Zeekr X 01
Elbiler
6. februar 2023

Zeekr X er et friskt bud på en ny elbil i 2023

Morten B. Bek

Morten Bek

Det Geely-ejede Zeekr kommer til Europa i løbet af 2023, og den nye model X bliver sandsynligvis en af de første.

TEKST Morten Bek FOTO PR

2022 blev året, hvor det var slut med at råbe “kineserne kommer!“, uden at der rent faktisk rigtig dukkede noget op fra Kina. Kineserne kom faktisk til Danmark i 2022 i stor stil.

XPeng, BYD og NIO startede op i løbet af 2022, og i år kommer flere til. Hongqi og JAC er to af mærkerne, vi er sikre på at se her i landet i 2023, men Zeekr kan også nå at blande sig i elbilskampen i Danmark og resten af Europa i løbet af i år.

Zeekr er et elbilsmærke skabt af Geely, som også styrer Polestar og Volvo, men samtidig ejer 51 procent af Lotus. Det relativt nye kinesiske mærke producerer den store crossover 001, som vi skrev om i november sidste år, og mens den også er udviklet til at kunne sælges i Europa, vil den nye kompakte model X sandsynligvis blive spydspidsen i vores region.

Zeekr X 04
Zeekr X 03
Zeekr X 07

Næste stop: Den nye Volvo EX30

Zeekr X er en crossover med et bastant og friskt design, og det er designere hos Geely i Göteborg, der har stået for linjerne. Den strækker sig 445 cm i længden, som er omtrent 3 cm mere end den seneste Kia Niro EV. Det er bemærkelsesværdigt, at der ikke er dørhåndtag på Zeekr X. I stedet er der, som på Ford Mustang Mach-E, elektroniske døråbnere, men her uden et greb til at trække i døren med.

Den kompakte crossover gemmer på den nye SEA-platform (Sustainable Experience Architecture), som kan strækkes og varieres til biler i forskellige kategorier og størrelser.

Det er en ny platform, der senere i år får europæisk premiere i den kompakte crossover fra Volvo, EX30, og både Polestar og Lotus forventes også at skulle bruge SEA-platformen.

Zeekr X 05

0-100 km/t på 4 sekunder

Den nye Zeekr har først reel premiere i foråret, så billederne og den første information er en slags udvidet teaser for den nye model. Der er ingen antydning af, hvilke batteristørrelser bilen gemmer på, eller om den får en eller to elmotorer.

En ting taler for, at der er mere end bare en enkelt elmotor i Zeekr X: Kineserne afslører, at den kompakte crossover går fra 0-100 km/t på cirka 4 sekunder. Det kræver høj ydelse og sikkert også firehjulstræk via to elmotorer.

Zeekr bekender sig på den måde til samme religion som flere andre af de nye kinesiske bilmærker. Der skal kræfter, mange kræfter, til. 2022-nyheder som BYD Tang og NIO ET7 er biler med langt flere hestekræfter, helt præcist henholdsvis 517 og 653 hk, end 99 procent af danskerne er vant til.

Måske 2023 bliver året, hvor vi får nogle kinesiske elbiler med en motorydelse, der ikke ligner noget, der hører hjemme i en Porsche 911?


Brugte elbiler til salg på Bilbasen

Se flere brugte elbiler på Bilbasen

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: