rækkevidde.

LÆS OGSÅ | Citroën ë-C4 X har lav pris og lidt udstyr

Den danske Volkswagen-importør kan endnu ikke sige, hvornår forhandlerne åbner for bestillinger. Men det kan næppe skade at vise sin interesse hos den lokale forhandler.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.