Vi har taget hul på et nyt årti. Det betyder, at der skal gøres status på årtiet der gik – også i bilverdenen! Derfor har vi samlet det bedste, det værste, det langsomste og det hurtigste fra 2010 til 2019 på Bilbasen.
Af: Simon Hallenslev / d. 29. december 2019
For at starte med en overordnet status, må vi erkende, at det blev et årti i de mere miljøvenlige bilers tegn. Sidste år blev den fuldelektriske Jaguar i-Pace eksempelvis kåret som årets bil i Europa. Generelt fylder el- og hybridbiler mere og mere på listerne, når der skal kåres og nomineres biler i ind- og udland.
Ser man på de markedsrapporter, som vi på Bilbasen udarbejder, står det også klart, at der i stigende grad bliver handlet med miljøvenlige biler på brugtmarkedet. Det er både en positiv og interessant tendens. Bevares. Men i denne artikel går vi langt mere lavpraktisk til værks.
Vi har lavet en oversigt over det bedste og værste, som bilverdenen har budt os fra 2010 til 2019 på Bilbasen. Hvad mener du? Hvilken bil fra Bilbasen er årtiets flotteste i din bog?
Årtiets langsomste bil: Peugeot Partner Tepee





Som Postmand Per-aficionado skal du krydse fingre for, at motorvejstilkørslerne er meget, meget lange. I en Peugeot Partner, der er en Berlingo med et andet navn, tager det nemlig 18,3 sekunder (!) at komme fra 0 til 100 km/t. En Bugatti Chiron er fem sekunder hurtigere om at komme til 300 km/t – men det er måske også en unfair sammenligning.
Og ret skal være ret. Hvis acceleration og motorlyd rager dig en høstblomst, vil Peugeot Partner, sammen med Citroën Berlingo, altid være de ukronede konger af plads og praktik. Masser af bagagerumsplads, masser af bagsædeplads og masser af loftshøjde. Går du udenom den helt lille dieselmotor med 75 hk, bliver accelerationen da også markant bedre – men decideret hurtig bliver den aldrig.
Hvis ikke den er solgt i mellemtiden, kan du se Peugeot Partner her.
Årtiets grimmeste bil: Nissan Juke





Den første generation af Nissan Juke delte vandene rent designmæssigt. Jeg er dog ikke bleg for at kalde den grim. Det ene sæt forlygter er lagt som gevækster oven på kølerhjelmen, mens det andet sæt står som et par store, glubende øjne. Ikke desto mindre har Nissan Juke solgt rigtig godt, og har desuden rundet 1 million producerede biler – alle vil have crossovers, uanset hvordan de ser ud, åbenbart.
Inden I Nissan-entusiaster spidser blyanten og skriver mig et hadebrev, skal jeg slå fast, at jeg faktisk er ret begejstret for den nye og anden generation Nissan Juke, som jeg testede tidligere på året. Ikke alene kører den fremragende. Den er også kommet til at se ret så godt ud. Dermed et cadeau til Nissan-designerne, som på blot én generation fik vendt årtiets grimmeste bil til noget, som faktisk er ret sprødt.
Årtiets hurtigste bil: Porsche 918 Spyder





Denne Porsche 918 Spyder er faktisk lidt en kedelig tilføjelse til listen. Den udgør nemlig både årtiets hurtigste og dyreste bil på Bilbasen. Med 875 hk går den fra 0 til 100 km/t på bare 2,6 sekunder, og nålen stopper først når du runder 345 km/t. Det er hvad man får, når man parrer en 4,6 liters V8-motor på sug med to elektriske motorer.
Læs også: Ugens fund: Danmarks billigste Porsche
Hyperbilen her er også den eneste bil på Bilbasen med et ottecifret prisskilt i foruden. Du skal mere specifikt smide 10.125.000 kroner på disken, hvis du vil have denne 918 Spyder med hjem fra forhandleren Lysdahl Simonsen i Silkeborg – og det er altså uden afgift. Til gengæld kan du trøste dig med, at det er en hybrid, som kun koster 330 kroner i halvårlig grøn ejerafgift…
Årtiets dyreste leasingbil: Lamborghini Urus





Her på Bilbasen havde bødekassen været fyldt, hvis ’crossover’ eller ’SUV’ var bandeord – hvilket det jo næsten er. De højbenede banditter er i 2010’erne kun blevet mere og mere populære. Det betyder, at bilproducenter, som førhen kun har produceret sportsvogne, også er begyndt at lave høje biler. Den SUV som muligvis har trukket mest omtale, er den vanvittige Lamborghini Urus.
SE OGSÅ | Ny super-SUV fra Audi smadrer Nürburgring-rekord
Den er et stort skrummel af en italiener, som vejer over to tons. Men den kan stadig få dig fra 0 til 100 km/t på 3,6 sekunder. Det er takket være den store V8-motor med turbo og 650 hk. Men som kåringen afslører, får du også lov at betale for det. Du skal nemlig lægge lige under 50.000 kroner om måneden på bordet hos Formula Leasing, for at få lov til køre i denne Lamborghini Urus på daglig basis.
Årtiets flotteste bil: Aston Martin DB11 Volante





Følgende afsnit tog evigheder at skrive. Der var nemlig stor uenighed på redaktionen om hvilken bil fra 2010’erne, der er til salg på Bilbasen lige nu, som er den flotteste. Finalisterne til dette opløb var en Ferrari 488 GTB, en Bentley Continental GTC og så denne Aston Martin DB11 Volante. Der var dødt løb mellem de to sidstnævnte, så hvordan vælger man mellem to britiske luksuscabrioleter med 12 cylindre i millionklassen?
Læs også: Se James Bonds nye legetøj
Vi besluttede, at fordi Aston Martins V12 lyder bedre, er det den, der løber med sejren. Vi ved godt, at både design og lydbillede er meget subjektivt. Så vi slutter af med, at lægge den op til dig: Hvilken bil fra dette årti, som er til salg lige nu på Bilbasen, er den fedeste?