Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Da Bilbasen for omkring fire år siden testede den dengang opgraderede Kia Picanto, kunne man erhverve sig den koreanske mikrobil til 100.000 kr. Da vi for godt og vel halvandet år siden sammenlignede Picanto med konkurrenterne Hyundai i10 og Toyota Aygo X, var den billigste udgave steget til 124.900 kr.
Nu ruller Picanto ud i Danmark et et omfattende kosmetisk facelift, der giver en langt mere aggressiv front, og meget nyt aktivt sikkerhedsudstyr, som nu er påkrævet på biler i EU. Og den billigste udgave koster nu 149.990 kr.
LÆS OGSÅ | Progressiv Kia Picanto
Det er nogle enorme hop i prisen, og det er virkelig nogle ærgerlige hop. Førstegangskøbere, som ønsker en ny bil, fordi de har behov for en, har på få år fået det meget sværere. Men det er ikke kun hos Kia, for også i10 og Aygo X er i dag dyrere end nogensinde før (priser fra henholdsvis 140.995 kr. og 148.990 kr.).
For fortsat at kunne sælge Picanto i EU har Kia været nødt til at indbygge aktivt sikkerhedsudstyr, førerassistenter, som oprindeligt ikke var tiltænkt den lille Picanto. Koreanerne har også brugt penge på at opgradere benzinmotoren, der nu yder 63 i stedet for 67 hestekræfter, så den lever op til de seneste emissionskrav. Og de opgraderinger er der kun en til at betale, og det er kunden.
Den faceliftede Picanto kan snyde sig til at ligne en helt ny bilmodel, men det er altså helt grundlæggende den samme Picanto, som kom på markedet for snart syv år siden. Det dramatiske frontdesign klæder den koreanske mikrobil, og selv til 149.990 kr. skal der nok være nogle kunder, der slår til.
De kunder kommer til at svede. Til trods for prisen er der nemlig ikke aircondition i Picanto, og det er desværre ikke sådan, at man kan smide 5.000 kr. ekstra og få kølet luften ned. Nej, det kræver et spring fra basismodellen Access til udstyrsvarianten Prestige, som koster 169.990 kr.
Basismodellen har ellers nok til at gøre hverdagen i Picanto til at holde ud. Fartpilot, fire elruder, automatisk nødbremse, infotainmentsystem med 8″ touchscreen, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, bakkamera, p-sensorer bagtil og højdejusterbart førersæde.
Hvis 170.000 kr. er den absolutte smertegrænse for en mikrobil (og det kan vi rigtig godt forstå, hvis det er), så har Picanto Prestige heldigvis også 14″ alufælge, varme i rat og forsæder, armlæn foran i midten, kunstlæder på rat og gearvælger, opbevaringsrum under bagagerumsbundpladen og nogle metalfarvede detaljer.
I de højere luftlag findes Picanto Upgrade til 184.900 kr. Her begynder den rene luksus at indfinde sig i mikrobilen: LED-forlygter, el-foldbare sidespejle automatisk klimaanlæg, nøglefri betjening, trådløs opladning af smartphones, ekstra tonede ruder bagtil og USB-ladeport ved bagsædet.
LÆS OGSÅ | Kia EV3 er en af årets fedeste nyheder
Dyrest er den stylede Picanto GT-Line til 199.900 kr. Den har stadig kun 63 hestekræfter, så den løber ikke om hjørner med nogen, selv om den ser sådan ud. Skørtesæt, 16″ alufælge, kunstlæder på sæderne og en masse pynt er standard.
Hvis det er en mikrobil med muskler, man drømmer om, så er søstermodellen i10 N Line udstyret med en frisk turbomotor med 100 hk – og den er til 194.995 kr. billigere end Picanto GT-Line med 63 hestekræfter.
Kia kan til gengæld prale af at kunne tilbyde en prisbillig automatisk gearkasse til Picanto. Ikke en automatisk gearkasse i klassisk forstand, men en med en skifte-robot, som klarer skiftene i den manuelle gearkasse; bare man husker at lette foden fra speederen, når robotten skal gøre sit arbejde, går det okay.
AMT-gearkassen, som den kaldes, koster kun 12.000 kr. ekstra og fås til alle fire udstyrsvarianter. Hyundai tager 15.000 kr. ekstra for samme gearkasse til i10, og Toyota tager 20.000 kr. for den trinløse CVT-gearkasse til Aygo X.
Overblik over priserne på den faceliftede Picanto
Picanto 1,0 Access – 149.990 kr.
Picanto 1,0 Prestige – 169.990 kr.
Picanto 1,0 Upgrade – 184.990 kr.
Picanto 1,0 Access – 199.990 kr.
Picanto 1,0 AMT Access – 161.900 kr.
Picanto 1,0 AMT Prestige – 181.900 kr.
Picanto 1,0 AMT Upgrade – 196.900 kr.
Picanto 1,0 AMT Access – 211.900 kr.
Som ekstraudstyr til varianterne Upgrade og GT-Line fås Udvidet sikkerhedspakke til 7.999 kr. med bl.a. blind vinkel-system, udvidet automatisk nødbremse og nødbremse ved bakning. Til Uprade fås Interiør-pakken til 5.999 kr. med indtræk i kunstlæder, lys i makeup-spejlet i førersiden og blanksorte detaljer i kabinen. Metallak koster til alle Picanto-udgaver 5.999 kr. (hvid koster ikke ekstra).
En Picanto GT-Line med AMT-gearkasse og alt i udstyr koster 225.898 kr. Selv om brugte mikrobiler i dag er guld værd, så skal man ikke regne med, at en Picanto i den prisklasse holder prisen nær så godt som en billigere udgave.
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.