september 12, 2014

Kender du dine biltyper?

For mange af os kan det være lidt af en jungle at finde rundt i bilmodellerne, og med god grund. Bilfabrikkerne udvider hele tiden med nye produkter, der kiler sig ind mellem de eksisterende. Tag for eksempel BMW, der i år 2000 havde 3-,5- og 7-serie samt Z3 og Z8. I dag er det 1-,2-,3-,4-,5-,6-,7-serie – nogle af dem i GT-versioner med længere akselafstand. Så er der X1, X3, X4, X5, X6 og Z4. Nå ja, og i3 og i8 og lige om hjørnet kommer BMW Active Tourer, der er baseret på en 1-serie, men er mere MPV-agtig.

Forvirret? Det kan man nemt blive, for BMW er ikke de eneste, der har fået vokseværk i porteføljen.

A-F segmenterne er nogenlunde inddelt efter størrelse, mens M, S og J er typer af biler. M for multipurpose eller MPV. S for Sport og J for SUV  (sport utility vehicle). De kan være alle mulige størrelser, så derfor bruger en del journalister begreber som en B-segment SUV om for eksempel Renault Captur.

Stadig forvirret? Lad os se lidt på opdelingen og smide nogle biler i kasserne, så bliver det hele lidt mere overskueligt, omend utroligt langt:

A-segment – mikrobiler

6040_up-endelig-i-Danmark_[VW]

Danmarks mest populære klasse – her finder du de allerbilligste biler og konkurrencen er hård

Chevrolet Spark

Citroen C1

Fiat 500

Fiat Panda

Ford Ka

Hyundai i10

Mitsubishi i-MiEV

Opel Adam

Peugeot 107

Renault Twingo

SEAT Mii

Skoda Citygo

Smart Fortwo

Toyota Aygo

Toyota iQ

Volkswagen up!

 

B-segment – minibiler

Swift

Du kan stadig finde biler i denne klasse for under 100.000 kr. fra ny. Bilerne har mere plads og som regel bedre komfort end mikrobilerne.

Alfa Romeo MiTo

Audi A1

Chevrolet Aveo

Citroën C3

Citroën DS3

Dacia Sandero

Fiat Punto

Ford Fiesta

Honda CR-Z

Honda Jazz

Hyundai i20

Hyundai Veloster

Kia Rio

Mazda2

Mitsubishi Colt

Nissan Micra

Opel Corsa

Peugeot 206+

Peugeot 207

Peugeot 208

Renault Clio

Seat Ibiza

SEAT Ibiza

Škoda Fabia

Suzuki Swift

Toyota Yaris

Volkswagen Polo

Volvo C30

 

C-segment – lille mellemklasse

Honda-Civic_EUR_2006_1600x1200_wallpaper_01

Her er vi i det nogle kalder Golf-klassen. Her bliver stadig solgt nye biler, selvom mikrobilerne har overtaget de fleste nybilssalg. Her er der ofte plads til barnevogn i bagagerummet, og voksne kan sidde nogenlunde komfortabelt på bagsædet

 

Alfa Romeo Giulietta

Audi A3

BMW 1 Series

Chevrolet Cruze

Citroen C4

Citroen DS4

Dacia Logan

Fiat Bravo

Ford Focus

Honda Civic

Honda Insight

Hyundai Elantra

Hyundai i30

Kia Cee’d

Lexus CT

Mazda3

Mercedes A-Klasse

Mercedes CLA

Mitsubishi Lancer

Opel Ampera

Opel Astra

Peugeot 308

Renault Megane

Seat Leon

Seat Toledo

Škoda Octavia

Skoda Rapid

Subaru Impreza

Subaru XV

Toyota Auris

Toyota Corolla

Volkswagen Golf

Volvo V40

VW Beetle

VW Jetta

 

D-segment – store mellemklasse

C-Klasse T- Modell

Her er vi i firmabilsklassen. Der bliver ikke solgt ret mange biler i denne størrelse som nye til private. PÅ brugtmarkedet er bilerne til gengæld populære, da her er plads til familien, og bilerne har haft et stort værditab.

Audi A4

Audi A5

BMW 3-Serie

Citroën C5

Ford Mondeo

Honda Accord

Hyundai i40

Mazda 6

Mercedes-Benz C-klasse

Opel Insignia/Vectra

Peugeot 508

Renault Laguna

Škoda Superb

Toyota Avensis

Volvo S60/V60

VW Passat

 

E-segment –  store premiumbiler

saab-9-5-2

I dette segment bevæger vi os ind i luksusland, uden det bliver alt for prangende. Mange direktører er hoppet ned i denne klasse og selv nogle ministerbiler er nu E-segment frem for F-segment

Audi A6

Audi A7

BMW 5-Series

Chrysler 300C

Jaguar XF

Mercedes CLS

Mercedes E-Klasse

Saab 9-5

Volvo S80

Volvo V70/XC70

Volkswagen CC

 

F-segment –  Store luksusbiler

Mercedes-Benz S 350 BlueTec (W 222) 2013

Så bliver det ikke mere luksuriøst. F-segmentet er de største og dyreste som nye, mens de kan fås til meget rimelige priser brugt, fordi driftomkostningerne er ekstremt høje

Audi A8

Bentley Continental Flying Spur

Bentley Mulsanne

BMW 7-Serie

Jaguar XJ

Maserati Quattroporte

Mercedes S-Klasse

Porsche Panamera

Rolls Royce Ghost

Rolls Royce Phantom

Tesla Model S

 

M-segment – MPV

Ford-S-MAX-left-front-white

Multipurpose Vehicles dækker over biler a la VW Touran. Biler der ofte kan fragte syv personer og som har en høj siddeposition. Disse biler tager også et stort værditab fra ny, men de er stadig ikke billige som brugt. M-segmentet dækker over flere størrelser og for nemheds skyld kobler man det ofte sammen med et andet segment – for eksempel er en Ford C-MAX en C-segment MPV, når journalister skriver om den.

Store MPV

Ford Galaxy

Mercedes-Benz Viano

VW Multivan

VW Sharan

 

Mellemklasse MPV

Citroën C4 Grand Picasso

Dacia Lodgy

Chevrolet Orlando

Ford Grand C-MAX

Ford S-MAX

Kia Carens

Mazda 5

Peugeot 5008

Renault Grand Scenic

Toyota Verso

VW Touran

 

B-segment MPV

Citroën C3 Picasso

Fiat 500L

Ford B-max

Honda Jazz

Hyundai ix20

Kia Venga

Opel Meriva

Skoda Roomster

Toyota Verso-S

 

J-segment – SUV

lrrangeroverlocation35-opt

Engang var det en firhjulstrækker, men i dag behøver det bare at ligne en firhjustrækker. Det er bilen, der signalerer aktivt liv

Også her er der mange størrelser, så journalister benytter samme trick som ved MPV’erne. Fx er en Renault Captur egentlig en J-segment, men den bliver kaldt en B-segment SUV

Store SUV

Audi Q7

BMW X5

BMW X6

Hyundai Santa Fe

Kia Sorento

Mercedes M-klasse

Porsche Cayenne

Range Rover

Range Rover Sport

Toyota Landcruiser

Volvo XC90

VW Touareg

Mellemklasse SUV

Audi Q3

Audi Q5

BMW X3

Honda CR-V

Hyundai ix35

Kia Sportage

Mazda CX-5

Mercedes-Benz GLK

Nissan Qashqai

Peugeot 3008

Subaru Forrester

Suzuki S-Cross

Toyota RAV4

Volvo XC60

VW Tiguan

 

Små SUV

BMW X1

Dacia Duster

Opel Mokka

Peugeot 2008

Renault Captur

Skoda Yeti

 

S-segment – sportsbiler og cabrioleter

Ferrari-F12-Berlinetta1

Man kan kalde det en blandet landhandel for S-segmentet er for sportslige biler og det rækker vidt omkring. Familiebiler er det ikke og det er heller i terrængående biler. Det er mere sjovt. Klassen er i virkeligheden en af de største, men der sælges stort set ingen herhjemme.

Aston Martin DBS

Aston Martin Rapide

Aston Martin V8/V12 Vantage

Aston Martin Vanquish

Audi R8

Audi TT

Bentley Continental GT/GTC

BMW 4 Series

BMW 4-serie

BMW 6 Series

BMW Z4

Bugatti Veyron

Chevrolet Camaro

Ferrari 458 Italia

Ferrari 599 GTB Fiorano

Ferrari California

Ferrari F12

Ferrari FF

Jaguar F-Type

Jaguar XK

Lamborghini Aventador

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Murcielago

Lotus Elise

Lotus Evora

Maserati GranCabrio

Maserati GranTurismo

Mazda MX5

Mercedes SL

Mercedes SLK

Mercedes SLS AMG

Nissan 370Z

Nissan GTR

Peugeot RCZ

Porsche 911

Porsche Boxter

Porsche Cayman

Subaru BRZ

Toyota GT86

Volvo C70

VW Scirocco

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS