Det er ikke længere et spørgsmål om, at faststofbatterier, hvor det flydende indhold er erstattet af faste materialer, er overlegne i forhold til traditionelle batterityper til elbiler - det er et spørgsmål om at komme i mål med omkostninger og produktion.
Faststofbatterierne, på engelsk solid-state batteries, er umiddelbart et kvantespring i forhold til energitæthed, rækkevidde, opladning og holdbarhed.
For at bevise, hvad der lige nu er muligt, har Mercedes-Benz udstyret den store elektriske EQS med et faststofbatteri, som er udviklet af Mercedes-AMG High Performance Powertrains i England og lavet med battericeller fra amerikanske Factorial Energy.





Nok til at køre tilbage til Korsør
Som en del af udviklingsprocessen har et hold på 10 fra Mercedes-Benz har med EQS-prototypen gennemført turen fra Stuttgart via Danmark til Malmø uden en eneste opladning undervejs.
Det er mere end bare en smuttur. Ved ankomsten til Malmø havde testholdet tilbagelagt i alt 1.205 kilometer, som ret så præcist svarer til, at man sætter sig ind i sin bil i Aarhus og kører til Zürich. Det er en tur, som i en elbil af dagens standard vil kræve et sted mellem to og fire opladninger undervejs.
Den specielle EQS har et faststofbatteri af typen litium-metal, der har et energiindhold 25 procent større end standard litium-ion-batteriet i en almindelig EQS (118 kWh - WLTP-rækkevidde op til 815 kilometer, men i virkeligheden selvfølgelig noget kortere), men batteripakkens størrelse og vægt er stort set den samme.
Mercedes-Benz fortæller ikke, om testholdet slæbte sig af sted på turen med 80 km/t og klimaanlægget slukket, så vi kan bare formode, at de fulgte trafikken og fartgrænserne, og at klimaanlægget kølede kabinen undervejs. Hvor langt tyskerne er i forhold til produktion af faststofbatteriet får vi heller ikke at vide.
Testholdet havde faktisk ikke brugt al strømmen i EQS, da de nåede til Malmø. Tilbage i batteriet var strøm til cirka 137 kilometers kørsel, som svarer til en tur tilbage over Sjælland til Storebæltsbroen.