Kinesiske bilproducenter står på nakken af hinanden for at producere biler i Europa. Det er ikke så mærkeligt, for med produktion indenfor EUs grænser kan bilerne sandsynligvis sælges uden den straftold, der er lagt på kinesisk producerede elbiler.
BYD er nået langt med sin nye fabrik i Ungarn, som måske når at åbne inden årsskiftet, og Leapmotor - som kommer til Danmark senere i efteråret - starter snart produktion i Spanien.
Men XPeng har pludselig overhalet alle de andre. Der er nemlig allerede påbegyndt produktion af både G6 og G9 i Graz i Østrig. Hvis man kender noget til Graz i Østrig og byens rolle i bilindustrien, kan man måske allerede gætte, at XPeng har taget en smutvej til europæisk produktion.
Graz er nemlig hjemsted for Magna Steyr, som har en lang tradition for at bygge biler for forskellige bilproducenter. Magna Steyr holder sig ikke tilbage, og deres samlebånd har budt på eksempelvis modeller fra BMW, Jaguar og Mercedes-Benz, og fabrikken står såmænd for at producere den klassiske G-Klasse.

Danske biler fra Østrig
Det kræver fleksibilitet og omstilling i en grad, som er sjælden i bilindustrien, når Magna Steyr tager nye modeller på samlebåndet. Omstilling på bilproducenternes egne fabrikker kan tage årevis, men den uafhængige østrigske producent har produktion, som er langt hurtigere at omstille til nye biler og processer.
XPengs aftale med Magna-Steyr har umiddelbart ingen udløbsdato, og kapaciteten på fabrikken i Graz skulle være høj nok til, at alle udgaver og eksemplarer af både den mellemstore G6 og den store G9 til det europæiske marked fremover kommer fra Østrig.
Mathias Brandt, pressechef for XPeng i Danmark, fortæller, at biler til det danske marked allerede er på vej fra Graz. Med meget kortere afstand til produktionen vil vejen fra bestilling til levering, hvis man vælger en variant, der ikke er på lager, blive forkortet.
I takt med introduktion i Europa af flere modeller skulle Magna-Steyr-fabrikken også have kapacitet til at producere dem til europæiske markeder.