Vi har i denne uge samlet tre biler, der minder børn af 80’erne om de gode gamle dage.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Du har måske set dem ved forhandleren, på gaden eller i din indkørslen på villavejen, da du var barn. Du har måske selv ejet en af dem eller aldrig nogensinde hørt om dem.
Denne uges 3x består af biler, der i 1980’erne rullede rundt på de danske veje med stil og terroriserede nabolagene med unge knejter bag rattet.
Læs også: 3x interessante og skæve efterligninger
Der er blevet plads til GTI’s grundsten, en japansk klassiker og en ‘Rallye Sport’ Ford. Det kan bringe minder frem, men det kan også være starten på et hatchback-eventyr med lange søndagsture i én af tre biler, der alle giver køreglæde i sin reneste form: Uden hjælpemidler eller kunstig lyd.
GTI’s grundsten: Volkswagen Golf GTI Mk1




Alle de fantastiske GTI’er gennem tiden kan ledes tilbage til denne firkantede Golf. En bil, der startede en bølge af flere geniale biler. Det hele begyndte tilbage i 1976, da produktionen af Golf GTI begyndte og kørte helt til 2004, hvor produktionen blev indstillet.
Volkswagen forventede indledningsvist ikke, at produktionen af den sportslige Golf at krydse 5.000 eksemplarer, men da produktionen i 2004 ophørte, var 462.000 stk. Golf GTI rullet ud af fabrikken.
Den var blevet så populær op gennem 80’erne, at magasinet ‘Sports Car International’ i 2004 udnævnte den som tredje bedste bil i 1980’erne, hvor den kun blev overgået af Porsche 959 og Ferrari 288 GTO.
Den lidt hurtigere Golfs popularitet afledte også en helt biltype: Hot Hatch. En type bil, der i de følgende år skulle vise sig at blive udbredt.
Små og kvikke biler var det nye, og alle mærkerne kom med deres bud på, hvordan en GTI skulle se ud. Det affødte blandt andet biler som Peugeot 205 GTI, Renault 5 GT Turbo og Ford Escort RS Turbo, sidstnævnte er også udvalgt i denne 3x, men den kan du læse om senere.




Golf GTI Mk1
Motor: R4, 1.588 cm3, benzinYdelse: 110 hk 0-100 km/t: 9 sekunderTophastighed: 180 km/tForbrug: 14,5 km/lMål (L/B/H): 372/161/141 cmKøreklar vægt: 810 kg
Golf GTI adskiller sig fra den normale Golf ved at blandt andet at have en større motor og flere kræfter. Derudover er der et par detaljer såsom den røde kant i kølergrillen, ternede sædepolstring og en golfbold som gearknop. Noget man kun kunne få, hvis man valgte GTI’en.
Den kantede Volkswagen vejer kun 810 kg og har 110 hk fra en 4-cylindret benzinmotor. Grundet sin kompakte størrelse var det rigeligt til at skabe en masse sjov på vejene. I USA fik den faktisk navnet ‘Rabbit GTI‘, da det var en lille og kvik bil rettet mod det et yngre købersegment.
Det kan være, du selv har haft det sjovt bag rattet af en Golf GTI eller blot har set den røde kant på kølergrillen, når den er kørt forbi på gaden. Ikke desto mindre kan du blive den heldige ejer af et rigtigt fint eksemplar på den første hot hatch i historien. Det er MP Biler, der har den fine Golf til salg. Du kan opleve den lige her og den kan blive din for 150.000 kr.
Den japanske klassiker: Toyota Corolla GT



Toyota Corolla er en snusfornuftig hatchback, der også i 80’erne var svær at undgå. Denne femte generation var, præcist som sine forgængere, både økonomisk og billig, og den blev en topsællert på det danske marked. I dag kører Corolla på 12. generation og er Toyotas mest solgte model nogensinde.
Med over 220.000 solgte Corolla i Danmark er der efterhånden et par stykker på vejene. Alligevel er det ganske sjældent, at man ser en Corolla som denne: En GT med Twin Cam, der tog kegler foran enhver grillbar tilbage i 80’erne.
Corolla GT var Toyotas svar på den førnævnte Golf GTI, og blev med sin omdrejningsvillige sugemotor hurtigt betragtet som en vaskeægte hot hatch. Når først man får fyret op under cylindrene, trækker denne lille vildbasse hele vejen op til 7.500 omdrejninger i minuttet.
Toyota Corolla GT bruger 8,9 sekunder på at runde 100 km/t, hvilket ikke kun var yderst respektabelt for en lommeraket i 80’erne men også på niveau med den konkurrerende Golf II GTI, der var på markedet samtidigt. Topfarten for den japanske hot hatch var 195 km/t.
Denne udvalgte Corolla GT står pænt og er et sjældent flot eksempel på Toyotas ingeniørkundskaber fra 80’erne. Den har dog altid stået lidt i skyggen af den hæderkronet af Coupé-udgaven AE86, der både kom med og baghjulstræk som den sidste Corolla. Det skal ikke tage noget for denne hatchback-udgave, der bestemt har en masse godt at byde på.




Toyota Corolla GT
Motor: R4, 1.587 cm3, benzinYdelse: 124 hk / 142 nm0-100 km/t: 8,9 sekunderTophastighed: 195 km/tMål (L/B/H): 397/166/139 cmKøreklar vægt: 958 kg
Udstyret i farven ‘Super Red’ får man en ganske overset og på mange undervurderet hot hatch, der trækker 7.500 syngende omdrejninger i minuttet. Det er en af de mere sjældne Corollaer og man skal derfor slå til, før det er for sent. Man ser i hvert fald sjældent lignende på markedet.
Den koster 149.900 kr. og for den pris får man 4-cylindre, 124 hk og den famøse twin cam-motor. Du kan blive klogere på den røde Corolla, som Flashback Motors har til salg, lige her.
Undervurderet RS’er : Ford Escort RS Turbo




Okay, mindre disclaimer, der er ikke noget rally over denne Ford Escort, men det er altså hvad RS står for. Ford introducerede i 1966 deres Rallye Sport-afdeling i Europa og havde store ambitioner med deres sportslige biler i Europa. Det førte blandt andet til tilblivelsen af den dyre RS200, den famøse Sierra RS Cosworth og så denne Escort RS Turbo.
Denne Ford Escort RS Turbo er en af de mindre fremhævede i modelrækken, hvor Sierra RS Cosworth stjæler al opmærksomheden og RS200 tager prisen som den mest sjældne. Ford Escort RS Turbo er dog værd at give noget kærlighed. Med sine 132 hk er det den mest kraftfulde af de tre udvalgte i denne uge, hvilket ikke lyder af meget.
Spurgte man tilbage i 80′ og 90’erne ejerne af Escort RS Turboer, så havde deres biler nok en del flere heste, da netop denne model var særligt populær i tuningsmiljøerne.
Læs også: 3x Overdådige britiske familieflydere
Det stoppede dog ikke en prinsesse i at køre sin fine Ford rundt i de britiske byer og til slottet. Sidste år blev en ganske særlig RS Turbo nemlig solgt til 7.000.000 kr. Det var netop den RS Turbo som den britiske prinsesse Diana havde trillet rundt i. Hendes var dog eftersigende ikke tunet.
Nok er det en pæn Ford Escort RS Turbo vi har med at gøre, men du skal ikke slippe 7 millioner for at erhverve dig en. Nej, den er faktisk lidt mere tilgængelig og skal kun koste dig 219.900 kr. Det er jo et scoop i forhold til de mange millioner, man skal give, hvis en prinsesse havde kørt i den.




Ford Escort RS Turbo
Motor: R4, 1.597 cm3, benzinYdelse: 132 hk / 145 nm0-100 km/t: 8,0 sekunder Forbrug: 12,9 km/lTophastighed: 203 km/tMål (L/B/H): 396/164/133 cmKøreklar vægt: 895 kg
Der er garanti for en masse sjov bag rattet og måske en smule nostalgi. Når man hører den 4-cylindrede motor spole op mod omdrejningstælleren, kan man ikke andet end at smile. Det er i hvert fald en bil, man i 80’erne ikke kunne undgå at se på vejene rundt om i Danmark
Den har et par år på bagen, men det ses ikke på denne udvalgte RS Turbos stand. 219.900 kr. skal den koste. Det kan være, at du efter at have kørt den nogle år, kan runde samme salgspris, som den Lady Diana havde kørt i. Det afhænger selvfølgelig af din kendisstatus, men hvem ved. Du kan i hvert fald se den koksgrå Ford Escort RS Turbo, Der er til salg ved Winther Biler, lige her.