Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Tekst: Simon Hallenslev / Foto: Salgsbilleder / Dato: 8. februar 2022
I BMWs brede modelprogram findes mindst en håndfuld biler, der koster det samme som et parcelhus i provinsen. Selv har vi stiftet bekendtskab med både BMW M5 Competition og den store færge af en SUV, BMW X7.
Men du behøver ikke at være millionær, for at blive BMW-ejer. Hvis de bayerske baghjulstrækkere er det eneste, der virker for dig, er der hjælp at hente.
I denne artikel samler jeg 3 billige og blærede Bimmere til under 100.000 kr. Det er klart, at de kræver lidt ekstra vedligehold og har mange kilometer på bagen, men det er nu engang præmissen for at køre premiummærke på budget.
Den anden generation BMW 3-Serie, kaldet E30, er diskutabelt den mest legendariske generation i serien. Det var blandt andet med E30, at verden for første gang fik en BMW M3.
E30-generationen er også den generation af 3-Serie, der har haft den længste produktionsperiode. BMW E30 var nemlig i produktion i 12 år fra 1982 til 1994.
LÆS OGSÅ : Ugens fund: Vildt eftertragtet BMW M3 fra 1989
Foruden det alsidige og kantede design, der gør den til en eftertragtet youngtimer i dag, blev BMW E30 3-Serie udbudt i en bred vifte af varianter.
Hr. og Fru Danmark kunne i 80’erne vælge deres 3-Serie med forskellige motorer og i både sedan, stationcar og coupé. Det bidrog utvivlsomt til dens succes.
Motor: R4, 1.795 ccm
Ydelse: 115 hk / 165 Nm
0-100 km/t: 10,3 sek.
Tophastighed: 185 km/t
Vægt: 1.065 kg
Forbrug: 12,3 km/l
BMW E30 M3 er naturligvis toppen af kransekagen, når vi snakker E30, men du skal også være ualmindeligt godt ved muffen. Hvis ikke du er dét, kan du i stedet rette øjnene mod lillebror her: En BMW 318i Coupé.
Foruden den bedårende bordeauxrøde farve kommer denne BMW E30 318i med Alpina-fælge, rat og gearknop. Den beskrives som i virkelig flot stand, og den kan blive din for 95.000 kr. med 256.000 km på klokken. Måske den er et potentielt investeringsobjekt? Se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Om man vil det eller ej, sælger de højbenede SUV bedre end nogensinde før, og i 2021 stod de for næsten halvdelen af bilsalget herhjemme. Det er delvist denne BMW X5’s skyld.
Op til slutningen af 90’erne sad Jeep og Land Rover mere eller mindre alene på tronen, når det kom til store SUV’er. Deres modeller bestod af lige dele luksus og offroad. Dét lavede tyskerne om på, da de meldte sig i SUV-kampen.
LÆS OGSÅ : 3x billig Porsche til under 130.000 kr.
Mercedes-Benz M-Klasse kom først i 1997 efterfulgt af BMW X5 i 1999, og fælles for disse modeller var, at offroad-delen var nedskaleret mens luksus-delen fik lov at fylde mere i de voluminøse biler.
Pludseligt handlede en SUV ikke længere om offroad, men om at køre i en stor og høj bil, hvilket er en trend, der har hængt fast siden.
Motor: V8, 4.398 ccm
Ydelse: 286 hk / 440 Nm
0-100 km/t: 7,5 sek.
Tophastighed: 207 km/t
Vægt: 2.080 kg
Forbrug: 7,2 km/l
E56-generationen af BMW X5 er blandt den første håndfuld modeller, som designeren Chris Bangle egenhændigt satte streger til. Den markerer således begyndelsen for den berømte ‘Chris Bangle’-æra for BMW, da det er ham, der fra ‘92 til ’09 sætter stregerne til nærmest samtlige modeller i perioden.
Denne BMW X5 har kostet næsten 1,2 mio. kr. fra ny, og kommer med moderne glæder som 2-zonet klimaanlæg, fartpilot, fuld læderkabine, sædevarme og meget mere. Alligevel skal du kun slippe 64.800 kr. for herligheden! Se bilen her, hvis ikke den er solgt.
Alle vil eje en BMW M3. Særligt i denne E46-generation, hvor BMW lancerede den limiterede CSL-variant, der af mange er anerkendt som en af de bedste M3’ere nogensinde.
Men som jeg før har været inde på, skal dine lommer være ualmindeligt dybe, hvad end vi snakker E30 M3, E46 M3 eller en skinnende ny G80 M3.
LÆS OGSÅ : Ugens fund: Den bedste BMW M3 nogensinde?
Derfor er der nogen, der tyer til at bygge deres BMW M3 selv i stedet. Det har tidligere ejer af denne BMW 330Ci gjort. Den er nemlig udstyret med M-skilte, afgangsrør og gæller samt en CSL-inspireret andevinge på bagsmækken.
Motor: R6, 2.971 ccm
Ydelse: 231 hk / 300 Nm
0-100 km/t: 6,9 sek.
Tophastighed: 247 km/t
Vægt: 1.575 kg
Forbrug: 10,4 km/l
En BMW-purist kommer man nok næppe til at narre, men det ændrer ikke på, at det eftermonterede udstyr bøffer den topløse Bimmer godt op. Det oprindelige design på denne generation E46 3-Serie er desuden også udført af den førnævnte Chris Bangle.
Forhandler skriver selv, at udstyrslisten til bilen er lang samt at den er udstyret med en ‘farlig masse dyre stumper’. Noget kunne derfor tyde på, at der også er rodet lidt i motorrummet, for at få bilen til at opføre sig som en M3.
Prisen for denne budget M3 er 100.000 kr. lige ud, og du kan se bilen her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.