De vildeste sleepere er toptunede biler med store motorombygninger, som får din synsmand til at ringe 112.
Men der findes også standard-biler, som kan karakteriseres som sleepere. Altså biler der ser helt fredelig ud, men som alligevel ydmyger de fleste andre ved lyskrydset. Dem har vi fundet et par herlige eksemplarer på herunder.
Måske husker du Mazda 3 MPS som en arrig børste, som fik flere motorjournalister til at skrive, at man godt kunne få for mange hestekræfter. Det er naturligvis noget vrøvl, men man kan godt få svært ved at sende 260 hk ned i asfalten, når man kun må bruge forhjulene. Det kan give udpræget momentstyr, hvor forhjulene sender bilen skiftevis til højere og til venstre – især når vejen er kold eller fugtig.
Under alle omstændigheder er Mazda 3 en rigtig sleeper, når du piller MPS-skiltet af. Det er desuden vigtigt, at du finder modellen før 2010, hvor sleeper-stilen i den grad blev ødelagt af et scoop/hul i motorhjelmen, der leder kold luft ned i den topmonterede intercooler. Modellen fra 2010 og frem er i det hele taget mere aggressiv i sin styling, hvor denne model lige så godt kunne have haft 75 hk.
Hvis du piller skiltet af sådan en fætter her, så er der ingen, der opdager, at du ikke kører en 1,6 diesel A3. Altså lige indtil du lukker op for hanen og de seks cylindre synger. Accelerationen fra 0 til 100 km/t sker på 6,3 sekunder, og topfarten er 250 km/t. Det er godkendt!
Drivlinjen, altså motor og gearkasse, er identisk med det du finder i Golf R32, som med sin markante styling er alt andet end en sleeper. På samme måde er det for de fleste nemt at se, at en Audi S3 er noget særligt, men lige netop 3,2 Quattro er en rigtig ulv i fåreklæder
Hvis du synes det her er en mærkelig bil på listen, så har jeg lige bevist min pointe. BMW i3 er vanvittigt hurtig på de første 100 meter. Den tager de første 30 km/t på samme tid som en BMW M3. Hemmeligheden er at den lille elbil har baghjulstræk og motoren liggende lige over baghjulene. Kombineret med elmotorens moment fra 0 o/min, så er det helt raket.
Almindelige dødelige fedter stadig med koblingen, når du er over lyskrydset. Det eneste der truer dens sleeper-status er at en i3 er lige så anonym, at se på, som en elefant uden grønne sokker i et jordbærbed. Nåh ja, og så er topfarten 150 km/t – indsæt selv facepalm-smiley.
Du får lige en bonus-bil, for dette er noget af det ondeste, jeg har set. En Toyota Camry. Eller rettere en Toyota Camry karosse, der gemmer en rørramme-racerbil med 700 hk. Det er dælme ondskab på et helt andet niveau end de andre her på siden. Men den kommer nok ikke lige på danske skiver.
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.