Kategorier
3X

3x maksimal komfort til under 150.000 kr.

Er du udstyret med en fintfølende bagdel, der er komfort-kræsen, uden pengene til en spritny S-Klasse? Sænk blot skuldrene! Vi finder 3 ultra-komfortable biler til under 150.000 kr.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

Det er ikke svært at finde komfortable biler. Alt man skal gøre er, at traske ind til sin nærmeste Audi, BMW eller Mercedes-Benz-forhandler og pege på en model fra øverste hylde. Luftundervogn, akustik-pakke, læder, luksus og hele svineriet.

Det kræver ingen fantasi at sætte mange krydser på et udstyrsark – til gengæld kræver det en noget nær bundløs pengekiste. Fantasi kræves derimod, når indkøbsbudgettet er stramt.

Hvis man vil have noget luksuriøst, komfortabelt og billigt, der ikke har været 17 gange om jorden, må man orientere sig væk fra Tyskland. Jeg finder en japaner, en brite og en amerikaner, der alle tilbyder uovertruffen komfort til små penge.

Japaneren: Lexus LS430

Jeg medgiver, at det næsten er kedeligt med denne Lexus LS430. Man kan ikke sige ‘høj komfort’ og ‘lav pris’ i samme sætning uden automatisk at tænke på LS.

Det er en model, der er sagnomspunden og nærmest mytisk, når det kommer til komfort. Det er den fordi, at Lexus virkelig mente det, da de i 1983 besluttede, at de manglede en flagskibsmodel, der skulle feje tunge, tyske konkurrenter som Mercedes-Benz S-Klasse af vejen.

LÆS OGSÅ | 3x billig Mercedes-Benz til under 150.000 kr.

Over seks år gjorde Lexus brug af 1.400 ingeniører i 60 teams og 2.300 teknikere, ligesom de tilbagelagde 2,7 millioner testkilometer, før de var sikre på, at LS kunne hamle op med de tyske luksusslæder.


Lexus LS430

Motor: V8 benzin 4.293 ccm
Ydelse: 281 hk / 417 Nm
0-100 km/t: 6,7 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,3 km/l
Vægt: 1.830 kg
Mål (L/B/H): 500/183/147 cm
Bagagerumsvolumen: 
552 liter
Nypris i ’00: Ca. 1.400.000 kr.


Denne Lexus LS430 er, som resultat af det store flid i 80’erne, notorisk kendt for sit høje komfortniveau og lave støjniveau. Det fandt konkurrenterne også hurtigt ud af i kølvandet på præsentationen i 1990. I hvert fald forsinkede Mercedes-Benz lanceringen af den nye S-Klasse i hele 18 måneder, fordi den nytilkomne Lexus LS reelt havde mere at byde på.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Spar over 1,5 mio. kr. på Bilbasens billigste S-Klasse

Hvis komfortniveauet kunne få Mercedes-Benz til at ryste i bukserne, må der være noget om snakken. Selv bemærker privatsælgeren Claus i salgsannoncen, at støjniveauet er på niveau med dyre, fuldelektriske biler på markedet i dag. Alligevel skal du kun af med 119.000 kr. for denne Lexus LS430

Amerikaneren: Cadillac DeVille

På amerikansk har Cadillac længe været et synonym for komfort. Særligt huskes det stolte, amerikanske bilmærke for de såkaldte ‘land-yachts’, de producerede i 50’erne og 60’erne.

Første generation af Cadillac DeVille målte næsten 6 meter i længden, over 2 meter i bredden og vejede 2,3 tons. En båd på hjul, der var proppet med udstyr som automatgear, servostyring, elektriske ruder og elektriske sæder. Det var dét, folket ville have, og DeVille stod for næsten halvdelen af Cadillacs salg.

LÆS OGSÅ | 3x fede 90’er-slæder, vi har glemt

Men trends skifter. Tyske og senere japanske luksusbiler strømmede ind på det amerikanske marked, og for hvert årti og hver generation, mistede den engang så populære Cadillac DeVille sit greb i kunderne. Den fortsatte med at levere luksus og komfort – men fik ikke samme kredit.


Cadillac DeVille

Motor: V8 benzin 4.565 ccm
Ydelse: 279 hk / 407 Nm
0-100 km/t: 6,9 sek.
Tophastighed: –
Forbrug: 13,8 km/l
Vægt: 1.809 kg
Mål (L/B/H): 533/194/142 cm
Bagagerumsvolumen: 
565 liter


Derfor blev denne Cadillac Deville, der er syvende generation fra 1994 til 1999, den sidste rigtige DeVille. Ottende generation fra 2000 var nemlig mekanisk (og komfortmæssigt) identisk med Cadillac DTS, der aldrig var tiltænkt som en fuldfed luksusmodel på samme måde, som DeVille historisk har været.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Ford Capri er Europas svar på Mustang

Denne Cadillac Deville er, som en af de første biler fra Cadillac, udstyret med elektronisk chassiskontrol samt adaptiv undervogn. Det er goder, der virkelig højner komforten. Faktisk så meget, at denne DeVille har kørt limousine-service i Danmark fra 2005, da den kom fra Florida, og indtil 2019. Den amerikanske komfortkanon står rustfrit med 189.000 km på klokken til 149.900 kr.

Briten: Jaguar XJR

Billig, britisk luksusbil? Det kan næsten kun være en Jaguar – og det er det også! Før du slår korsets tegn med et hvidløg i hånden for at fordrive upålidelighedsdæmoner, kan du med denne Jaguar XJR godt tage det roligt.

Jaguar var pinligt bevidste om deres ry for dårlig pålidelighed i gennem 80’erne. Med en massiv kapital indsprøjtning fra Ford samt nye produktionsrobotter fra Nissan, yndede Jaguar at ændre på ryet med X300 i 1994.

LÆS OGSÅ | 3x gamle biler, der er funklende nye

Jeg siger ikke, at du bliver forskånet for reparationer, men lige netop denne Jaguar XJR er generelt kendt som en pålidelig bil. Dette eksemplar har desuden kun rullet 98.000 km fra ny, hvorfor der bør være grobund for mange tusind problemfri kilometer i fremtiden.


Jaguar XJR

Motor: R6 benzin 3.980 ccm
Ydelse: 326 hk / 512 Nm
0-100 km/t: 7 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,2 km/l
Vægt: 1.800 kg
Mål (L/B/H): 502/180/130 cm
Bagagerumsvolumen: 
410 liter
Nypris i ’96: Ca. 1.400.000 kr.


Foruden det Jaguars kendte uafhængige hjulophæng, der sikrer komfort og sofistikation, er denne Jaguar en XJR, der betyder, at det er den hurtigste ‘sports’-version af XJ-serien. Det er den første Jaguar nogensinde til at køre med kompressor, hvilket betyder, at der klemmes 325 hk ud af rækkesekseren.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Aston Martin Zagato er det, drømme er lavet af

Tro dog ikke, at bogstavet R og den højtydende motor betyder fjerner komfortelementet fra den fuldfede brite. Et kig ind i kabinen afslører det klassiske mekka af tykt læder og lidt træ-trim på rattet. I 1996 skulle du af med 1,4 millioner kr. mens du i dag slipper med et nul mindre: 145.000 kr. Se bilen her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.