oktober 9, 2023

3x biler fra da far var knægt

Vi har i denne uge samlet tre biler, der minder børn af 80’erne om de gode gamle dage. 

AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder

Du har måske set dem ved forhandleren, på gaden eller i din indkørslen på villavejen, da du var barn. Du har måske selv ejet en af dem eller aldrig nogensinde hørt om dem. 

Denne uges 3x består af biler, der i 1980’erne rullede rundt på de danske veje med stil og terroriserede nabolagene med unge knejter bag rattet. 

Der er blevet plads til GTI’s grundsten, en japansk klassiker og en ‘Rallye Sport’ Ford. Det kan bringe minder frem, men det kan også være starten på et hatchback-eventyr med lange søndagsture i én af tre biler, der alle giver køreglæde i sin reneste form: Uden hjælpemidler eller kunstig lyd.

GTI’s grundsten: Volkswagen Golf GTI Mk1 

Alle de fantastiske GTI’er gennem tiden kan ledes tilbage til denne firkantede Golf. En bil, der startede en bølge af flere geniale biler. Det hele begyndte tilbage i 1976, da produktionen af Golf GTI begyndte og kørte helt til 2004, hvor produktionen blev indstillet.

Volkswagen forventede indledningsvist ikke, at produktionen af den sportslige Golf at krydse 5.000 eksemplarer, men da produktionen i 2004 ophørte, var 462.000 stk. Golf GTI rullet ud af fabrikken.

Den var blevet så populær op gennem 80’erne, at magasinet ‘Sports Car International’ i 2004 udnævnte den som tredje bedste bil i 1980’erne, hvor den kun blev overgået af Porsche 959 og Ferrari 288 GTO. 

Den lidt hurtigere Golfs popularitet afledte også en helt biltype: Hot Hatch. En type bil, der i de følgende år skulle vise sig at blive udbredt.

Små og kvikke biler var det nye, og alle mærkerne kom med deres bud på, hvordan en GTI skulle se ud. Det affødte blandt andet biler som Peugeot 205 GTI, Renault 5 GT Turbo og Ford Escort RS Turbo, sidstnævnte er også udvalgt i denne 3x, men den kan du læse om senere.

Golf GTI Mk1

Motor: R4, 1.588 cm3, benzin
Ydelse:
 110 hk
0-100 km/t:
 9 sekunder
Tophastighed: 
180 km/t
Forbrug: 
14,5 km/l
Mål (L/B/H): 
372/161/141 cm
Køreklar vægt: 
810 kg


Golf GTI adskiller sig fra den normale Golf ved at blandt andet at have en større motor og flere kræfter. Derudover er der et par detaljer såsom den røde kant i kølergrillen, ternede sædepolstring og en golfbold som gearknop. Noget man kun kunne få, hvis man valgte GTI’en. 

Den kantede Volkswagen vejer kun 810 kg og har 110 hk fra en 4-cylindret benzinmotor. Grundet sin kompakte størrelse var det rigeligt til at skabe en masse sjov på vejene. I USA fik den faktisk navnet ‘Rabbit GTI‘, da det var en lille og kvik bil rettet mod det et yngre købersegment. 

Det kan være, du selv har haft det sjovt bag rattet af en Golf GTI eller blot har set den røde kant på kølergrillen, når den er kørt forbi på gaden. Ikke desto mindre kan du blive den heldige ejer af et rigtigt fint eksemplar på den første hot hatch i historien. Det er MP Biler, der har den fine Golf til salg. Du kan opleve den lige her og den kan blive din for 150.000 kr.

Den japanske klassiker: Toyota Corolla GT 

Toyota Corolla er en snusfornuftig hatchback, der også i 80’erne var svær at undgå. Denne femte generation var, præcist som sine forgængere, både økonomisk og billig, og den blev en topsællert på det danske marked. I dag kører Corolla på 12. generation og er Toyotas mest solgte model nogensinde.

Med over 220.000 solgte Corolla i Danmark er der efterhånden et par stykker på vejene. Alligevel er det ganske sjældent, at man ser en Corolla som denne: En GT med Twin Cam, der tog kegler foran enhver grillbar tilbage i 80’erne.

Corolla GT var Toyotas svar på den førnævnte Golf GTI, og blev med sin omdrejningsvillige sugemotor hurtigt betragtet som en vaskeægte hot hatch. Når først man får fyret op under cylindrene, trækker denne lille vildbasse hele vejen op til 7.500 omdrejninger i minuttet. 

Toyota Corolla GT bruger 8,9 sekunder på at runde 100 km/t, hvilket ikke kun var yderst respektabelt for en lommeraket i 80’erne men også på niveau med den konkurrerende Golf II GTI, der var på markedet samtidigt. Topfarten for den japanske hot hatch var 195 km/t. 

Denne udvalgte Corolla GT står pænt og er et sjældent flot eksempel på Toyotas ingeniørkundskaber fra 80’erne. Den har dog altid stået lidt i skyggen af den hæderkronet af Coupé-udgaven AE86, der både kom med og baghjulstræk som den sidste Corolla. Det skal ikke tage noget for denne hatchback-udgave, der bestemt har en masse godt at byde på. 

Toyota Corolla GT

Motor: R4, 1.587 cm3, benzin
Ydelse:
 124 hk / 142 nm
0-100 km/t:
 8,9 sekunder
Tophastighed: 
195 km/t
Mål (L/B/H): 
397/166/139 cm
Køreklar vægt: 
958 kg


Udstyret i farven ‘Super Red’ får man en ganske overset og på mange undervurderet hot hatch, der trækker 7.500 syngende omdrejninger i minuttet. Det er en af de mere sjældne Corollaer og man skal derfor slå til, før det er for sent. Man ser i hvert fald sjældent lignende på markedet. 

Den koster 149.900 kr. og for den pris får man 4-cylindre, 124 hk og den famøse twin cam-motor. Du kan blive klogere på den røde Corolla, som Flashback Motors har til salg, lige her. 

Undervurderet RS’er : Ford Escort RS Turbo

Okay, mindre disclaimer, der er ikke noget rally over denne Ford Escort, men det er altså hvad RS står for. Ford introducerede i 1966 deres Rallye Sport-afdeling i Europa og havde store ambitioner med deres sportslige biler i Europa. Det førte blandt andet til tilblivelsen af den dyre RS200, den famøse Sierra RS Cosworth og så denne Escort RS Turbo.

Denne Ford Escort RS Turbo er en af de mindre fremhævede i modelrækken, hvor Sierra RS Cosworth stjæler al opmærksomheden og RS200 tager prisen som den mest sjældne. Ford Escort RS Turbo er dog værd at give noget kærlighed. Med sine 132 hk er det den mest kraftfulde af de tre udvalgte i denne uge, hvilket ikke lyder af meget.

Spurgte man tilbage i 80′ og 90’erne ejerne af Escort RS Turboer, så havde deres biler nok en del flere heste, da netop denne model var særligt populær i tuningsmiljøerne.

Det stoppede dog ikke en prinsesse i at køre sin fine Ford rundt i de britiske byer og til slottet. Sidste år blev en ganske særlig RS Turbo nemlig solgt til 7.000.000 kr. Det var netop den RS Turbo som den britiske prinsesse Diana havde trillet rundt i. Hendes var dog eftersigende ikke tunet.

Nok er det en pæn Ford Escort RS Turbo vi har med at gøre, men du skal ikke slippe 7 millioner for at erhverve dig en. Nej, den er faktisk lidt mere tilgængelig og skal kun koste dig 219.900 kr. Det er jo et scoop i forhold til de mange millioner, man skal give, hvis en prinsesse havde kørt i den.

Ford Escort RS Turbo

Motor: R4, 1.597 cm3, benzin
Ydelse:
 132 hk / 145 nm
0-100 km/t:
 8,0 sekunder
Forbrug: 12,9 km/l
Tophastighed: 
203 km/t
Mål (L/B/H): 
396/164/133 cm
Køreklar vægt: 
895 kg


Der er garanti for en masse sjov bag rattet og måske en smule nostalgi. Når man hører den 4-cylindrede motor spole op mod omdrejningstælleren, kan man ikke andet end at smile. Det er i hvert fald en bil, man i 80’erne ikke kunne undgå at se på vejene rundt om i Danmark 

Den har et par år på bagen, men det ses ikke på denne udvalgte RS Turbos stand. 219.900 kr. skal den koste. Det kan være, at du efter at have kørt den nogle år, kan runde samme salgspris, som den Lady Diana havde kørt i. Det afhænger selvfølgelig af din kendisstatus, men hvem ved. Du kan i hvert fald se den koksgrå Ford Escort RS Turbo, Der er til salg ved Winther Biler, lige her.


Del artikel:

Flere Golf GTI til salg på Bilbasen.dk

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS