Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Første tur: MG4 er den elektriske prisbasker, danskerne har brug for

MG4 er en game changer – den rykker ved opfattelsen af, hvad man lige nu kan få i en elbil til under 300.000 kr. Har den ingen svage sider? Jo, men de er til at overse.

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Det er en rigtig, rigtig kedelig tid at være bilkøber i. I løbet af et halvt år er der skruet så meget på priserne, og de er skruet op, ikke ned, at mange må sidde og drømme sig tilbage til tiden før. Havde man da bare købt ny bil for et år siden.

Selv en fornuftig lille elbil som Peugeot e-208 koster nu 289.990 kr. Men e-208 er en lille bil med 136 hk, stålfælge, halogenforlygter og ingen plads til hele familien.

LÆS OGSÅ: Se prisen på MG4 Electric – og på konkurrenterne

Timingen er derfor intet mindre end perfekt, når kinesiske MG nu introducerer sin hatchback i VW ID.3-størrelse. På et tidspunkt, hvor det er svært at føle, man får ret meget for sine penge, rammer MG4 det danske marked til 284.999 kr.

284.999 kr. for en bil på størrelse med ID.3. Med 130 hk og stålfælge?

For 284.999 kr., altså 5.000 surt tjente kroner færre end for e-208, er MG4 en hatchback i en perfekt størrelse, hvor fire voksne eller to voksne plus to barnesæder kan passe ind. Med 204 hk har den langt flere kræfter end e-208, og prisen gælder ikke en fedtet basismodel uden komfort og sikkerhed.

LÆS OGSÅ: MG sætter jagten ind på VW ID.3

MG starter nemlig helt oppe og introducerer først i 2023 MG4 med færre hestekræfter, et mindre batteri (51 kWh) og lavere udstyrsniveau. 284.999 kr. er for MG4 Luxury med det hele.

Fizzy Orange frisker op i det mørke efterår, men de fleste vælger sikkert standardfarven hvid eller en nedtonet metallak

Med et batteri på 64 kWh løber den 435 kilometer på en opladning, og den må lade langt hurtigere end både e-208 og de andre elektriske MG-modeller, som pludselig virker forældede. 135 kW ladekapacitet er rigtig solidt for en elbil til dén pris.

Varmepumpe, LED-lygter, 17” alufælge, el-foldbare sidespejle, automatisk klimaanlæg, ratvarme, sædevarme, regnsensor, trådløs smartphoneopladning, adaptiv fartpilot, navigation, el-betjent førersæde, nøglefri betjening, digital instrumentering og touchscreen i bredformat.

Det udstyrsniveau er skræmmende – for konkurrenterne. For kunderne er det bare vildt.

Hvor ligger hunden begravet?

Jeg gennemgår den kinesiske hatchback, lakeret i farven Fizzy Orange, på kryds og tværs, før jeg starter køreturen. Bagagerummet er ikke rigtig stort, men det viser sig, at man kan sænke pladen og få et noget større rum.

Når man betjener klimaanlægget går det gennem infotainmentsystemet, og man skal ramme et lille felt øverst i skærmen. Men faktisk kan man nemt trække menuen ned, og som Mazda engang løste det, kan man ændre temperaturen med en knap i rattet; det er bare at lægge klimaanlæg ind som favorit på knappen med stjernen – så kører det.

LÆS OGSÅ: Test: MG ZS EV Standard Range er billig – og hvad mere?

MG4 har ikke materialer som en Audi, og der er ikke brugt mange farver og spændende materialer. Men igen, bilen koster 284.999 kr., og alt er sat sammen uden skiftende spaltestørrelser og skævheder, og på min køretur viser det sig, at der ikke er den mindste mislyd fra noget sted i bilen.

Så må der være noget med køreegenskaberne?

Der er MG før MG4, og der er MG efter MG4. Fra den ene dag til den anden har MG rykket sig, hvad der føles som 10 år. MG ZS EV og MG5 er da okay biler, men det er biler, man køber, fordi de er billige.

MG4 er en bil, man køber, fordi den er billig – men også fordi den har fremragende, sjove og komfortable køreegenskaber. MG4 er første model på en ny platform, som kun er til elbiler, hvor både ZS EV og MG5 er født som benzinbiler.

LÆS OGSÅ: BMW i4, MG4 og Nissan Ariya med i finalen til Årets Bil i Danmark 2023

Jeg forstår ikke, at MG4 kommer fra samme producent som ZS EV og MG5. Den har en meget mere soliditet og lethed bygget ind i karrosseri og chassis, og baghjulstrækket og elmotorens placering er med til at give en fin balance og stabilitet i svingene. MG4-styretøjet indbyder til at køre sjovt, for jeg kan placere bilen lige der, hvor jeg vil have den, og undervognen følger lydigt med.

Affjedringskomforten er som i en god tysk bil. Fast, men med gode reserver, når hullerne og bumpene slår igen. Den her platform kan MG være meget stolt af. Og jeg vil nu se frem til, at MG monterer en elmotor foran, som skulle give den op mod 450 hk. Det er jeg sikker på, undervognen sagtens kan klare.

Den nye platform giver MG4 en opførsel på vejen, som slet ikke kan sammenlignes med den, man får i ældre MG-modeller som ZS EV. MG4 er sjov, stabil, komfortabel

Okay, men der MÅ være steder, hvor MG4 ikke rammer plet?

Der er ting, men i lyset af pris, udstyr, ydelse og rækkevidde erklærer jeg hermed de ting for småting.

Jeg er eksempelvis ikke imponeret over menustrukturen i infotainmentsystemet, som på værste MG-vis stadig er meget rodet. Der går også et øjeblik fra, at jeg trykker på skærmen, til der sker noget. På samme skærm kommer der et virkelig grynet og utydeligt 360 graders kamerabillede op, når man bakker. Men for at sætte perspektiv på, så er kameraet i den dobbelt så dyre Toyota BZ4X ikke det mindste bedre.

LÆS OGSÅ: Test: MG Marvel R har (næsten) fået styr på det

Kanten af sæderne virker blød, så sætter man sig på kanten, når man stiger ind eller ud, kan man ramme sæderammen. Det er ikke ubehageligt, men jeg kan ikke se, hvordan det vil være godt for sæderne i det lange løb.

Jeg synes ikke, designet rammer plet. For at være mere præcis, så er det egentlig kun bagenden på MG4, som jeg ikke er med på. Den delte tagspoiler er en torn i øjet på mig, og set fra siden ser den store kant, som baglygterne danner, ud som en kaminhylde. Fronten? Den er frisk og skarp, som jeg savner det på en ID.3. Måske bare ikke i Fizzy Orange…

Med 204 hk og en rækkevidde på 435 kilometer er MG4 fint kørende

Er der andet, der er værd at vide om den nye MG4?

Du får en garanti, som er meget længere end hos flertallet af bilproducenterne. MG sender sine biler ud med 7 års fabriksgaranti med op til 150.000 kilometer i perioden. De samme forhold gælder for højspændingsbatteriet i MG4, så på det punkt har MG faktisk lidt kortere garanti på batteriet end eksempelvis VW, som giver 8 år og 160.000 kilometer i perioden.

LÆS OGSÅ: Test: Gode ting kommer til den, der venter

MG4 har ikke et så indbydende interiør som Renault Megane Electric, og VW ID.3 har lidt mere plads på bagsædet. Den kører ikke helt så langt på en opladning som Kia Niro EV. Men det er ligegyldigheder i det samlede billede, for prisen på 284.999 kr. trumfer alt. En lige så veludstyret Megane eller Niro koster i omegnen af 100.000 kr. mere.

MG4 er det, man kalder en game changer. Den ændrer hele billedet af, hvad man kan forvente af en elbil, som ikke kommer med en høj pris. MG4 kommer på et perfekt tidspunkt – og det bedste er, at prisen ikke dækker over en dårlig bil.


SPECIFIKATIONER

MG4 64 kWh Luxury 

Motor: En elmotor (bag)
Ydelse: 204 hk/250 Nm
0-100 km/t: 8 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 16,6 kWh/100 km
Batterikapacitet: 64 kWh
Rækkevidde: 435 kilometer
Maksimal ladekapacitet: 135 kW
Mål (L/B/H): 429/184/150 cm
Køreklar vægt: 1.760 kilo
Bagagerumsvolumen: 350-1.165 liter

Pris: 284.999 kr. (MG4 fås fra denne pris)*
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

*MG4-versioner med lavere udstyrsniveau, færre hestekræfter og mindre batterikapacitet forventes introduceret i 2023


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.