februar 16, 2023

VW Touareg overlever lidt endnu

Den luksuriøse VW kører langsomt mod solnedgangen med et facelift. Lys i logoet på bagsmækken, ny undervogn og superstærke forlygter er highlights.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Touareg er den ene halvdel af et storstilet projekt, som Ferdinand Piëch, den ukronede konge af Volkswagen, udtænkte i 1990’erne. Volkswagen skulle vise verden, at Folkevogne kunne være så luksuriøse og dyre som biler fra Audi, og i 2002 var der med Touareg og den håndbyggede Phaeton premiere på den alt andet end folkelige del af Volkswagen.

LÆS OGSÅ | VW ID.7 klar til livet som elektrisk topmodel

Resten er historie. Phaeton husker vi for produktionen i den gennemsigtige fabrik i Dresden (Gläserne Manufaktur), ekstremt dyre ingeniørløsninger og W12-motoren, men også for at være svær for VW at sælge.

Touareg er den del af projektet, der har klaret sig godt. SUV’en hylder komfort og elegance, og den er stadig efterspurgt. Så efterspurgt, at den til sommer får et facelift med frisk facade med mere avancerede forlygter, ny undervogn og endnu mere luksus.

Der er lys i logoet og endnu mere lys i forlygterne

Det er sidste gang, Volkswagen giver sin SUV-topmodel en overhaling. Den kører, omend langsomt, mod solnedgangen, fordi Volkswagen accellererer den elektriske omstilling. Den faceliftede Touareg får formentlig 3-4 år på markedet, og så er det slut.

Den går ud med fornyet (lys-)styrke. Faceliftet giver et lettere forandret frontdesign med en tværgående lysbom, men også helt nye lysstærke LED-forlygter. IQ.Light HD Matrix-forlygterne består af i alt 38.400 mikro-LED-enheder, som kan styres helt præcist for at skabe lys, der passer til forholdene.

LÆS OGSÅ | Her er Volkswagens bud på en elektrisk stationcar

Der er mere lys på Touareg. Siden 1. januar har EU tilladt lys i logoet på bagenden, og VW-logoet nu lyst op i rød. Farven skal, tilsyneladende være rød, så den passer med baglygterne

Undervognen kan nye tricks

Touareg har en førerplads, som ikke minder om den, der findes i andre VW-modeller. Her var VW tidligt ude med skærmbaseret indstilling af klima-temperaturen, men det såkaldte Innovision Cockpit med 15″ touchscreen mangler ikke klassiske knapper, som det er tilfældet i Golf og ID-modellerne.

Touareg får blødere materialer, fordi kunderne har efterspurgt det, men vi er ret sikre på, de ikke har efterspurgt rattet fra de nyere modeller. Det har ikke knapper, men trykfølsomme flader, hvor præcision er en mangelvare. Mere positive er nyheder som navigation, der er præcis helt ned på vejbaneniveau, forbedret talestyring og trådløs Apple CarPlay/Android Auto.

LÆS OGSÅ | VW i front på prisen: ID.4 nu fra 339.995 kr.

Køreegenskaberne i Touareg har aldrig fejlet det mindste. Men VW-ingeniørerne er alligevel gået efter endnu mere komfort og mere præcision, uanset om man vælger standardaffjedring med stålfjedre eller luftaffjedringen. En sensor holder øje med, om der er vægt på taget (tagboks, tagtelt, cykler), og så justeres blandt andet ESC og dæmpning i forhold til den information.

Den kamuflerede Touareg, som om nogle måneder smider “overfrakken”, er topmodellen Touareg R eHybrid – en plug-in hybrid med 462 hk (ydelsen for den faceliftede model er ikke offentliggjort), men en 3-liters dieselmotor vil også fortsat kunne fås.


Brugte VW Touareg til salg på Bilbasen

Se flere brugte VW Touareg til salg på Bilbasen

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS