Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Aiways U5, den første bil i Danmark fra det kinesiske mærke, har haft en rimelig gennemslagskraft, siden den kom på markedet i starten af 2021. U5 er et prisbilligt alternativ til biler som Hyundai Ioniq 5 og VW ID.4.
LÆS OGSÅ: Test: 5 er ikke et bedre tal end 3 og 4 i Volkswagens ID-univers
Forstærkning er på vej til Aiways og U5. I slutningen af det kommende forår lancerer de danske forhandlere den nye U6. En coupé-SUV, som er både større og mere veludstyret end U5 – og en forholdsvis prisbillig konkurrent til den populære ID.5 fra Volkswagen.
Hvor ID.5 med 174 hk og standardudstyr, som ikke imponerer, koster 409.995 kr., kommer U6 med 218 hk og imponerende udstyr til 379.990 kr.
20″ alufælge: 5.295 kr. Bakkamera og nøglefri betjening: 12.095 kr. Pakke med 360 graders kamera, el-betjent bagklap og blind vinkel-system: 21.795 kr. El-justerbare forsæder: 15.995 kr.
Det er priser på ekstraudstyr til ID.5. Det meste af det lækre (og en del basale ting) koster penge, så en veludstyret ID.5 i basisversionen med 174 hk rammer nemt 460.000 kr.
LÆS OGSÅ: Elbilen har nået toppen
Aiways sender U6 på gaden som Premium med stort set fuld udstyrspakke. Den eneste variation er interiørfarve hvid i stedet for beige/blå og bilens lakering.
U6 Premium kommer læsset til kanten med udstyr. 20″ alufælge, læderindtræk, el-justerbare forsæder, el-betjent bagklap, Magnat-lydanlæg med 10 højttalere, infotainment med 14,6″ touchscreen, nøglefri betjening, el-foldbare sidespejle, panoramaglastag, trådløs mobilopladning, varmepumpe og meget mere.
U6 er udstyret med en front-elmotor med 218 hk og 320 Nm, og kan ifølge Aiways spurte fra 0-100 km/t på 7 sekunder.
Batteriet er, som i søstermodellen U5, med en kapacitet på cirka 63 kWh, og det giver U6 en forholdsvis begrænset rækkevidde, når man sammenligner med ID.5: 400 kilometer i U6 mod 534 kilometer i ID.5.
LÆS OGSÅ: Test: Skoda Enyaq Coupé RS er en god elbil med et dumt navn
En rækkevidde på 400 kilometer er dog helt på niveau med basisudgaven af Skoda Enyaq (60-versionen med 395 kilometer rækkevidde – pris fra 375.995 kr.), og den billigste Hyundai Ioniq 5 med 170 hk har en rækkevidde på 374 kilometer (pris fra 374.995 kr.).
Når det kommer til muligheden for at lynlade, kan U6 desværre ikke følge konkurrenterne. Hvor ID.5 kan lade med op til 135 kW, Enyaq med op til 120 kW og Ioniq 5 med op til 180 kW, topper U6 ved 90 kW.
LÆS OGSÅ: Første tur: MG4 er den elektriske prisbasker, danskerne har brug for
Det giver, ved lynladere, en meget længere ladetid end i Ioniq 5. U6 tapper strøm fra 30-80 procent kapacitet på 30 minutter – Ioniq 5 går fra 10-80 procent på ned til 18 minutter. Det kan være problematisk på længere rejser, men prisen for U6 taget i betragtning, vil kunderne sikkert blive godt tilfredse.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.