Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST Morten Bek FOTO Bilbasen/PR
Skoda Enyaq er Årets Brugtbil 2024. Den tjekkiske elbil er dermed kåret som det bedste brugtkøb her i 2024, og der er mange gode grunde til, at Enyaq vandt over de fire øvrige biler i finalen, som var Cupra Born, Ford Kuga PHEV, Skoda Octavia og Volkswagen ID.4.
Enyaq har mange ting, som bare fungerer. Summen af de mange ting giver en elbil, som ikke bare kan opfylde rigtig mange danskeres behov. Summen er en elbil, der ganske enkelt er en fornøjelse.
De første udgaver af Enyaq kom til Danmark i foråret 2021, og alle Enyaq til salg på Bilbasen er derfor “unge” brugtbiler. En alder på tre år for en bil er ikke altid ensbetydende med, at alt er fryd og gammen. Men der har aldrig været store udfordringer med Enyaq, hvilket også har medført, at den er blandt de biler på Bilbasen, der nogensinde har fået den højeste bruger-rating: 4,8 ud af 5.
Skoda har lavet en solid, komfortabel, rummelig og populær elbil. De har fra starten lavet Enyaq i en række udgaver, og flere er siden kommet til, så det kan være svært at vælge den rigtige model. Vi klæder dig på til at vælge den bedst mulige Enyaq.
Der er lige nu i underkanten af 400 Skoda Enyaq til salg på Bilbasen, og priserne starter på cirka 214.800 kr. for en Enyaq 50 iV, der kun har kørt 20.000 km. Tallet 50 i modelbetegnelsen er et godt udgangspunkt for, hvad man skal holde øje med, når man kigger på en brugt Enyaq.
Enyaq kommer i varianterne 50 iV, 60 iV, 80 iV, 80x iV, 85, 85x iV og som RS iV. Tallet hentyder først og fremmest til batteristørrelsen i Enyaq, men med den tekniske opgradering i 2023, hvor 80 iV blev til 85, var der tale om en ny og stærkere elmotor – og ikke et nyt og større batteri.
Enyaq 50 iV har en elmotor med 148 hk og et batteri på 51 kWh i brugbar kapacitet, som er et meget lille batteri til så ny en elbil i den mellemstore klasse. Rækkevidden er da også derefter: 361 kilometer. I Enyaq 60 iV er der 58 kWh i brugbar kapacitet, som giver en rækkevidde på 412 kilometer. Elmotoren yder her 179 hk, og den sender kræfterne, som i 50 iV, til baghjulene.
Den mest anbefalelsesværdige Enyaq-model, hvis man vil udnytte bilens egenskaber på længere ture, er Enyaq 80 iV (i 2023 erstattet af Enyaq 85 med 286 hk). Det er den mest udbredte Enyaq på brugtmarkedet. Her er batteriet langt større, nemlig på 77 kWh, og WLTP-rækkevidden er over 500 kilometer. Motorydelsen er her 204 hk. Da rækkevidden i Enyaq, efter vores erfaring, ikke lider voldsomt ved lave temperaturer, kan 400 kilometer ved blandet kørsel godt lade sig gøre.
LÆS OGSÅ | Skoda skærer op til 105.000 kr. af Enyaq
En sjælden variant der Enyaq 80x-varianten (i 2023 erstattet af Enyaq 85x), der har en ekstra elmotor ved forakslen, som giver bilen firehjulstræk og en samlet ydelse på 265 hk. Til gengæld falder rækkevidden til et stykke under 500 kilometer. Topmodellen Enyaq RS iV har også to elmotorer og firehjulstræk, men her er mere standardudstyr og en samlet motoreffekt på 299 hk (i 2023 erstattet af Enyaq RS med 340 hk).
Jan Lang, Bilbasens brugtbilsekspert og markedsanalytiker, tøver ikke, når det kommer til at anbefale en specifik Enyaq-variant: “Det er 80-modellen, som er mest udbredt i forhold til udbud på brugtbilmarkedet, og som kan få fra 269.900 for en 2021-model med omkring 60.000 km kørsel bag sig. Der får du en solid rækkevidde, og en stor rummelig elbil, som også holder et lavt værditab på sigt, fordi den appellerer til så mange forskellige bilkøbere efterfølgende.”
Blandt de cirka 390 Skoda Enyaq, som lige nu findes til salg som brugte biler på Bilbasen er der 47, som har betegnelsen Coupé på navnet. Enyaq findes nemlig ikke kun med traditionelt SUV-udtryk, men også med en mere skrå bagende, der giver lidt smag af coupé.
Enyaq Coupé er stort set så rummelig som den almindelige Enyaq, med undtagelse af når bagsæderyglænene er fældet ned, og bagagerummet skal udnyttes til fulde. Dermed er der ingen praktisk grund til ikke at vælge Enyaq Coupé, som tilmed har et stort glastag som en del af standardudstyret.
Når det gælder standardudstyret, varierer det efter årgang. Der er to ting, man særligt skal kigge efter. To ting, som man bør have i sin Enyaq, fordi det på sigt vil gøre den lettere at sælge igen. Den ene ting er adaptiv fartpilot, den anden er varmepumpe. Især varmepumpen, der hjælper med at varme kabinen op ved lave temperaturer, så batteriet ikke belastes, er næsten uundværlig.
Man kan kigge efter Plus-versioner af Enyaq 60 iV og 80 iV, som har varmepumpen. Hvis det ikke fremgår af salgsannoncen eller prisskiltet, så spørg sælgeren, om bilen har indbygget varmepumpe. Enyaq Premium, som er en nyere udstyrsvariant, har både adaptiv fartpilot og varmepumpe som standard. De højeste udstyrsvarianter, Sportline og RS, har ligeledes varmepumpe som standard.
Enyaq har siden introduktionen kunne vælges med forskellige interiørtemaer, blandt andet Loft, Lodge og Lounge. Det er primært farver og materialer, som varierer i tema-pakkerne og ikke det øvrige udstyr.
Jan Lang kalder Enyaq for en grundlæggende god elbil, der byder på god plads. Han mener også, at udbuddet på omkring 400 biler på brugtmarkedet er med til at holde priserne nede: “Man får meget bil for pengene. Priserne er faldet så meget i 2023 og starten af 2024, at det er min vurdering, at Enyaq ikke vil falde mere i pris.”
Det betyder ikke, at man ikke skal være opmærksom på priserne på de brugte Enyaq-modeller. Det er en god idé at sammenligne især varianterne Enyaq 80 iV med 204 hk og batteriet på 77 kWh og Enyaq RS iV med 299 hk med helt nye biler. Som mange andre elbiler er priserne på Enyaq fra ny faldet i 2023, og RS-udgaven i den nye udgave med 340 hk fås fra ny til 424.995 kr. (Enyaq Coupé RS koster 439.995 kr.), og det skal afspejle sig i prisen på et brugt eksemplar.
Bilbasens ekspert og markedsanalytiker kommer også med et godt råd til danskere, som kigger på brugt Skoda Enyaq: “Man skal sørge for at bilens infotainment- og styresystem er opdateret til det højst mulige niveau. Det er således, at moderne elbilers styresystemer løbende bliver løbende, og det gælder også for Enyaq. Men derudover er det en velkonstrueret bil, der har ganske få fejl helt generelt, og ligeledes har batterierne vist sig virkelig holdbare, så de er fortsat yderst effektive efter tre-fire års kørsel.”
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.