Hvad gemmer der sig egentligt på Bilbasens store marked? Vi har udvalgt nogle af vores favoritter, og du kan læse om dem lige her.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Med over 55.000 forskellige biler på Bilbasen, kan det være svært at udpege drømmebilen i blandt de fantastiske biler, der gemmer sig på markedet. For nogen er det let og det skal bare være en hvid Tesla model 3, mens det for andre er en tæt på umulig opgave.
Vi på redaktionen har fundet frem til et par bud på, hvad vi drømmer om. Der er blandt andet blevet plads til en af de sjældnere Hondaer i verden, en nær perfekt Porsche, hvis det stod til Simon, og sidst en klassisk rød Ferrari fra undertegnede.
Mortens sjældne fugl: Honda S2000





Det behøver ikke at koste en formue for at være en favorit. Stod det til Morten Bek, måtte denne charmerende lille cabriolet gerne holde i indkørslen. Klar til at indtage sommerens solstråler.
Det er ikke just en vinterbil, men man kan altid tage forskud på goderne. Denne lille japanske cabriolet er et sjældent syn herhjemme på de danske veje. Med kun 680 produceret i denne årgang, er det heller ikke underligt, at man nærmest ikke ser dem på vejene.
Har man dog været så heldig at se en af dem på vejene, så har det højst sandsynligt været med kalechen nede og høje omdrejninger på tælleren.
For er der noget, en Honda S2000 kan, så er det at tage omdrejninger. Den lille japanske cabriolet stopper først ved 9.000 omdrejninger i minuttet og så har VTEC-motoren altså allerede rundet 100 km/t.
Det er en genial lille bil, der kan fremstå en smule kedelig, men så er det fordi, man ikke har forstand på teknik. For her excellerer Honda S2000 virkelig.





Honda S2000 2.0
Motor: R4, 1.997 cm3, benzin Ydelse: 240 hk / 208 Nm 0-100 km/t: 6,2 sek. Tophastighed: 241 km/t Forbrug: 10,1 km/l Mål (L/B/H): 414/175/129 cm Køreklar vægt: 1.225 kg
Motoren er Hondas famøse VTEC-motor, der ved hjælp af ventilstyring både er økonomisk og effektiv. Den lille 2-liters motor præsterer alligevel at yde 240 hk med sin fire cylindre. Da den blev introduceret i 1999 var det imponerende tal, der i dag nok kan virke en smule undervældende.
Læs også: 3x firehjulstrækkere til vinterens vejr
Man skal dog ikke lade sig snyde! F20C-motoren i Honda S2000 var nemlig den kraftigste sugemotor i en produktionsbil målt på hestekræfter pr. liter. En titel, som den japanske sportsvogn holdte i 11 år, indtil Ferrari 458 blev lanceret. Så helt kedelig er den ikke.
Det er en gemt perle, der bestemt har sit at byde på og denne S2000 kan blive din for 279.900 kr. Det er Lindholm Biler A/S Viborg, der har den fine sag til salg. Du kan opleve den lige her.
Simons tyske favorit: Porsche 911 GT3 Touring





Hos min kollega Simon Hallenslev skal der dybe lommer til at opfylde drømmen. Han vil nemlig have en Porsche fra den tunge ende og har brugt unormalt meget tid på at kigge på denne GT3 Touring. Den er ikke perfekt, for så havde den haft cognacfarvet kabine, men han kan godt nøjes.
Det er vel de færreste, der ikke kunne tænke sig en Porsche og endnu færre, der ikke ville kunne nøjes med en GT3 Touring. Nøjes er måske så meget sagt.
Porsche 911 har været på markedet i flere årtier efterhånden og de sportslige GT3-modeller har prydet modelprogrammet i mange år. Det har ledt til større og større spoilere igennem årene. Det har dog også affødt en mere sofistikeret og elegant bil.
For hvad er Porsches GT3 Touring-modeller egentligt? Det er helt simpelt en mindre baneorienteret GT3, der hverken har stor spoiler eller skålsæder. Det er stadigvæk en hårdkogt performancebil, men i mere sobre former. Se det som hverdagsalternativet til en mere baneklar GT3.
Som Porsche selv siger, ‘Carpe Secundum‘: Grib hvert et sekund. Hvad end det er på banen i en GT3 eller på vejene i en GT3 Touring.





Porsche 911 GT3 Touring
Motor: B6, 3.996 cm3, benzin Ydelse: 510 hk / 470 Nm 0-100 km/t: 3,4 sek. Tophastighed: 318 km/t Forbrug: 9,3 km/l Mål (L/B/H): 457/185/128 cm Køreklar vægt: 1.435 kg
Udstyret i den flotte GT-Silver-lakering er det kun det læderet i kabinen, der adskiller denne bil fra perfektion. Du får en god mængde power fra en 6-cylindret boxermotor, der tilmed også giver en skøn lyd fra sig.
Og så er der bare noget swung i en Porsche, der kan bruges i hverdagen. Man kan ikke andet end at have respekt for en person, der kører sin Porsche i vintermånederne.
Læs også: 3x mest uøkonomiske biler på Bilbasen
Stod det til Simon, måtte denne smukke Porsche gerne holde i hans indkørsel. Denne utroligt flotte bil er til salg ved Fleasing. Man skal slippe 41.372 kr/mdr. for at fremstå yderst sofistikeret eller bare kalde sig selv Porsche-ejer. Du kan se den lige her.
Zacharias’ røde ønske: Ferrari Testarossa





Hvem vil ikke gerne eje en rød Ferrari? Jeg er i hvert fald ikke hellig og stod det til mig, så kørte jeg hurtigst muligt til forhandleren, hvis denne stod og ventede.
Et vaskeægte ikon, der tilbage i 80’erne for alvor opnåede kultstatus, da Don Johnson kørte sin hvide Testarossa i filmen ‘Miami Vice’. Jeg foretrækker den dog i lakeringen Rosso Corsa, det vi på almen dansk kalder rød. Farven skal ikke skilles os ad til syvende og sidst.
Designet af de ikoniske folk fra Pininfarina, er der så mange detaljer, at man kunne skrive en bog om hver og en. Tag for eksempel det enkelte og højt placerede sidespejl, det såkaldte ‘Monospecchio’, der skulle øge aerodynamikken. Eller de yderst karakteristiske luftindtag langs siden. Ferrari Testarossa er et sandt mesterværk.





Ferrari Testarossa
Motor: V12, 4.942 cm3, benzin Ydelse: 390 hk / 500 Nm 0-100 km/t: 5,6 sek. Tophastighed: 290 km/t Forbrug: 6,1 km/l Mål (L/B/H): 449/198/113 cm Køreklar vægt: 1.500 kg
Den store 4.9-liters 12-cylindrede motor leverer en symfoni så smuk. Selvsamme motor er også grunden til navnet ‘Testarossa’, der oversat til dansk betyder rødtop, hvilket henviser til motorens røde detaljer.
Jeg kan ikke være alene om at holde af Ferrari Testarossa og derfor er der nu en unik mulighed for at eje en fantastisk bil, for Formula Automobile har nemlig denne vanvittigt smukke Rosso Corsa Testarossa til salg. Den koster 1.492.000 kr. (uden afgift) og det lyder måske af meget, men jeg kan give dig 12 grunde til, at den er det værd.
Du kan se rødtoppen lige her.