Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Tidspunktet er yderst belejligt for Volkswagen, efter Tesla midt i januar skar mange tusinde kroner af priserne på Model Y: Volkswagen i Danmark kan igen få leveret ID.4 med et mindre batteri end Pro-versionernes på 77 kWh, og det får nu prislistens billigste ID.4 til at falde fra 384.995 kr. til kun 339.995 kr.
ID.4 bliver på den måde 45.000 kr. “billigere”. Ingen anden model i den stærkt konkurrenceprægede klasse kan komme i nærheden af den tyske elbils skarpe pris.
LÆS OGSÅ: VW ID.7 klar til livet som elektrisk topmodel
ID.4 Pure, som varianten med det lille batteri 52 kWh hedder (samlet kapacitet er 55 kWh), har tidligere været solgt i Danmark og er således ingen ny modelvariant. Den kommer på markedet som Pure og Pure Active – en kampagnemodel. Til trods for den lave pris er der et højt udstyrsniveau.
Der, hvor man går på kompromis, er ikke på hverken hestekræfter eller på udstyr. Det er på rækkevidden, som er langt under den, ID.4 Pro med 77 kWh-batteri har, man må undvære noget.
Kampagnemodellen ID.4 Pure Active til den fabelagtige pris på 339.995 kr. kommer, som i øvrigt også ID.4 Pure til 359.995 kr., med en elmotor ved baghjulene med 170 hk. Den er ikke hurtig med sine 9 sekunder fra 0-100 km/t, men det er faktisk 1,4 sekund hurtigere end ID.4 Pro med 77 kWh-batteri og 174 hk.
Der er ikke pillet udstyr ud af ID.4, selv om den nu fås billigere og med mindre batteri. Active-udgaven, der blev introduceret for kort tid siden med 77 kWh-batteri til 384.995 kr., har varmepumpe, selv om fabrikken tidligere har oplyst, at den ville blive solgt uden. Det gælder således også med batteriet på 52 kWh.
LÆS OGSÅ: 2023-udgaven af VW ID.3 fra 329.995 kr.
18″ alufælge, LED-lygter, tagræling, el-klapbare sidespejle, lys i de udvendige dørhåndtag, aut. klimaanlæg med to zoner, sædevarme, nøglefri betjening, regnsensor, varme i sprinklerdyserne til vinduesviskerne, adaptiv fartpilot, stemningsbelysning, 10″ touchscreen og navigation er standard. Virkelig en stærk udstyrspakke.
Men det hele kan ikke være så fabelagtigt som prisen og udstyret. Med det lille batteri på 52 kWh kan man maksimalt lade med 110 kW ved en lynlader, og det er noget under de 135-150 kW, andre ID.4-versioner leverer. Det positive, hvis vi skal finde noget, er at ladetiden selvfølgelig er kortere, når batteriet er mindre.
Som forventet har ID.4 med 52 kWh batteri en rækkevidde af en helt anden størrelse end ID.4 med 77 kWh batteri. Pro-modellen med 77 kWh og 174 hk har en normrækkevidde på 527 kilometer.
LÆS OGSÅ: MEB-platformen fra VW på vej mod 700 kilometer
ID.4 Pure med 170 hk har en normrækkevidde på 360 kilometer. Det er 167 kilometer, man skal undvære i forhold til en ID.4 Pro, der koster 45.000 kr. mere – og det er noget kortere end sammenlignelige elbiler fra andre producenter leverer.
Før vi får hænderne i en ID.4 Pure til test, kan vi ikke vurdere rækkevidde og forbrug i forhold til Pro-versionen med større batteri. Med 52 kWh indbygget er ID.4 Pure 155 kilo lettere end med 77 kWh, og det kan have en positiv effekt på forbruget. En lille en, men lidt er bedre end ingenting.
Overfor konkurrenterne står rækkevidden på 360 kilometer i ID.4 Pure som bundskraber. Tættest på i bunden er Hyundai Ioniq 5 58 kWh med en rækkevidde på 384 kilometer (pris fra 374.995 kr.), mens Kia EV6 58 kWh har en normrækkevidde på 394 kilometer (pris fra 372.900 kr.).
LÆS OGSÅ: VW laver Golf om til elektrisk ID. Golf
Nissan Ariya 63 kWh i basisversionen har en rækkevidde på 403 kilometer (pris fra 402.000 kr.). Skoda Enyaq 60 med 58 kWh batteri har en rækkevidde på 395 kilometer (pris fra 375.995 kr. Og så er der Tesla Model Y. Den baghjulstrukne basismodel til 374.990 kr. har en normrækkevidde på 455 kilometer.
ID.4 Pure med det lille batteri er en attraktiv pakke, når det kommer til udstyr, plads, komfort og pris. Hvis man har et forholdsvis lille kørselsbehov, kan den give rigtig god mening. For andre er det en god idé at kigge på den hidtidige basismodel med 77 kWh, der altså koster 45.000 kr. mere.
Brugte elbiler fra Volkswagen til salg på Bilbasen
Se flere brugte biler fra Volkswagen på Bilbasen
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.