ca92a2c0-2821-43c3-bc9c-2fc31df9a210
3X
7. juni 2024

3x biler til under 200.000 kr. der kan stige i værdi 

Zacharias Lund

Det behøver ikke altid være en dårlig investering at købe en bil. Her er tre bud på biler, der potentielt kan indkassere en lille gevinst.

AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder

Bilen er den største investering efter huset, og man ser som oftest en stor afskrivning i værdien af bilen, når først den forlader forhandleren.

Det er dog ikke altid, at man taber på sine bilkøb. Her er tre bud på biler, der potentielt kan stige i værdi. Jeg stiller ingen garanti, men er gevinsten ikke tilfredsstillende i sidste ende, så har man i det mindste kørt i fede biler. Dem kan du læse om her.

Den svenske klassiker: Saab 900 Turbo Cabriolet

58e839db-70f3-4da3-b91b-949f4738fbb1
cbc0eb86-58c7-4185-85f0-4460b0566771
a2fce99f-8195-450a-aed0-30b68e494a79
b815fa55-9bc8-42a4-abaf-26890e2d80ce

Saab har for længst drejet nøglen om, men deres biler kører fortsat i stor stil. Med tanke på at bilerne ikke bliver produceret mere, så er Saab blevet mere og mere eftertragtet. Især 900-modellerne har folk højt på deres ønskeliste, og jeg kan godt forstå hvorfor.

Denne udvalgte Saab 900 turbo cabriolet står skarpt i standen og har ‘kun’ kørt 148.600 km. Ikke nok med det, er den også udstyret med en farvekombination af eksteriør og interiør, der får det til at kilde alle de rigtige steder.

Kabinen er i ‘tan’ og eksteriøret i Saabs flotte karminrøde farve. Der er ikke et øje tørt. Selvom den ser godt ud, så er det i højere grad historien bag modellen, der får bilen til enten at holde sin værdi eller stige.

d6046fa3-8920-4a5f-8dbe-440c160de9eb
a2fce99f-8195-450a-aed0-30b68e494a79-1
d856b5e7-a8c3-4e8e-90d9-cd475c8220fc

Saab 900 Turbo Cabriolet

Motor: R4, 1.985 cm3, benzin Ydelse: 160 hk 0-100 km/t: 9,6 sek. Tophastighed: 200 km/t Forbrug: 9,8 km/l Mål (L/B/H): 468/169/142 cm Køreklar vægt: 1.325 kg


Det hele starter nemlig med, at en amerikansk Saab-importør foreslår en åben cabriolet-variant af nichebilen Saab 900, der i USA ikke var synderligt populær. Kun ved akademikerne var den et hit.

Saab gik med på ideen og i 1983 præsenterede de den første gang på Frankfurt Motorshow, hvor den blev taget vældigt godt imod. Det førte til en storstilet produktion nogle år efter, og populariteten i USA, såvel som Europa, tog for alvor fart herefter. Samtidigt var det dengang også besynderligt at sætte en turbo på en mellemklasse produktionsbil, da det nærmest kun hørte superbiler af den tid til.

Denne udvalgte Saab er blevet passet og plejet som et lille barn og efterlever man samme tilgang, kan man godt score en lille skilling på et senere tidspunkt. Uanset har man kørt i et bilikon, der uden tvivl får drejet et par hoveder i ren begejstring, når den kører forbi.

Så skal man være ejer af en Saab 900 Turbo Cabriolet er her et rigtigt flot eksemplar, som allerede nu har opnået ikonstatus. Den er til salg ved Stelvio og kan opleves lige her.

En atypisk perle: Porsche 944 Cabriolet

43c11d1c-8348-429e-b376-b0c2bb4d018d
7486d958-87c6-4eba-a409-12429c3faedb
26c3e2c9-dcc0-4665-b1f8-8d124317ee53
56eca893-c056-41c1-9820-780bcf20300a
ca92a2c0-2821-43c3-bc9c-2fc31df9a210

Tro det eller lad være, men Porsche er faktisk mere end bare 911’ere. Ser man i skyggen på den ikoniske model, finder man denne 944, som bestemt også fortjener noget hæder.

Porsche-purister vil nok betegne den som et sort får i flokken, da den hverken har boxermotor eller motoren monteret bagpå. Denne 944 S2 har nemlig en frontmonteret 3-liters rækkemotor med fire cylindre.

På daværende tidspunkt er det faktisk den mest kraftfulde firecylindrede motor puttet i en personbil. Det giver denne udvalgte Porsche 211 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 7,2 sekunder. Det er ikke som sådan imponerende efter moderne standarder, men det er til at leve med. Hvad der dog er særligt og det, der gør denne bil interessant som en investering, er cabriolet-taget.

2455bd99-f0e8-412f-8c85-b40f103b2b18
a85b2c14-f44a-45ff-ae3e-ae5a85ac5eff
4553d447-5cc2-44b3-afe5-ff76729c29a8
d47815ed-3e2a-4146-bac6-5560b4297509

Porsche 944 S2 cabriolet

Motor: R4, 2.990 cm3, benzin Ydelse: 211 hk 0-100 km/t: 7,2 sek. Tophastighed: 245 km/t Forbrug: 9,5 km/l Mål (L/B/H): 429/174/128 cm Køreklar vægt: 1.300 kg


For hvor der blev lavet omkring 14.000 eksemplarer af Porsche 944 S2 og 25.000 Turbo-varianter, blev der kun lavet omkring 5.600 cabrioleter, hvilket gør denne udvalgte 944 lidt mere interessant.

2.402 af dem røg til USA, hvor resten blev fordelt til andre markeder. Det vil altså sige, at der langt færre i Europa end som så. Det begrænsede antal gør, at denne fede cabriolet er eftertragtet og med det for øje, er der en potentiel gevinst at spore.

Den koster 199.900 kr. (engros) og udover at få en lækker Porsche, får man også en yderst velkørende bil. Den er blandt andet blevet hyldet som en af de bedste biler i produktionsårene af det store amerikanske bilmedie Car and Driver.

Det er med andre ord en Win-win-situation og er man typen, der godt kan lide lidt luft i hovedet og Porsche, så er denne en atypisk perle, som netop nu kan opleves ved Lindholm Biler og ses her.

Den franske teknik: Citroen CX 2.5 GTI

cfa2b536-2751-4ab3-8d27-3862ca7d7221
d2b1144f-dce0-4efc-bd2b-b74f281295bc
b5614f84-0c0b-41aa-8c6a-085a601ce09c

Citroën har gennem tiden lavet nogle skøre og atypiske biler. De har især excelleret i at prøve nye ting og teknologi i deres biler. Især deres hydropneumatiske affjedring var banebrydende og alternativ.

Den type affjedring er selvfølgelig også at finde i denne Citroën CX. Det betyder, at en CX’er ret beset er bilverdens svar på et flyvende tæppe. Affjedringen fungerede var så komfortabel, at Rolls Royce i flere år benyttede Citroëns hydropneumatiske affjedring i deres modeller.

Hvad der dog også er specielt ved denne udvalgte Citroën CX er dens servostyring. De skøre franskmænd har nemlig lavet et system, der kan variere servo-kraft alt efter fart. Ved lavere fart er styretøjet let, så man nemt kan parkere. Modsat er styretøjet ved høj fart, som på motorvejen, tungere.

Der er altså rigeligt med alternative løsninger i denne Citroën CX, hvilket også gør den unik. Men det er også motorvarianten, der gør denne udvalgte Citroën til en god investering.

0aa07efc-9911-4061-8afb-670eb3effd64
6fede39e-f0e3-4891-aae2-23b3294b38dc
04394831-f67e-4dc1-ab58-8166c4fde125
f02b2246-3565-4325-a7a6-886d027fac03

Citroen CX GTI 2.5

Motor: R4, 2.500 cm3, benzin Ydelse: 121 hk 0-100 km/t: 11,6 sek. Tophastighed: 195 km/t Forbrug: 9 km/l Mål (L/B/H): 465/177/136 cm Køreklar vægt: 1.370 kg


Citroën CX kunne nemlig fås med et væld af motorvarianter, der alle sammen havde samme opbygning: rækkemotor med fire cylindre. Denne GTI-variant er den største 2.5-liters benziner, der med sine 121 hk har lidt mere at trække med.

Der blev produceret lidt over en million eksemplarer af Citroën CX. Kun omkring 25.000 af dem var i denne 2.5 GTI-variant uden turbo. Hvilket lige gør den lidt mere unik.

Det er i langt højere grad titlen som en af de mest komfortable vintage biler, som gør den attraktiv at have holdene og i fremtiden at sælge. Lige nu kan den lidt spøjse Citroën erhverves for 119.900 kr. Uden at love for meget, tør jeg godt sige, at den i hvert fald ikke falder i værdi lige foreløbigt.

Det er Christen Agerley A/S, der har den fine franske flyder til salg, og du kan opleve den lige her.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen