Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Mikro- og minibiler er stadig voldsomt populære. Endda i en sådan grad, at ca. hver anden ny bil, der bliver solgt herhjemme hører under de to klasser. En popularitet, der blandt andet skyldes ganske fordelagtige priser. Læg dertil, at udvalget kun er blevet større og i dag tæller de fleste producenter. Fra VW up! og Toyota Aygo i den billige ende til Audi A1 i den dyre.
De små, prisvenlige biler er selvsagt ikke for alle, og er du eksempelvis en børnefamilie, så er klassen allerede udelukket. Her er fem grunde til at købe en af markedets mindste. Og to til at løbe skrigende væk.
Søg blandt alle mikro- og minibiler på bilbasen.dk
Prisen
Det siger næsten sig selv. Mikro- og minibilklassen byder på en række af markedets mest prisvenlige modeller, der ofte kan erhverves til 100.000 kr. eller under. Den øgede konkurrence betyder, at der er kamp om kunderne, hvilket betyder billigere biler.
Det praktiske element
Det er bare nemmere at komme rundt i en lille bil. Parkeringsmulighederne er flere, og snævre passager klares uden problemer. Særligt hvis du bor i byen, hvor pladsen ofte er trang.
Langt på literen
Størstedelen af bilerne i klassen præsterer en rigtig fornuftig brændstoføkonomi, der ofte ligger på den pæne side af 20 km/l. Enkelte modeller ligger endda og flirter med de magiske 30 km/l. At det så er på bekostning af en 1.0L, 3-cylindret motor, der med nød og næppe klarer 150 på toppen, det snakker vi ikke om.
Gode finansieringsmuligheder
Stort set alle producenter tilbyder fordelagtig privatleasing på sortimentets mindste. Eksempelvis den populære Peugeot 108, der i skrivende stund kan leases til en månedlig ydelse på 1.795 kr uden en krone i udbetaling. Derudover er der ofte kampagner og tilbud på mikro- og minibiler.
Lave driftsomkostninger
Mikro- og minibiler billige at holde kørende. Afgifterne er lave, og det samme gælder priserne på reservedele. Driftsikkerheden i klassen er også opadgående.
Småt med pladsen
Det helt store kompromis er naturligvis pladsen i kabinen. Selvom rummeligheden i mikro- og minibiler generelt er blevet bedre, så egner de sig ikke til lange ture, familier og passagerer på den lange side af 195 cm.
Du får hvad du betaler for
Prisen afspejles af kvaliteten. På tværs af de to klasser skal man lede lidt længere efter kvalitet og man må blandt andet forvente plasticpaneler og fælge, mens alt ekstraudstyr skal tilkøbes. Derudover er der en overhængende risiko for, at man befinder sig på den tabende side i tilfælde af et trafikuheld.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.