Var det noget med en elektrisk Mercedes G-Klasse?
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Porsche Carrera GT var en legende allerede da den første rullede ud af fabrikken i Leipzig – ja, den er ikke bygget i Stuttgart. En begrænset produktion på 1.500 enheder gjorde at de første ejere, hvis de ville, kunne sælge bilen med fortjeneste allerede fra dag et. Porsche byggede i øvrigt kun 1.270 biler på grund af ændrede airbag-regler i USA.
Carrera GT er en af nullernes helt store legender sammen med Mercedes-Benz McLaren SLR, Ferrari Enzo og Bugatti Veyron. Carrera GT er udelukkende bygget som en åben sportsvogn, og hvor åbne biler normalt kan risikere at vride sig, så er der en detalje i Carrera GT der forhindrer dette meget effektivt – hele chassiset er nemlig bygget i kulfiber – det man kalder en monocoque.
I det hele tager ikke bare lugter Carrera GT af F1 – den lyder også af F1 – altså Formel 1 som i de gode gamle dage med V10 motorer og masser af omdrejninger. Selv affjedringen er af cantilever-typen – altså hvor fjedre og støddæmpere er monteret vandret.
Centermotoren er på 5,7 liter og den leverer 612 hk ved 8.000 o/min. 0-100 km/t overstås på 3,9 sekunder, men mere imponerende nås 200 km/t på 9 sekunder.
Hvor konkurrenten Mercedes-Benz McLaren SLR er en brummende bulderbasse, er Carrera GT en tenor. Udstødningen udsender den fineste skønsang i høje toner. Det kunne have været skingert, men det er helt perfekt.
Både bremserne og koblingen er af keramisk materiale, og den sidstnævnte kræver efter sigende lidt tilvænning. Ifølge motorjournalisten Christian Frost er der tre måder at gøre det på:
1. Du rører ikke gassen, men kobler langsomt til
2. Du løfter omdrejningerne til 3.500 o/min og balancerer dig afsted
3. Du rykker motoren op på 6.000 o/min og slipper koblingen, mens baghjulene kæmper for greb og motoren rammer begrænseren, mens den lyder som et maskingevær.
Vi tror Porsche Center Jylland vil foretrække nummer et, hvis du skal ud at prøve bilen. Den er nemlig til salg netop nu.
I 2004 kostede Carrera GT lige omkring tre mio. kroner eller ni mio. kroner med afgift. Og mens det lyder af mange penge, så er priserne i dag højere. De billigste står til 4,5 mio. kroner på mobile.de, og denne sorte skønhed står i Risskov ved Aarhus til 5,7 mio. kr. Uden afgift.
Mens Carrera GT er en legende, så mistede en legende livet i en Carrera GT, nemlig Paul Walker fra Fast and Furious filmene.
Søg Porsche Carrera GT på BilBasen
Porsche Carrera GT
Specifikationer
Nypris 10.264.860 kr. Inkl afgift.
HK/Nm 612 hk / 590 Nm
0 – 100 km/t 3,9 sek
Tophastighed 330 km/t
Km/l 5,6 km/l
PS: selv Clarkson er vild med den:
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge vinterdæk i sommerperioden? Det kan du læse om her.
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.