Kategorier
3X

3x fede 90’er-slæder, vi har glemt

90’erne var et godt årti for biler, hvor flere af de helt store ikoner blev skabt. Faktisk blev der bygget så mange fede biler, at nogle røg i skyggen og blev overset. Vi samler 3 fede biler fra 90’erne, vi har glemt.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

Listen over fede biler fra 90’erne er noget nær uudtømmelig. Japan diskede op med Nissan Skyline GT-R R34, Toyota Supra Mk4, Mazda RX-7 og Honda NSX. USA havde Dodge Viper. Europa havde Lamborghini Diablo og McLaren F1.

Alle er ækelt fede biler, der har prydet plakater på ungdomsværelser overalt i verden. Den eneste udfordring ved, at bilproducenterne spyttede lækre biler ud i ét væk er, at det kun var toppen af 90’er-poppen, der fik opmærksomhed. 

I skyggen af ikonerne, jeg nævnte til at begynde med, står adskillige fede biler, som de fleste har glemt, fordi de var mere normale og mindre sjældne. Det er sådan 3 fede men glemte 90’er-slæder, jeg udvælger til dig fra Bilbasen lige her.

Italiensk topmodel: Alfa Romeo 164 V6 QV

Hvis man var direktør i 90’erne, kiggede man efter de samme biler, som ville gøre i dag. Dengang som i dag var det BMW 5-Serie og Mercedes E-Klasse, der var populære. Der var også Volvo 960, som i dag blot hedder Volvo S90.

Det er fine biler men også meget ordinære biler, der løb med al salget foran en flamboyant direktørvogn som denne Alfa Romeo 164 V6 QV. Selvom en velholdt og veludstyret BMW E34 5-Serie er eftertragtet i dag, vender den ikke nær så mange hoveder, som denne italienske topmodel gør det.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Alfa Romeo GTV6 er en sand italiensk legende

Ved lancering i slutningen af 90’erne kunne den ikke helt løbe om hjørner med hverken BMW M5 eller Mercedes E50 AMG. Men med 232 hk og absolut respektable acceleration fra 0 til 100 km/t på 7,5 sekunder var den stadig kvik.


Alfa Romeo 164 Super 3.0 V6 QV

Motor: V6 benzin 2.959 ccm
Ydelse: 232 hk / 282 Nm
0-100 km/t: 7,5 sek.
Tophastighed: 245 km/t
Forbrug: 9,9 km/l
Vægt: 1.530 kg
Mål (L/B/H): 466/176/139 cm
Bagagerumsvolumen: 
504 liter


Og apropos de førnævnte legender M5 og E50 AMG, så har rækkesekseren og V8’eren heri intet på motoren i denne Alfa 164. Det er nemlig den såkaldte Busso-V6’er, der er kendt som en af de bedst klingende motorer nogensinde.

Foruden Busso-motoren, der er opkaldt efter skaberen Giuseppe Busso, skiller den italienske topmodel sig ud fra ‘almindelige’ 164’ere med et sportsligt skørtesæt samt voluminøse, læderpolstrede sportssæder. 164’eren blev iøvrigt den sidste model, som Alfa Romeo udviklede selvstændigt før Fiat tog over.

LÆS OGSÅ | 3x fede V6’ere på budget

Alfa Romeo 164 V6 QV er det tætteste du kommer på en italiensk M5’er fra 90’erne. Faktisk er den mere sjælden end en M5’er fra 90’erne, da der kun en håndfuld 164 QV til salg i hele Europa. Bilen kan blive din for 185.000 kr. og du kan se den her, hvis ikke den er solgt.

Budgetsportsvogn: Opel Calibra Turbo 4×4

Opel Calibra fik aldrig en ærlig chance, for at blive en husket legende, og det er egentlig ikke dens egen skyld. Det skyldes i stedet den arv, den skulle løfte. Opel Calibra var nemlig arvtageren til Opel Manta, der fra 1970 og helt op til slutningen af 80’erne havde fået en stor plads i bilelskeres hjerter.

Den gamle Manta B trængte til udskiftning, og Opel ønskede at lave et modsvar til japanske sportsvogne fra Nissan, Toyota og Mazda, der var begyndt at trække kraftig opmærksomhed i Europa. Trods et pænt salg i Europa, blev Calibra aldrig rigtigt betragtet som et værdigt modstykke til japanerne. 

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Ford Capri er Europas svar på Mustang

Det er dog kun fordi, at Opel lancerede den forkerte variant først! Den forhjulstrukne og Opel Vectra-baserede Calibra, der blev lanceret i 1989, var en slap fornøjelse, der ingenlunde kunne hægte sig på de japanske sportsvogne. Det samme kan dog ikke siges om denne Opel Calibra Turbo 4×4.


Opel Calibra Turbo 4×4

Motor: R4 benzin 2.998 ccm
Ydelse: 204 hk / 280 Nm
0-100 km/t: 6,8 sek.
Tophastighed: 245 km/t
Forbrug: 11,2 km/l
Vægt: 1.380 kg
Mål (L/B/H): 449/169/132 cm
Bagagerumsvolumen: 
300 liter


Først i 1992 får Opel snosket sig sammen til at bygge den rigtige variant, hvor den Cosworth-udviklede motor får den turbo, den fortjener, hvilket giver over 200 hk. Dertil tilføjede Opel både firehjulstræk og 6-trins manuel gearkasse fra tyske Getrag.

Med en acceleration fra 0 til 100 km/t på 6,8 sekunder og en topfart på 245 km/t kunne Opel Calibra Turbo 4×4 næsten følge med de japanske legender men til en lavere nypris. Foruden turbo-versionen forsøgte Opel sig med DTM-deltagelse i 1993 for at løfte omtalen af Calibra, men lige lidt hjalp det.

LÆS OGSÅ | 3x sjove og oversete biler til under 100.000 kr.

I alt blev der produceret 3.385 eksemplarer af topmodellen Calibra Turbo, hvilket gør bilen på billederne til en halvsjælden fætter. Den står snorlige med 139.000 km på klokken til 239.995 kr. og du kan se den her, hvis ikke den er solgt.

Amerikansk rekordholder: Chevrolet Corvette ZR-1

Jeg ved, hvad du tænker. Hvordan kan en Chevrolet Corvette være glemt eller overset, når den er en af de bedst sælgende sportsvogne gennem tiden? Mit argument er, at mens Corvette garanteret har prydet plakater, har størstedelen af disse hængt på værelser på den anden side af Atlanten.

I 90’erne havde vi europæere travlt vores egne biler som Lamborghini Diablo og McLaren F1. Kun den djævelske Dodge Viper fik som amerikaner taletid blandt de mange fede biler, som Europa selv kunne præstere. Og det er synd.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Dodge Viper er uspoleret vanvid

For mens vi havde hovedet oppe i vores egen rumpet, havde amerikanerne en rekordholder på bedding til en brøkdel af den pris, som Lamborghini og McLaren forlangte for deres Diablo og F1. Her er tale om den kapable og meget oversete Chevrolet Corvette ZR-1.


Chevrolet Corvette ZR-1

Motor: V8 benzin 5.727 ccm
Ydelse: 390 hk / 488 Nm
0-100 km/t: 4,9 sek.
Tophastighed: 282 km/t
Forbrug: 8,8 km/l
Vægt: 1.572 kg
Mål (L/B/H): 450/185/119 cm
Bagagerumsvolumen: 


Chevrolet Corvette C4 blev lanceret i 1986, og på omtrent samme tidspunkt havde General Motors opkøbt britiske Lotus. Dét sammenfald ønskede man at udnytte. Derfor rakte General Motors ud til nyindkøbte Lotus med idéen om, at bygge en version af Corvette, der skulle være verdens hurtigste produktionsbil.

Med udgangspunkt i den legendariske, 8-cylindrede LS-motor gik briterne på arbejde, og tog fat i alt fra knastaksler og ventiler til luftregulering. Lotus blev også taget med på råd i udviklingen af bremse- og styresystem på versionen, der blev døbt ZR-1. Motoren endte med at yde 390 hk og skubbede Corvetten fra 0 til 100 km/t på under 5 sekunder.

LÆS OGSÅ | 3x mærkelige pick-ups

Verdensrekorden, som Corvette ZR-1 snuppede lød på 5.000 km med en gennemsnitshastighed på 282 km/t og 8.000 km med en gennemsnitshastighed på 279 km/t – begge tilbagelagt inden for 24 timer. Med kun 69.000 km på klokken har denne Chevrolet Corvette ZR-1 dog næppe gjort rekordforsøget selv. Den er til salg for 319.000 kr. og du kan se den her, hvis ikke den er solgt.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.