MB EQS faststof 009
Nyheder
15. september 2025

1.205 km uden opladning i Mercedes-Benz EQS med faststofbatteri

De 1.205 kilometer fra Stuttgart via Danmark til Malmø er tilbagelagt i en prototype af Mercedes-Benz EQS.

Morten B. Bek

Morten Bek

Det er ikke længere et spørgsmål om, at faststofbatterier, hvor det flydende indhold er erstattet af faste materialer, er overlegne i forhold til traditionelle batterityper til elbiler - det er et spørgsmål om at komme i mål med omkostninger og produktion.

Faststofbatterierne, på engelsk solid-state batteries, er umiddelbart et kvantespring i forhold til energitæthed, rækkevidde, opladning og holdbarhed.

For at bevise, hvad der lige nu er muligt, har Mercedes-Benz udstyret den store elektriske EQS med et faststofbatteri, som er udviklet af Mercedes-AMG High Performance Powertrains i England og lavet med battericeller fra amerikanske Factorial Energy.

MB EQS faststof 006
FOTO: Mercedes-Benz
MB EQS faststof 010
FOTO: Mercedes-Benz
MB EQS faststof 011
FOTO: Mercedes-Benz
MB EQS faststof 014
FOTO: Mercedes-Benz
MB EQS faststof 100
FOTO: Mercedes-Benz

Nok til at køre tilbage til Korsør

Som en del af udviklingsprocessen har et hold på 10 fra Mercedes-Benz har med EQS-prototypen gennemført turen fra Stuttgart via Danmark til Malmø uden en eneste opladning undervejs.

Det er mere end bare en smuttur. Ved ankomsten til Malmø havde testholdet tilbagelagt i alt 1.205 kilometer, som ret så præcist svarer til, at man sætter sig ind i sin bil i Aarhus og kører til Zürich. Det er en tur, som i en elbil af dagens standard vil kræve et sted mellem to og fire opladninger undervejs.

Den specielle EQS har et faststofbatteri af typen litium-metal, der har et energiindhold 25 procent større end standard litium-ion-batteriet i en almindelig EQS (118 kWh - WLTP-rækkevidde op til 815 kilometer, men i virkeligheden selvfølgelig noget kortere), men batteripakkens størrelse og vægt er stort set den samme.

Mercedes-Benz fortæller ikke, om testholdet slæbte sig af sted på turen med 80 km/t og klimaanlægget slukket, så vi kan bare formode, at de fulgte trafikken og fartgrænserne, og at klimaanlægget kølede kabinen undervejs. Hvor langt tyskerne er i forhold til produktion af faststofbatteriet får vi heller ikke at vide.

Testholdet havde faktisk ikke brugt al strømmen i EQS, da de nåede til Malmø. Tilbage i batteriet var strøm til cirka 137 kilometers kørsel, som svarer til en tur tilbage over Sjælland til Storebæltsbroen.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant