januar 11, 2023

Varme i selen kan redde elbilers rækkevidde

Tyske ZF arbejder på seler med indbygget varme. På den måde kan kroppen holdes varm, selv om klimaanlægget er slukket, og rækkevidden i elbiler forlænges.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Der skal mere end hurtige ladetider, effektive elmotorer og bedre batterier til at hjælpe elbilsejere gennem koldt vejr og hårde vintre. Batterier hader kulde og elsker, når termometret viser 20-30 grader. 

Vintertemperaturer kan æde en stor del af rækkevidden. 30 procent er ikke unormalt, og mange af de dyrebare kilometer bliver i koldt vejr omsat til varme, så kabinen holdes lun. Når der ikke er en motor, der kører på brændstof, er der ingen varme, der går til spilde, som kan varme kabinen op.

LÆS OGSÅ | Officielt: EU forbyder forbrændingsmotorer fra 2035

Hvis man jagter længst mulig rækkevidde om vinteren, slukker man klimaanlægget. På med sædevarmen og ratvarmen. I længden er det ikke nok, og kun når der er kritisk brug for rækkevidde, og der er langt hjem, er det så nødvendigt, at det er eneste udvej.

Et varmefølsomt kamera viser, at både selen og hovedet er varmt

På med (varme-)selen

Hvis man kender ZF, ved man, at den tyske elektronik- og mekanikgigant er verdensberømt for sine automatgearkasser til biler. 8-trins gearkassen i mange BMW-modeller kommer fra ZF, og den findes ikke bedre.

ZF har meget andet end gearkasser i sin store værktøjskasse. Virksomheden arbejder intenst med at forbedre virkningsgraden og effektiviteten i elektronik, så elbiler kan køre længere på en opladning.

LÆS OGSÅ | Video: Har vi strøm nok til 3,5 millioner elbiler?

Nogle gange er der en løsning, som virker så simpel, at det virker utænkeligt, at ingen har tænkt på den før. Sådan en eksperimenterer ZF med i form af en sele med indbygget varme. En sele som gør, at klimaanlægget kan holde pause også om vinteren, så rækkevidden lider mindre.

Varmen skal helt ind på kroppen

Selevarme kan noget helt andet end varme i sædet og varme i rattet. Det kan fungere effektivt til at holde kroppen varm, fordi varmen afgives centralt på kroppen og dække et større område.

Den varmende sele går sammen med varmen i sædet og giver kroppen varme på en stor overflade. Når klimaanlægget i bilen ikke varmer, bliver det meget hurtigt koldt, men ZF spår, at det vil føles anderledes med varmesele end bare med varme i sæde og rat. Det er en forudsætning, som næsten giver sig selv, at man smider den store vinterjakke, så selen ligger tæt på kroppen.

De varmeledende tråde er vævet ind i selen. På trods af de nye egenskaber er selen samme tykkelse
som en traditionel sele, og den skulle være klar til indbygning i elbiler

Ligner en helt almindelig sele

Varmeselen ligner stort set en traditionel sele, og den fungerer på præcis samme måde. Det man ikke kan se, som sørger for varmen, er varmeledende tråde, som er vævet ind i selen. Selen er samme tykkelse som en almindelig sele, og den skulle være lige så sikker i et sammenstød.

LÆS OGSÅ | VW ID.7 klar til livet som elektrisk topmodel

Når batteriet i elbilen ikke bruges til at køre klimaanlægget, mener ZF, vil rækkevidden kunne forlænges med 15 procent i forhold til, hvis man bruger klimaanlægget til opvarmning.

Varmeselen fra ZF er klar til at komme fra forsøgsfasen til produktion og ind i nye elbiler.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS