Nyheder

Ny VW T-Cross: En cool SUV til alle lejligheder

Af i Nyheder
SUV-betegnelsen nærmest lig med heftige salgstal. De højbenede modeller er på mode, og nu melder tyskerne sig i kampen med endnu én af slagsen. VW T-Cross er navnet, og den lander i Danmark til foråret.

Af: Anders Berner  / d. 26. oktober 2018

Kan du huske Polo Cross? Nej vel? Det kan jeg næsten heller ikke. Jeg kørte den tilbage i 2012 og den efterlod mig som ét stort spørgsmålstegn: Hvem gider have en forhøjet Polo?

Jeg gad ikke – danskerne gad ikke. Men i dag er den biltype – som VW varslede med Polo Cross – i højere kurs end stort set alle andre biltyper. Vi vil ha’ biler, som vi kan stige ind i uden at få ømme knæ. Og den skal samtidig ligne noget, der kan forcere en fugtig græsmark.

VW T-Cross er ny dreng i skarp klasse

Nu er VW gået all in med deres Polo-størrelse SUV, som er døbt T-Cross. Det lyder smart, ik? Det ser i hvert fald smart ud.

MEN når ret skal være ret: VW T-Cross er ikke en forhøjet Polo, men derimod en selvstændig model, hvor du både sidder højere (10 cm) og har mere plads i kabinen. 

Jeg må tilstå, at jeg af princip – og nogle gange i praksis, ikke er vild med biltypen. Ideen med at tage en bil, løfte den, sætte bredere skærme på (det kan jeg godt lide), for det går nemlig ud over både forbruget, køreegenskaberne og til en vis grad også sikkerheden.

MEN der er visse mini-Cross-overs, mini-SUV’er eller hvad vi skal kalde dem, der er temmeligt vellykkede. Det gælder i hvert fald både den populære Seat Arona, den vellykkede Opel Crossland og måske især den charmerende og komfortable Citroën C3 Aircross.
Og lur mig om ikke T-Cross nok skal komme til at fungere godt trods alt …

Pris på VW T-Cross

T-Cross er en lille højbenet fætter, som med en længde på 411 cm er 5,5 cm længere end Polo og 11 cm højere, så den nu er hele 156 cm høj. Det er én cm højere end Seat Arona men stadig syv cm lavere end Citroën Aircross.

Den billigste model får til 200.000 kr. inkl. levering med den selvsamme basis-turbo-motor, som vi også kender fra både Polo og Seat Arona: en trecylindret 1,0’er på 95 hk.

LÆS OGSÅ: Test af ny VW Touareg: Millionærens folkevogn er tilbage

T-Cross vil kunne fås med et digitalt cockpit med den seneste generation “Active Info Display”-instrumentering og en skærm på 8 tommer.

Fra starten vil T-Cross kunne fås med tre turboladede motorer. De to trecylindrede 1.0 TSI benzinmotorer med henholdsvis 95 hk eller 115 hk og den firecylindrede 1.6 diesel-motor med 95 hk.

De to mindste motorer, 95 hk benzin eller 95 hk diesel, har en femtrins gearkasse, mens alle andre motorvarianter, inklusiv en kommende 150 heste udgave ha seks gear eller en 7-trins DSG-gearkasse (ekstraudstyr på 115 hk 1,0 TSI. E

Kom sikkert frem – assistentsystemer i VW T-Cross

T-Cross er udstyret med hvad VW kalder en “komplet pakke af sikkerhedsfeatures”, med et system der holder øje med det meste for dig: Front Assist med fodgængerregistrering og nødbremsefunktionen, vognbaneassistenten Lane Assist, Hill Start Assist, det proaktive system til beskyttelse af personer i bilen og vognbanehjælper. Du kan også få adaptiv fartpilot og semiautomatisk parkering til bilen

SE OGSÅ: TV: VW Phaeton er total V8-über-luksus til ingen penge

Nok så vigtigt: Du får den med op til  fire USB-porte og mulighed for induktiv opladning af din mobil og nøglefri betjening af både døre og tænding (altså nøglen er der, men du behøver ikke tage den op af lommen).  

Hvis du kommer fra provinsen – ligesom mig – er det mindst lige så godt at vide, at du kan købe et fornuftigt anlæg fra firmaet Beats med 300 Watt 8-kanals-forstærker og en separat subwoofer i bagagerummet. Så er der basis for fest i bymidten.

Her er standardudstyret i VW T-Cross

T-Cross kommer til Danmark til april og får ret meget udstyr selv i basismodellen til 200.000 kroner. Et infotainmentanlæg med 8″ touchskærm, eCall, Lane Assist, Front Assist med fodgængerregistrering, LED dagskørelys, LED baglygter, ddaptiv fartpilot, multifunktionsrat, opvarmede sidespejle og et længdeforskydeligt bagsæde.

Næste udstyrstrin hedder T-Cross Life og får klimaanlæg (istedet for manuel aircon), sort tagræling, vinterpakke, læderrat, tagræling i sort, variabel bagagerumsbund og 16 tommer alufælge. Topmodellen hedder T-Cross Style og giver dig parkeringssensorer, tagræling i sølv, smart lys i kabinen, LED forlygter med automatisk niveauregulering, sportssæder og 17 tommer fælge.

LÆS OGSÅ: Vild kamp om kunderne: Her er de bedste tilbud på nye biler

I forbindelse med introduktionen i Danmark vil du kunne få en såkaldt T-Cross 1st Edition 1,0 TSI 115 hk, der kommer i en begrænset serie på 100 styk lakeret i en særlig hvid farve og med 18 tommer fælge og en masse andet udstyr. Desværre kender vi ikke prisen på den model endnu.

Hvis den kompakte T-Cross er for lille til familiens behov, har tyskerne en lidt større model i ærmet, og dem er der adskillige til salg. Søg efter VW T-Roc på Bilbasen. Kan det ikke blive stort nok, kan du se denne video af VW Touareg. Så bliver det ikke større. Ikke hos VW i hvert fald.

Om forfatteren

Anders Berner

Som redaktionens videojournalist og TV-vært er Anders den primære testkører af de nyeste og mest interessante bilmodeller, hvilket blandt andet kan opleves på Bilbasens youtube-kanal.