Audi havde haft en årelang vandring gennem en tør og ubarmhjertig ørken, da de i efteråret sidste år sendte den meget længe ventede elbil Q6 E-Tron på en helt ny platform med opladning op til 270 kW, lavet i samarbejde med Porsche, ud til de første danske købere.
Med priser fra 554.990 kr. er den ikke billig, og Bilbasen har kritiseret den for både mangelfuld materialekvalitet i kabinen og en affjedring, der ikke helt fungerer, når SUV'en ikke har luftaffjedring - som hører til i den meget dyre Ultra-udstyrsvariant.
Med hjælp fra datasamlerne hos Bilstatistik.dk gør vi status på det første år for Q6 E-Tron i Danmark. Det er selvfølgelig, fordi vi kan se, der er noget interessant ved, hvor mange eksemplarer, Audi har fået ud at køre - ellers havde vi fundet noget andet at kigge på.

Kun en anden Audi er mere populær
Det præcise tal for bestanden af Q6 E-Tron i Danmark, som omfatter alle eksemplarer her i landet lige nu, er 2.087, men der er faktisk indregistreret i alt 2.129 eksemplarer, siden det første vognlæs kom til Danmark i sensommeren sidste år.
42 eksemplarer har så på en eller anden måde forladt Danmark eller er blevet totalskadet, men det melder historien ikke noget om. Det er ganske få biler i det store billede.
2.129 eksemplarer af Q6 E-Tron gør den til Audis næstmest populære model efter den meget populære Q4 E-Tron i perioden 31. juli 2024 til 31. august 2025. Q4 E-Tron er sendt ud i 4.654 eksemplarer, så ingen konkurrence der. Benzinbilen Q2 er tæt på Q6 E-Tron med 1.947 eksemplarer, men det gik bedst for den (på privatleasing) i første halvdel af 2024.

Populær med lang rækkevidde
Data fra Bilstatistik.dk kan også fortælle, præcis hvilken motorvariant, danskerne har valgt. Og vi er ikke rigtig overraskede over, hvad Q6 E-Tron-kunderne har valgt: det er Performance-udgaven med 306 hestekræfter, baghjulstræk og rækkevidde op til 631 hestekræfter. Den står for 1.180 eksemplarer - noget mere end halvdelen af alle indregistrerede Q6 E-Tron.
Så må basisudgaven med 252 hestekræfter og 524 kilometer i batteriet være den næstmest populære? Det kunne man tro, men den står kun for 213 af de 2.129 eksemplarer. SQ6 E-Tron med 490 hestekræfter og en pris på 964.990 kr. er kun indregistreret i 35 eksemplarer.
Det er den betydeligt dyrere Q6 E-Tron Quattro med 388 hestekræfter og firehjulstræk, der er nummer to med 602 eksemplarer. En model til mindst 674.990 kr. i udsalg - og til mindst 604.990 kr. i beskatning for firmabilister.
Og firmabilister og lignende står, helt naturligt, for en stor del af salget. Af 2.129 Q6 E-Tron er 1.402 indregistreret gennem firmaer.



Hård konkurrence både indefra og udefra
Q6 E-Tron er vokset til en meget vigtig model for Audi i Danmark, og ingen direkte konkurrent er i nærheden af at kunne være med, når der er tale om salg fra 31. juli sidste år til slutningen af august i år. Kun en enkelt bil i samme prisklasse er på højde med Q6 E-Tron i perioden, og det er den store BMW i5. Med 2.007 eksemplarer ligger den 80 styk efter Audi’en. I forhold til andre modeller, så er der udmærkede præstationer af XPeng G9 (718 eksemplarer) og Mercedes-Benz EQE SUV (692 eksemplarer).
Og så er der også intern konkurrence til Q6 E-Tron. Den nyere A6 E-Tron, der kører længere og bedre - og er billigere - er indtil videre kommet på danske plader 663 gange, og nogle af kunderne har uden tvivl valgt den i stedet for Q6 E-Tron. Senere i år får Q6 E-Tron den hårdest mulige konkurrence, man kan forestille sig: den funklende nye BMW iX3, der overgår Q6 E-Tron på rækkevidde og ladekapacitet (indtil videre op til 794 kilometer med dansk dansk standardudstyr og op til 400 kW) og den ligeledes helt nye og avancerede Mercedes-Benz GLC EQ Technology med rækkevidde op til 713 kilometer og opladning op til 400 kW.
Audi har altså haft et rigtig godt år for Q6 E-Tron, som man ikke kan tage fra mærket. Men der er ingen tvivl om, det bliver svært at holde succesen kørende med samme salgstal, når kunderne bliver lokket fra endnu flere sider.