XPENG G6 006
Test og anmeldelser
3. september 2025

Første tur: Opdatering rykker XPeng G6 op i klassen

Efter kun et år på markedet får XPeng G6 en omfattende opdatering med opgraderet kabine og lynopladning på op til 451 kW.

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Bilbasen var inviteret til München af XPeng Danmark.

Der er lige over 2.500 danskere, der ikke synes, at opdateringen af XPeng G6 er fed. Det er så mange, som allerede har et eksemplar holdende, der nu med et fingerknips føles uddateret – selvom den stadig holder i carporten og dufter af ny bil.

Resten af os kan dog godt tillade os at være begejstrede. Den overraskende og lidt utidige opdatering bøffer op for 800-volt-arkitekturen, så der sikres lynhurtig opladning med helt op til 451 kW. Det er hurtigere end samtlige konkurrenter i klassen.

Fra sydtyske München har jeg fornøjelsen af at køre første tur i XPeng G6 for at se, hvad opdateringen ellers bringer med sig.

XPENG G6 044
Foto: XPeng PR
XPENG G6 043
Foto: XPeng PR

Nye batterier

Den bærende, tekniske opdatering af XPeng G6 betyder, at den udstyres med nye batterier. Nærmere bestemt LFP-batterier, der produceres uden kobolt og nikkel. Det gør det billigere, mere bæredygtigt og langt mere holdbart i hverdagsbrug, fordi disse batterier bedre tåler både hurtig DC-opladning samt opladning til 100 procent.

Ulempen ved LFP er, at de typisk har lavere energitæthed og højere vægt. Det koster lidt på rækkevidden for XPeng G6, der i Long Range- og Performance-varianterne er faldet med henholdsvis 45 og 40 kilometer. XPeng G6 Standard Range er den eneste, der er steget fra 435 til 440 kilometer.

Det tilgives heldigvis nemt takket være den hurtige opladning med op til 451 kW. Det betyder, at man på papiret kan lade fra 10 til 80 procent på bare 12 minutter. Til test i München holder en stribe XPeng G6 Performance, der viser så solide ladekurver, at den angivelse ikke virker urealistisk.

XPENG G6 045
Foto: XPeng PR

Her taler vi 200 kilometer opladt på 10 minutter på en stander med 350 kW kapacitet. Ladestanderne på +400 kW er endnu ikke allemandseje, men de er på vej, og med dem vil G6 eliminere enhver former for spildtid ved ladestanderen. Det er næsten så hurtigt som at sjaske 60 liter benzin i tanken.

XPeng G6 Standard Range får ikke hele balladen rent opladningsmæssigt og må nøjes med maksimalt 382 kW. Det er dog fortsat bedre end konkurrenterne (såfremt man regner Zeekr 7X for en klasse større). Både Long Range og Performance lader med op til 451 kW og kører henholdsvis 525 og 510 kilometer på en opladning med de nye batterier.

Andre opfriskninger

Selvom det er batterierne, der løber med overskrifterne, har XPeng også fundet plads til et par andre opfriskninger af G6 – indvendigt såvel som udvendigt.

XPENG G6 038
Foto: XPeng PR
XPENG G6 021
Foto: XPeng PR
XPENG G6 040
Foto: XPeng PR
XPENG G6 029
Foto: XPeng PR

Udefra vil man finde, at den karakteristiske LED-stribe løber kontinuerligt over hele bilens forende uden at blive brudt af XPeng-logoet. Det er nemlig rykket op på kølerhjelmen for at gøre plads. Bagpå findes samme fuldbredde LED-bånd, nu akkompagneret af en mere markant hækspoiler, der giver den lidt for bløde bagdel tiltrængt kant.

Indvendigt finder man et større og mere generelt løft. Skærmen til infotainment vokser en halv tomme til 15,6” og står med såvel højere opløsning som hurtigere opdateringshastighed. Panelet til digital instrumentering matcher i opløsning og vokser til 10,25”, hvilket er næsten lige så stort som det digitale bakspejl på 9”.

Rattet er skrumpet en smule fra den middagstallerken, man skulle manøvrere med før opdateringen. Bag rattet findes nye stilke med en god tyngde, og så er den manuelle justering af luftdyserne vendt tilbage i form af en lille tap. Man skal stadig justere blæserstyrke og temperatur på skærmen, men det er usandsynligt rart at kunne ændre luftstrømmen uden at skulle rode i en klimamenu.

XPENG G6 047
Foto: XPeng PR
XPENG G6 051
Foto: XPeng PR
XPENG G6 082
Foto: XPeng PR
XPENG G6 081
Foto: XPeng PR
XPENG G6 080
Foto: XPeng PR
XPENG G6 085
Foto: XPeng PR

Vælger man Long Range eller Performance, får man opdaterede forsæder, der yder ventilation, varme, massage og justerbar lændestøtte som standard, samt loft i imiteret ruskind og kabine i nappalæder. Ja, selv bagsæderne får varme, men dette kan kun aktiveres via skærmen foran, hvilket virker lidt kontraintuitivt. Her er grobund for en god prank, når svigermor har det varmt.

XPeng G6 har aldrig været et dårligt sted at opholde sig, men efter disse velvalgte opdateringer rykker den nærmest en hel klasse op. Man skal helt ned i dørlommerne for at finde uforet, hård plast, og resten af kabinen er indsvøbt i materialer, der højner helhedsoplevelsen.

XPENG G6 089
Foto: XPeng PR
XPENG G6 090
Foto: XPeng PR

Intet nyt i undervognen

Når nu man har været så grundig, som XPeng har været, hvorfor er man så ikke løbet køreoplevelsen over også? Der er ingen tekniske ændringer af elmotorer, undervogn eller styretøj, og her skal jeg bemærke, at det nye batteri ikke har gjort noget værre. Det betyder omvendt også bare, at køreoplevelsen fortsat er en vag omgang.

Undervognen er så komfortabel, som den altid har været, og det er sådan cirka på niveau med konkurrenterne. Støjniveauet er også pænt lavt, hvor vinden først trænger rigtigt igennem ved 150 km/t på de få stykker af Autobahn, jeg møder på den korte testrute.

XPeng G6 2025 - Simon bag rattet
Foto: Leo Mortensen

Problemet er, at XPeng G6 er uinspirerende at køre. Styretøjet er følelsesforladt og upræcist, hvilket kombineret med en udpræget komfortabel undervogn giver en baljefornemmelse, når vejen kringler bare en smule. Dynamik vægtes næppe højt for Hr. og Fru Danmark, men det må nævnes, at den ellers gennemførte XPeng G6 er aldeles nuanceløs bag rattet.

Priser og udstyr

Priserne på XPeng G6 består nogenlunde med opdateringen. Indgangsvarianten G6 Standard Range koster uændrede 299.900 kr., mens Long Range og Performance stiger med 10.000 kr. fra de kampagnepriser, der har været aktuelle siden februar. XPeng G6 Long Range og Performance nu henholdsvis 349.900 kr. og 379.900 kr.

Som altid er XPeng gavmilde med udstyret på tværs af varianter. Man får således udstyr som 20” fælge, adaptiv fartpilot, 360-graders kamera, elektrisk justerbare forsæder med varme og ventilation, varme i bagsæder, panoramaglastag og elektrisk bagklap som standard.

Long Range og Performance får yderligere kabine i nappalæder, loftbeklædning i Alcantara, forsæder med massage og digitalt bakspejl. Hertil er det nærmest kun metallak og trækkrog, der kan tilkøbes, og det eneste, man måske savner, er regulære matrix-LED-forlygter, som XPeng slet ikke ruller med i modelprogrammet.

XPENG G6 009
Foto: XPeng PR

DEN FORELØBIGE DOM

XPeng G6 har aldrig været en dårlig pakke. Alligevel betyder opdateringen, at XPeng G6 nu repræsenterer rigtig meget værdi for pengene. Nok til, at konkurrenterne skal være opmærksomme. Opladningshastigheden, der endnu ikke findes hurtigere i klassen, er i sig selv nok til at give G6 en konkurrencemæssig fordel.

At man dertil får en mere lækker kabine, hurtigere infotainmentskærm og en større mængde luksusudstyr til næsten samme penge betyder i sin enkelthed, at XPeng G6 kan blive svær at komme udenom. Det er kun køreegenskaberne, der spænder ben – og så måske assistentsystemerne, som vi ser frem til at stressteste over længere tid, når vi får XPeng G6 i hænderne på dansk grund.

De første opdaterede XPeng G6 forventes leveret til kunderne i løbet af september.

XPeng G6 Performance 2025

Motor: Elmotorer (for og bag) Ydelse: 487 hk / 660 Nm 0-100 km/t: 4,1 sekunder Tophastighed: 200 km/t Forbrug: 18,4 kWh/100 km Rækkevidde: 510 kilometer Batteristørrelse: 80,8 Ladekapacitet: 451 kW Mål (L/B/H): 475/192/165 cm Køreklar vægt: 2.120 kilo Trækvægt: 1.500 kilo Bagagerumsvolumen: 571-1.374 liter Pris: 379.900 kr. (G6 fås fra 299.900 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant