juni 7, 2024

3x biler til under 200.000 kr. der kan stige i værdi 

Det behøver ikke altid være en dårlig investering at købe en bil. Her er tre bud på biler, der potentielt kan indkassere en lille gevinst.

AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder

Bilen er den største investering efter huset, og man ser som oftest en stor afskrivning i værdien af bilen, når først den forlader forhandleren. 

Det er dog ikke altid, at man taber på sine bilkøb. Her er tre bud på biler, der potentielt kan stige i værdi. Jeg stiller ingen garanti, men er gevinsten ikke tilfredsstillende i sidste ende, så har man i det mindste kørt i fede biler. Dem kan du læse om her. 

Den svenske klassiker: Saab 900 Turbo Cabriolet

Saab har for længst drejet nøglen om, men deres biler kører fortsat i stor stil. Med tanke på at bilerne ikke bliver produceret mere, så er Saab blevet mere og mere eftertragtet. Især 900-modellerne har folk højt på deres ønskeliste, og jeg kan godt forstå hvorfor.

Denne udvalgte Saab 900 turbo cabriolet står skarpt i standen og har ‘kun’ kørt 148.600 km. Ikke nok med det, er den også udstyret med en farvekombination af eksteriør og interiør, der får det til at kilde alle de rigtige steder. 

Kabinen er i ‘tan’ og eksteriøret i Saabs flotte karminrøde farve. Der er ikke et øje tørt. Selvom den ser godt ud, så er det i højere grad historien bag modellen, der får bilen til enten at holde sin værdi eller stige. 

Saab 900 Turbo Cabriolet

Motor: R4, 1.985 cm3, benzin
Ydelse: 160 hk
0-100 km/t: 9,6 sek.
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 9,8 km/l
Mål (L/B/H): 468/169/142 cm
Køreklar vægt: 1.325 kg


Det hele starter nemlig med, at en amerikansk Saab-importør foreslår en åben cabriolet-variant af nichebilen Saab 900, der i USA ikke var synderligt populær. Kun ved akademikerne var den et hit. 

Saab gik med på ideen og i 1983 præsenterede de den første gang på Frankfurt Motorshow, hvor den blev taget vældigt godt imod. Det førte til en storstilet produktion nogle år efter, og populariteten i USA, såvel som Europa, tog for alvor fart herefter. Samtidigt var det dengang også besynderligt at sætte en turbo på en mellemklasse produktionsbil, da det nærmest kun hørte superbiler af den tid til. 

Denne udvalgte Saab er blevet passet og plejet som et lille barn og efterlever man samme tilgang, kan man godt score en lille skilling på et senere tidspunkt. Uanset har man kørt i et bilikon, der uden tvivl får drejet et par hoveder i ren begejstring, når den kører forbi. 

Så skal man være ejer af en Saab 900 Turbo Cabriolet er her et rigtigt flot eksemplar, som allerede nu har opnået ikonstatus. Den er til salg ved Stelvio og kan opleves lige her. 

En atypisk perle: Porsche 944 Cabriolet

Tro det eller lad være, men Porsche er faktisk mere end bare 911’ere. Ser man i skyggen på den ikoniske model, finder man denne 944, som bestemt også fortjener noget hæder. 

Porsche-purister vil nok betegne den som et sort får i flokken, da den hverken har boxermotor eller motoren monteret bagpå. Denne 944 S2 har nemlig en frontmonteret 3-liters rækkemotor med fire cylindre. 

På daværende tidspunkt er det faktisk den mest kraftfulde firecylindrede motor puttet i en personbil. Det giver denne udvalgte Porsche 211 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 7,2 sekunder. Det er ikke som sådan imponerende efter moderne standarder, men det er til at leve med. Hvad der dog er særligt og det, der gør denne bil interessant som en investering, er cabriolet-taget. 

Porsche 944 S2 cabriolet

Motor: R4, 2.990 cm3, benzin
Ydelse: 211 hk
0-100 km/t: 7,2 sek.
Tophastighed: 245 km/t
Forbrug: 9,5 km/l
Mål (L/B/H): 429/174/128 cm
Køreklar vægt: 1.300 kg


For hvor der blev lavet omkring 14.000 eksemplarer af Porsche 944 S2 og 25.000 Turbo-varianter, blev der kun lavet omkring 5.600 cabrioleter, hvilket gør denne udvalgte 944 lidt mere interessant. 

2.402 af dem røg til USA, hvor resten blev fordelt til andre markeder. Det vil altså sige, at der langt færre i Europa end som så. Det begrænsede antal gør, at denne fede cabriolet er eftertragtet og med det for øje, er der en potentiel gevinst at spore. 

Den koster 199.900 kr. (engros) og udover at få en lækker Porsche, får man også en yderst velkørende bil. Den er blandt andet blevet hyldet som en af de bedste biler i produktionsårene af det store amerikanske bilmedie Car and Driver

Det er med andre ord en Win-win-situation og er man typen, der godt kan lide lidt luft i hovedet og Porsche, så er denne en atypisk perle, som netop nu kan opleves ved Lindholm Biler og ses her. 

Den franske teknik: Citroen CX 2.5 GTI 

Citroën har gennem tiden lavet nogle skøre og atypiske biler. De har især excelleret i at prøve nye ting og teknologi i deres biler. Især deres hydropneumatiske affjedring var banebrydende og alternativ.

Den type affjedring er selvfølgelig også at finde i denne Citroën CX. Det betyder, at en CX’er ret beset er bilverdens svar på et flyvende tæppe. Affjedringen fungerede var så komfortabel, at Rolls Royce i flere år benyttede Citroëns hydropneumatiske affjedring i deres modeller. 

Hvad der dog også er specielt ved denne udvalgte Citroën CX er dens servostyring. De skøre franskmænd har nemlig lavet et system, der kan variere servo-kraft alt efter fart. Ved lavere fart er styretøjet let, så man nemt kan parkere. Modsat er styretøjet ved høj fart, som på motorvejen, tungere. 

Der er altså rigeligt med alternative løsninger i denne Citroën CX, hvilket også gør den unik. Men det er også motorvarianten, der gør denne udvalgte Citroën til en god investering. 

Citroen CX GTI 2.5

Motor: R4, 2.500 cm3, benzin
Ydelse: 121 hk
0-100 km/t: 11,6 sek.
Tophastighed: 195 km/t
Forbrug: 9 km/l
Mål (L/B/H): 465/177/136 cm
Køreklar vægt: 1.370 kg


Citroën CX kunne nemlig fås med et væld af motorvarianter, der alle sammen havde samme opbygning: rækkemotor med fire cylindre. Denne GTI-variant er den største 2.5-liters benziner, der med sine 121 hk har lidt mere at trække med. 

Der blev produceret lidt over en million eksemplarer af Citroën CX. Kun omkring 25.000 af dem var i denne 2.5 GTI-variant uden turbo. Hvilket lige gør den lidt mere unik.

Det er i langt højere grad titlen som en af de mest komfortable vintage biler, som gør den attraktiv at have holdene og i fremtiden at sælge. Lige nu kan den lidt spøjse Citroën erhverves for 119.900 kr. Uden at love for meget, tør jeg godt sige, at den i hvert fald ikke falder i værdi lige foreløbigt. 

Det er Christen Agerley A/S, der har den fine franske flyder til salg, og du kan opleve den lige her. 

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS