VW Up GTI_3
3X
13. juni 2022

3x økonomiske biler, der ikke er dødkedelige

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Når man betaler 18 kroner pr. liter, er det fristende at købe en mere benzinøkonomisk bil. Problemet er bare, at de økonomiske biler er dødkedelige – eller er de? Vi finder 3 sjove biler, der kører langt på literen.

Tekst: Simon Hallenslev Foto: Salgsbilleder

Benzinpriserne er gået fra den ene yderlighed til den anden. Da pandemien i marts 2020 holdt fly på jorden og pendlerbiler i carporten, blev priserne mast ned under 10 kr. pr. liter. Et år senere, i marts 2021, var priserne normaliseret – kun for at stige over 35 procent igen i marts 2022. Og det fortsætter.

Krigen i Ukraine skaber økonomisk usikkerhed på globalt plan, hvilket presser priserne op, og da den ansigtshævede præsident fra Kreml ikke ser ud til at stoppe sine forfærdeligheder, kan vi som privilegerede skandinavere ikke forvente et fald i benzinpriser.

Så hvad skal du gøre? Falde til patten og købe en middelmådig mikrobil? Det vil jeg ikke byde dig! Derfor finder jeg 3 nyere brugte biler, der alle kører omkring 20 km/l, men som stadig kan give dig den portion køreglæde, du fortjener!

Selvskreven spradebasse: Ford Fiesta

Ford Fiesta EcoBoost_1
Ford Fiesta EcoBoost_2
Ford Fiesta EcoBoost_3
Ford Fiesta EcoBoost_4
Ford Fiesta EcoBoost_5
Ford Fiesta EcoBoost_6

Det bliver næsten kedeligt, når Ford Fiesta altid nævnes, når man siger ordene ‘velkørende’ og ‘budgetvenlig’ i samme sætning – men det er ikke uden grund.

Ford Fiesta er en selvskreven spradebasse, fordi den serverer den helt rigtige kombination af analog køreglæde og hverdagsvenlighed til dig på et sølvfad. Særligt når man vælger den med ST-Line udstyr, som denne Ford Fiesta EcoBoost er udstyret med.

Her får du på den ene side de fornuftige Fiesta-fornøjelser som udmærket bagsædeplads, Isofix-beslag og en pæn benzinøkonomi på 22,4 km/l. På den anden side får du en kabine med læderrat og røde kontrastsyninger samt en undervogn og et styretøj, der er strammet op på ægte ST-facon.


Ford Fiesta 1,0 EcoBoost

Motor: R3, 999 cm3 Ydelse: 140 hk / 180 Nm 0-100 km/t: 9 sekunder Tophastighed: 202 km/t Forbrug: 22,4 km/lCO2: 102 gram/kmMål (L/B/H): 406/173/146 cmKøreklar vægt: 1.164 kiloBagagerumsvolumen: 303 literPris: 179.800 kr.


Ford Fiesta EcoBoost_8
Ford Fiesta EcoBoost_9
Ford Fiesta EcoBoost_10
Ford Fiesta EcoBoost_7

Ford har i Europa været fanebærer for, at de downsizede motorer til minibiler ikke behøver være kedelige. Den lille 3-cylindrede Ford-motor på 1 liter er kompakt nok til at kunne stå på et stykke A4 papir, og da den først blev lanceret i 2013, producerede den ikke mere end 85 hk. Det er der dog lavet om på i dag.

Ved hjælp af lidt turbo-fiks-fakserier klemmes der nemlig 140 hk ud af det kompakte kraftværk. Det er nok til at få den lette minibil til at føles kvik og agil, og sammen med en sprød undervogn, et præcist styretøj og en analog gearkasse, er du garanteret budgetsjov. Prisen for denne Fiesta fra 2019 med 32.000 km på klokken er 179.800 kr., og du kan se den her, hvis ikke den er solgt.

Overset sjov: Suzuki Swift Sport

Suzuki Swift Sport_1
Suzuki Swift Sport_2
Suzuki Swift Sport_3
Suzuki Swift Sport_4
Suzuki Swift Sport_5
Suzuki Swift Sport_6

Spørger du mig, hvad Suzuki står for, er det præcist det, jeg gerne skulle undgå i denne artikel: Snusfornuftige familieøser med budget som førsteprioritet.

Alligevel er der én model, der i snart to årtier har leveret budgetsjov til danskerne – uden nogensinde at få den fortjente kredit for det. Det er selvfølgelig Suzuki Swift, jeg snakker om. Den blev lanceret i 2004, og blev udviklet på og til europæiske landeveje med målsætning om, at den skulle være et sportsligt pift til et kedeligt minibilssegment.

Første generation Suzuki Swift gik rent ind i Europa, og selvom den til at begynde med kun leverede 91 hk, var det nok til, at den 1.000 kg lette bil gav agilitet og køreglade til den danske minibilskøber. I 2005 skiftede Suzuki dog gear med en sportsversion, som de har hængt ved lige siden. Denne Suzuki Swift Sport er dermed tredje generation i rækken.


Suzuki Swift 1,4 BoosterJet Sport

Motor: R4, 1.373 cm3 Ydelse: 140 hk / 230 Nm 0-100 km/t: 8,1 sekunder Tophastighed: 210 km/t Forbrug: 19,6 km/lCO2: 125 gram/kmMål (L/B/H): 389/173/148 cmKøreklar vægt: 965 kiloBagagerumsvolumen: 265 literPris: 169.900 kr.


Suzuki Swift Sport_8
Suzuki Swift Sport_10
Suzuki Swift Sport_9
Suzuki Swift Sport_7

Der er mange bilmærker, for hvem sportsudgaver kun er ensbetydende med optisk sportsstyling og trim. Som en fedladen søndagscyklist på en kulfibercykel. Selvom denne Suzuki Swift Sport ganske vist er født med sportslige kofangere, hækspoiler, dobbeltudstødning og lignende gejl, har Suzuki også peppet Swift Sport op under hjelmen.

Suzuki Swift Sport kører nemlig med den 4-cylindrede motor på 1,4 liter fra den større og tungere Suzuki Vitara. Det giver den 140 hk, mens benzinøkonomien stadig holdes på pæne 19,6 km/l, hjulpet på vej af en stadigt ultralav kampvægt på 1.025 kg. Denne Suzuki Swift Sport er fra 2019, har kørt 58.000 km og kan blive din for 169.900 kr.

Økologisk GTI: VW Up 1,0 GTI

VW Up GTI_1
VW Up GTI_2
VW Up GTI_3
VW Up GTI_4
VW Up GTI_5
VW Up GTI_6

VW Up kræver ingen introduktion. Den var ingenlunde den første mikrobil på det danske marked – men den var den første, der for alvor knækkede mikrobil-koden. På under 10 år, fra lanceringen i 2011 til 2020, solgte den i over 65.000 eksemplarer i Danmark og blev således årtiets suverænt bedst sælgende bil.

Langt størstedelen af disse er dog solgt med en snotforkølet 1-liters motor med enten 60 hk eller 75 hk. Med den slags sløje kræfter kan end ikke en kampvægt på 950 kg gøre underværker. Enhver motorvejstilkørsel forvandles til en farefuld dagstogt.

I midten af 2016 tager VW sig dog sammen, og lancerer en GTI-version, der i bred udstrækning vækker GTI-nostalgi hos dem, der er gamle nok. På udvendige mål såvel specifikationer minder denne VW Up GTI nemlig uhyrligt meget om den allerførste VW Golf I GTI fra 1976.


VW Up GTI

Motor: R4, 999 cm3 Ydelse: 115 hk / 200 Nm 0-100 km/t: 8,8 sekunder Tophastighed: 196 km/t Forbrug: 22,9 km/lCO2: 110 gram/kmMål (L/B/H): 360/164/147 cmKøreklar vægt: 970 kiloBagagerumsvolumen: 251 literPris: 169.900 kr.


VW Up GTI_7
VW Up GTI_8
VW Up GTI_9
VW Up GTI_10
VW Up GTI_11

Ud med 60 slappe heste og en 5-trins manuel gearkasse – ind med turbo, 116 hk og en 6-trins manuel gearkasse. De 116 hk hentes dog stadig fra en kompakt 3-cylindret motor, der kører flotte 22,9 km/l, når du kører pænt. Når du ikke gør, kører den nok lidt mindre, men så kan du til gengæld udnytte alle de huller, der opstår i morgentrafikken på frisk facon.

Den klassiske, røde GTI-linje, som VW Golf I GTI også var prydet med, er ét af få optiske elementer på denne VW Up GTI. Der er også dobbelt udstødning og andre alufælge – men den store forskel er usynlig. Undervogn og chassis er nemlig også strammet op, så du er sikret et smil på læben, når du tager bagvejen hjem. Denne VW Up GTI har kørt 72.300 km og den kan blive din for 169.900 kr.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen